Lars-Erik Englund tog hem förstapriset i AutoIndex 2017.
Lars-Erik Englund vann 10.000 kronor att resa för. Här är listan på samtliga pristagare i AutoIndex 2017.
Lars-Erik Englund hade tur. Han svarade på alla frågor från AutoIndex 2017 och vann ett presentkort på resor värt 10 000 kronor. Intresset för bilar verkar vara stabilt. Senast han bytte bil gick han in för att köpa ett framvagnsstag till gamla bilen – men kom ut med en sprillans ny Volvo XC70!
– Jag kände att den här måste jag bara ha, förklarar Lars-Erik.
Vi hälsar på honom i stugan i Huddinge.
– Jag behöver fyrhjulsdrift, säger Lars-Erik och nickar mot den lilla grusvägen som leder ut till nästa lilla grusväg, som så småningom hamnar på Gamla Stockholmsvägen – som faktiskt är en del av medeltida Göta landsväg, vilken man knappast lär räta ut kurvor och släta till krönen på.
Lars-Eriks nuvarande XC70 är Volvo nummer nio. Det började med en PV för 1 850 kronor för ett antal år sedan. Lars-Erik fortsatte med ett par Amazoner, en 145, 245, några V70 och till slut alltså XC70.
Varför just Volvo?
– Jag är uppvuxen i pappas Volvobilar. Och jag har inte haft några problem med mina Volvo-bilar. Så är det ju det här med säkerhet. Jag vill ha en säker och pålitlig bil!
På så sätt har Lars-Erik verkligen träffat rätt. I AutoIndex kan vi se att Volvos mantra, säkerheten, gjort ett starkt intryck. I undersökningen som gäller bilen är det Volvoägarna som ger högst poäng för säkerhet.
Men Lars-Erik poängterar också att hans XC70 är lätt att kliva i och ur, jämfört med många av konkurrenterna, där sittställningen är obekvämt låg. Han uppskattar också bilens komfort och den låga ljudnivån.
AutoIndex ser Lars-Erik som ett sätt att föra fram vad man verkligen tycker om bilen och kanske få till ändringar på det man anser är dåligt.
Som vadå?
– Nja, nu är jag verkligen jättenöjd med den här bilen. Och det avspeglas förstås i undersökningen. Att man ger höga betyg.
Men i en av de äldre V70-bilarna från 2005 skulle han byta glödlampa på halvljuset. Det var nära på omöjligt. Till slut tillverkade Lars-Erik en egen tång som han kunde få ner bakom ljusinsatsen och plocka bort och sätta dit en ny lampa med. Sådana konstruktioner borde vara förbjudna tycker han. Hans nya XC70 överraskade honom när det var dags för däckbyte. Det fanns ingen domkraft i bilen. Bara en lagningssats och en pump. Så han åkte till Biltema och köpte en garagedomkraft.
Brukar du meka själv?
– Nej, jag har inte behövt det. Och på en modern bil är det så mycket elektronik och svårt att komma åt att jag nog överlåter det åt verkstaden.
Avslutningsvis frågar vi Lars-Erik om han tänkt ut vart det bär av med hjälp av presentkortet.
– Nej, jag vet inte. Vi har inte rest så mycket. Min sambo gillar inte att flyga och jag åker inte gärna båt, blir lätt sjösjuk.
Återstår en buss- eller tågresa...
– Ja, kanske det. Nå’t ska vi nog hitta på.
Läs mer om resultaten i AutoIndex 2017 här.
– Jag kände att den här måste jag bara ha, förklarar Lars-Erik.
Vi hälsar på honom i stugan i Huddinge.
– Jag behöver fyrhjulsdrift, säger Lars-Erik och nickar mot den lilla grusvägen som leder ut till nästa lilla grusväg, som så småningom hamnar på Gamla Stockholmsvägen – som faktiskt är en del av medeltida Göta landsväg, vilken man knappast lär räta ut kurvor och släta till krönen på.
Lars-Eriks nuvarande XC70 är Volvo nummer nio. Det började med en PV för 1 850 kronor för ett antal år sedan. Lars-Erik fortsatte med ett par Amazoner, en 145, 245, några V70 och till slut alltså XC70.
Varför just Volvo?
– Jag är uppvuxen i pappas Volvobilar. Och jag har inte haft några problem med mina Volvo-bilar. Så är det ju det här med säkerhet. Jag vill ha en säker och pålitlig bil!
På så sätt har Lars-Erik verkligen träffat rätt. I AutoIndex kan vi se att Volvos mantra, säkerheten, gjort ett starkt intryck. I undersökningen som gäller bilen är det Volvoägarna som ger högst poäng för säkerhet.
Men Lars-Erik poängterar också att hans XC70 är lätt att kliva i och ur, jämfört med många av konkurrenterna, där sittställningen är obekvämt låg. Han uppskattar också bilens komfort och den låga ljudnivån.
AutoIndex ser Lars-Erik som ett sätt att föra fram vad man verkligen tycker om bilen och kanske få till ändringar på det man anser är dåligt.
Som vadå?
– Nja, nu är jag verkligen jättenöjd med den här bilen. Och det avspeglas förstås i undersökningen. Att man ger höga betyg.
Men i en av de äldre V70-bilarna från 2005 skulle han byta glödlampa på halvljuset. Det var nära på omöjligt. Till slut tillverkade Lars-Erik en egen tång som han kunde få ner bakom ljusinsatsen och plocka bort och sätta dit en ny lampa med. Sådana konstruktioner borde vara förbjudna tycker han. Hans nya XC70 överraskade honom när det var dags för däckbyte. Det fanns ingen domkraft i bilen. Bara en lagningssats och en pump. Så han åkte till Biltema och köpte en garagedomkraft.
Brukar du meka själv?
– Nej, jag har inte behövt det. Och på en modern bil är det så mycket elektronik och svårt att komma åt att jag nog överlåter det åt verkstaden.
Avslutningsvis frågar vi Lars-Erik om han tänkt ut vart det bär av med hjälp av presentkortet.
– Nej, jag vet inte. Vi har inte rest så mycket. Min sambo gillar inte att flyga och jag åker inte gärna båt, blir lätt sjösjuk.
Återstår en buss- eller tågresa...
– Ja, kanske det. Nå’t ska vi nog hitta på.
Läs mer om resultaten i AutoIndex 2017 här.
Pristagare AutoIndex 2017
1:a pris: Resepresentkort, 10 000 kronor: Lars-Erik Englund, Huddinge.
2:a–4:e pris: Resepresentkort, 5 000 kronor: Bertil Persson, Hörby. Jan Lindberg, Norsjö samt Monica Engström-Nilsson, Halmstad.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.