Nästa artikel
Renault: "Visar att vi har mycket att jobba med"
AutoIndex

Renault: "Visar att vi har mycket att jobba med"

Publicerad 8 juli 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Del 4: Renault backar och gör det också på andra nordiska marknader. I Sverige, Norge och Finland är Renault näst sist i AutoIndex och i Danmark fyra från slutet. Resultaten kommer inte som någon större överraskning, inte ens för de ansvariga inom den nya Renault-organsiationen.
- Det visar bara att vi har djäkligt mycket att jobba med, säger Lennart Ström, informationschef för Renault Nordic AB.

I augusti 2006 kom beskedet om att Renault och Volvo skulle gå skilda vägar. Efter 25 års samarbete med Volvo löpte avtalet ut den 31 december 2007. Från och med årsskiftet står Renault på egna ben genom nybildade dotterbolaget Renault Nordic AB, med lokalkontor i Stockholm, Oslo, Köpenhamn och Helsingfors.

- Det är klart att beskedet kom att skapa oro, både inom organisationen och ut till kunder, säger Karin Karlsson, informationsansvarig för svenska Renault. Och det avspeglas ju tydligt i AutoIndex-undersökningen på alla nordiska marknader.  

Vi träffas inne i Renaults nya flotta anläggning i Akalla strax norr om Stockholm, ett supermodernt och snyggt designat bilpalats som får symbolisera den nya tiden, där Renault centralt utstakat ett mål om att nå en marknadsandel i Norden på drygt sju procent inom fem år. I Sverige har Renault i dag en marknadsandel för personbilar på lite drygt tre procent.

Renault har totalt investerat 24 miljoner euro för att bygga upp den nya verksamheten i Norden. I denna satsning ingår ett sprillans nytt centrallager för reservdelar som byggts i Borås, en lageryta som motsvarar två fotbollsplaner och som innehåller 15 000 olika reservdelar.

I Vi Bilägares stora ägareenkät AutoIndex bland svenska kunder som kör privata bilar från årsmodellerna 2001-2007 blir rankingen låg vid bedömningarna av kvalitet, egenskaper och ekonomi. Det är absolut inte så att kunderna i genomsnitt är missnöjda, men de är ändå tydligt mindre nöjda i jämförelse med merparten av kunder som kör andra märken.

Renaults ägare är hyfsat nöjda med säkerhet/utrustning, rostskydd, ljudkomfort och bränsleförbrukning, men rankingen blir riktigt låg (placeringar 20-22) när bedömningar görs om kvaliteten som helhet, exempelvis pålitligheten med elektroniken. Mindre nöjda är också Reanultägarna med bilarnas andrahandssvärden samt med service- och reservdelskostnader.

- Vi förstår att Bilprovningens rapporter om ombesiktningar för glapp i kul- och styrleder på flera av våra modeller påverkat betygsättningen, säger Lennart Ström. Tidigare hade vi också vissa problem med nyckelkorten, men det bör vara historia nu.

Renault har haft möten med Bilprovningen för att få tillgång till djupare information, och när all fakta insamlats ska ett åtgärdsprogram genomföras.

- Vi måste vara helt säkra på att de åtgärder som vi planerar för ska ge önskad effekt, säger Karin Karlsson. Det viktiga är också att vi kan säkerställa att vi har tillgång till alla aktuella reservdelar, och det kan ta lite tid att bygga upp.

Nya kvalitetssystem på gång
Det har i skrivande stund ännu inte tagits något beslut om förlängd garanti eller goodwill, men enligt vad Vi Bilägare erfar förs sådana diskussioner med Renault centralt.

- En av fördelarna med att vi nu står på egna ben är att vi nu har direktkontakt med Paris för snabbare och effektivare processer, säger Karin Karlsson.

En av de problempunkter som framkommit i AutoIndex har redan Renault tagit itu med, exempelvis en utredning för att marknadsanpassa reservdelspriserna. Nya system för kvalitetskontroller hos såväl verkstäder som återförsäljare är på gång, liksom ny uppskyltning hos alla 160 återförsäljare i Norden som i stort sett är desamma som under Volvo-tiden.

Renault Nordic AB har tagit till sig av alla oberoende undersökningar och tester som gjorts, inte minst AutoIndex, för att på sikt få rätsida på problemen.

- Det här är en stor utmaning för oss alla, men vi måste ha tålamod för det kommer att ta tid innan våra ansträngningar ger riktiga utslag i konsumentundersökningar av det här slaget, säger Lennart Ström.

Fram till år 2010 ska Renault ha introducerat 22 nya modeller och med miljötänket i fokus. Med nyligen introducerade Renault Laguna följde också en förlängd garanti på upp till tre år och förlängd Renault-assistens. Målsättningen är att de utökade garantierna ska finnas med på alla nya produkter som kommer framöver.  

Relaterade dokument

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.