Del 7: Hellre fälla än fria. Det är de strängare kriterier som Kontrollerad Verkstad och dess vd Leif Fagerlund, satt upp sedan kontrollsystemet modifierades år 2003.
Verkstadsbranschens kontrollorgan Kontrollerad Bilverkstad, KBV, har i sina analyser kommit fram till att verkstäderna under de senaste fem åren stadigt gjort förbättringar, enligt de kriterier som satts upp. Kundernas uppfattningar visar på en tillfredsställelse på 71 procent, men ännu finns det vissa delar i hanteringen där kunderna är långt från nöjda.
Drygt 1 000 verkstäder i landet är anslutna till KBV varav 80 procent är auktoriserade. Stickprovs-kontrollerna ska ge svar på om verkstädernas administration och profil håller måttet och om utfört service- och reparationsarbete är till full belåtenhet. Parallellt med kontrollerna samlar också KBV in uppgifter om hur kunderna ser på verkstäderna.
Den hantering som verkstäderna får mest kritik för är när extraarbeten har utförts, utan att kunderna har fått möjlighet godkänna detta. Här är bara drygt hälften av kunderna nöjda. Fortfarande är kunderna inte heller helt tillfreds med hur verkstäderna upplyser om priser och hur väl fakturan överensstämmer med den prissättning som det handlade om vid inbokningen.
KBV:s stickprovskontroller visar trots allt en positiv trend och här är det framför allt den administrativa delen, kundrelationerna, som förbättrats. De tekniska felen av mindre allvarlig art har blivit tydligt färre medan de allvarligare felen ligger kvar på en ganska konstant nivå, cirka två procent.
- Vi kommer aldrig att komma ned till helt felfria verkstäder, men målsättningen är en felprocent på fem-tio procent fram till år 2010, säger KBV:s vd Leif Fagerlund.
Drygt 1 000 verkstäder i landet är anslutna till KBV varav 80 procent är auktoriserade. Stickprovs-kontrollerna ska ge svar på om verkstädernas administration och profil håller måttet och om utfört service- och reparationsarbete är till full belåtenhet. Parallellt med kontrollerna samlar också KBV in uppgifter om hur kunderna ser på verkstäderna.
Den hantering som verkstäderna får mest kritik för är när extraarbeten har utförts, utan att kunderna har fått möjlighet godkänna detta. Här är bara drygt hälften av kunderna nöjda. Fortfarande är kunderna inte heller helt tillfreds med hur verkstäderna upplyser om priser och hur väl fakturan överensstämmer med den prissättning som det handlade om vid inbokningen.
KBV:s stickprovskontroller visar trots allt en positiv trend och här är det framför allt den administrativa delen, kundrelationerna, som förbättrats. De tekniska felen av mindre allvarlig art har blivit tydligt färre medan de allvarligare felen ligger kvar på en ganska konstant nivå, cirka två procent.
- Vi kommer aldrig att komma ned till helt felfria verkstäder, men målsättningen är en felprocent på fem-tio procent fram till år 2010, säger KBV:s vd Leif Fagerlund.
Tekniska och administrativa fel, enligt KBV:s kriterier.
År Felprocent
1995 44,12
1996 36,75
1997 29,80
1998 26,36
1999 27,47
2000 24,47
2001 24,87
2002 24,35
2003 27,23
2004 24,73
2005 20,32
2006 18,44
2007 14,40
2008 12,96
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.