Del 5: En bättre grund att stå på kan inte nya svenska Suzuki-importören Louwman Group önska sig. De svenskar som äger Suzuki-bilar ger i det närmaste högsta betyg till sina egna handlare, enligt Vi Bilägares konsumentundersökning AutoIndex. Endast Toyota och BMW får högre betyg i undersökningen.
Det blev av förståeliga skäl oroligt hos många Suzuki-ägare och återförsäljare när avtalet med mångåriga importören och generalagenten Olle Olsson Bolagen sades upp i våras.
I Japan riktade man snabbt blickarna mot framgångsrika holländska importören Louwman Group som så småningom tog på sig ansvaret att förse den svenska marknaden med bilar och reservdelar under det nya företags- namnet Nimag Sverige AB.
Målsättningen redan från början var att försöka rädda kvar de 70 befintliga återförsäljarna i organisationen. Nya avtal har skrivits, men det har också varit en process som dragit ut på tiden.
- Större delen av maj och juni blev förlorade månader för oss, säger nytillträdde vd:n Peo Nilsson. Eftersom avtalen först måste godkännas av alla parter kunde vi inte heller genast sälja de närmare 600 bilar som vi tog över från Olle Olsson Bolagen.
Det är först nu under sommaren som avtalen blivit klara, tillfälliga avtal som löper fram till maj nästa år, men som då förhoppningsvis ska förnyas för en längre tidsperiod.
Tuff målsättning
Richard Dahlin som sålt Suzuki i Upplands Väsby sedan 1991 blev lika överraskad som alla andra över den korta uppsägningstiden mellan Olle Olsson Bolagen och den japanska huvudmannen.
- Först kände vi oss lite osäkra, men jag har varit med så länge så jag vet att det brukar ordna sig. Vi har stått stilla under en period, och därför är det positivt att något nytt händer. Och nu känner vi oss riktigt hungriga inför nystarten i höst.
Nya Suzuki-ledningen har gått ut med en riktigt tuff målsättning. Den marknadsandel på 0,8 procent som finns i dag (2 300 bilar) ska öka till tre procent fram till år 2012.
Det ska betyda en försäljning på cirka 8 000 bilar årligen, sett till den totala försäljningen år 2007.
- Nu vet vi inte hur den förväntade lågkonjunkturen slår, men vi anser att vi står bra rustade med tanke på vårt modellprogram med flera miljövänliga alternativ, säger Peo Nilsson.
Missnöjda japaner
Det står helt klart att japanerna inte varit nöjda med den svenska försäljningsutvecklingen, sett till att det i Danmark årligen sålts 17 000 bilar och i Norge över 7 000. I Holland såldes det nyligen 1 000 nya Suzuki Splash bara under introduktionshelgen till ett pris av 9 999 euro. Splash, ett höghusbygge i Swifts storleksklass, tippas tack vare miljöklassningen bli Suzukis volymbil under de närmaste åren.
- Vi har blivit lovade tre nya småbilar som vi tror mycket på, säger Göran Norrmén som varit Suzuki-återförsäljare i Ã-rebro ända sedan 1986.
- Nya Splash som vi introducerar i september ska vi kunna sälja till ett bruttopris av 110 000 kronor och då har vi krävt att både ESP och ett komfortpaket ska vara standard för den svenska marknaden. Sedan får vi så småningom en ny Swift och en efterträdare till Alto, den sistnämna bör hamna på ett pris under 90 000 kronor.
Göran Norrmén, som också är ordförande i återförsäjarföreningen, har fått ett gott intryck av den nya organisationen. Konkurrenskraftiga priser, stort reservdelslager och snabbare leveranser är förutsättningar för att Suzuki ska kunna expandera, enligt det utstakade målet.
Kvinnor en del av förklaringen
De svenska kundernas utmärkta betyg på återförsäljarna stärker naturligtvis framtidstron.
- Tack vare att vi har mindre ställen har vi också tid att vara mer personliga med våra kunder, säger Richard Dahlin. Dessutom tvekar inte jag att ge ettåriga begagnatgarantier på bilar som kanske gått upp mot 15 000 mil, bara de har skötts enligt serviceboken. Jag är trygg med Suzukis kvalitet.
En anledning till de höga betygen för Suzuki i AutoIndex kan säkert också tillskrivas kvinnorna. Nästan hälften av Suzuki-ägarna är kvinnor och de brukar i allmänhet ge bättre betyg i frågor om kundrelationer.
I Japan riktade man snabbt blickarna mot framgångsrika holländska importören Louwman Group som så småningom tog på sig ansvaret att förse den svenska marknaden med bilar och reservdelar under det nya företags- namnet Nimag Sverige AB.
Målsättningen redan från början var att försöka rädda kvar de 70 befintliga återförsäljarna i organisationen. Nya avtal har skrivits, men det har också varit en process som dragit ut på tiden.
- Större delen av maj och juni blev förlorade månader för oss, säger nytillträdde vd:n Peo Nilsson. Eftersom avtalen först måste godkännas av alla parter kunde vi inte heller genast sälja de närmare 600 bilar som vi tog över från Olle Olsson Bolagen.
Det är först nu under sommaren som avtalen blivit klara, tillfälliga avtal som löper fram till maj nästa år, men som då förhoppningsvis ska förnyas för en längre tidsperiod.
Tuff målsättning
Richard Dahlin som sålt Suzuki i Upplands Väsby sedan 1991 blev lika överraskad som alla andra över den korta uppsägningstiden mellan Olle Olsson Bolagen och den japanska huvudmannen.
- Först kände vi oss lite osäkra, men jag har varit med så länge så jag vet att det brukar ordna sig. Vi har stått stilla under en period, och därför är det positivt att något nytt händer. Och nu känner vi oss riktigt hungriga inför nystarten i höst.
Nya Suzuki-ledningen har gått ut med en riktigt tuff målsättning. Den marknadsandel på 0,8 procent som finns i dag (2 300 bilar) ska öka till tre procent fram till år 2012.
Det ska betyda en försäljning på cirka 8 000 bilar årligen, sett till den totala försäljningen år 2007.
- Nu vet vi inte hur den förväntade lågkonjunkturen slår, men vi anser att vi står bra rustade med tanke på vårt modellprogram med flera miljövänliga alternativ, säger Peo Nilsson.
Missnöjda japaner
Det står helt klart att japanerna inte varit nöjda med den svenska försäljningsutvecklingen, sett till att det i Danmark årligen sålts 17 000 bilar och i Norge över 7 000. I Holland såldes det nyligen 1 000 nya Suzuki Splash bara under introduktionshelgen till ett pris av 9 999 euro. Splash, ett höghusbygge i Swifts storleksklass, tippas tack vare miljöklassningen bli Suzukis volymbil under de närmaste åren.
- Vi har blivit lovade tre nya småbilar som vi tror mycket på, säger Göran Norrmén som varit Suzuki-återförsäljare i Ã-rebro ända sedan 1986.
- Nya Splash som vi introducerar i september ska vi kunna sälja till ett bruttopris av 110 000 kronor och då har vi krävt att både ESP och ett komfortpaket ska vara standard för den svenska marknaden. Sedan får vi så småningom en ny Swift och en efterträdare till Alto, den sistnämna bör hamna på ett pris under 90 000 kronor.
Göran Norrmén, som också är ordförande i återförsäjarföreningen, har fått ett gott intryck av den nya organisationen. Konkurrenskraftiga priser, stort reservdelslager och snabbare leveranser är förutsättningar för att Suzuki ska kunna expandera, enligt det utstakade målet.
Kvinnor en del av förklaringen
De svenska kundernas utmärkta betyg på återförsäljarna stärker naturligtvis framtidstron.
- Tack vare att vi har mindre ställen har vi också tid att vara mer personliga med våra kunder, säger Richard Dahlin. Dessutom tvekar inte jag att ge ettåriga begagnatgarantier på bilar som kanske gått upp mot 15 000 mil, bara de har skötts enligt serviceboken. Jag är trygg med Suzukis kvalitet.
En anledning till de höga betygen för Suzuki i AutoIndex kan säkert också tillskrivas kvinnorna. Nästan hälften av Suzuki-ägarna är kvinnor och de brukar i allmänhet ge bättre betyg i frågor om kundrelationer.
Relaterade dokument
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.