Del 6: Sydkoreanska bilföretaget Kia och dess generalagent Kia Motor Sweden ska granskas av Konkurrensverket för sina villkorade garantier. Bakom anmälningen står Sveriges Bildelsgrossisters förening.
Christer Liljenberg, ordförande i SBF, som driver kampanjen "Right to Repair" tillsammans med Motorbranschens Riksförbund och Fordonsverkstadsutrustarna anser att de fria verkstäderna diskrimineras på grund av Kias villkorade garantier.
- Konkurrensen sätts ur spel när kunden tvingas åka till en Kia-auktoriserad verkstad. Dessutom förlorar med all sannolikhet kunden på det eftersom han eller hon inte ges möjlighet att köpa billigare service på annat håll.
Liljenberg vill att ärendet ska prövas, för att få besked om Kias villkorade garantier strider mot det av EU lagstiftade gruppundantaget om friare konkurrens för såväl bilförsäljning som eftermarknad.
Vidare vill Liljenberg ha Konkurrensverkets syn på att de auktoriserade Kia-verkstäderna nu blir helt beroende av Kia som leverantör av både reservdelar och teknisk information.
Kias villkorade sjuåriga garanti (för Cee´d och Sportage) och femåriga garanti (för övriga modeller) bygger på att kunden ovillkorligen måste serva sin bil hos den auktoriserade
Kia-verkstaden för att garantin ska fortsätta att gälla. Däremot har kunden rätt att söka sig till annan verkstad under de två första åren, enligt EU-lagstiftningen, men detta är så ovanligt att det egentligen bara blir ett teoretiskt resonemang.
- Vi tvingar inga kunder att vara lojala med oss alla sju åren, säger Cecilia Gustafsson, informationschef hos Kia. Vi har tre års garanti i botten, och sedan är det upp till kunden att serva bilen var han eller hon vill. Vi anser inte att vi har gjort något fel.
I Kias skrivelse till Konkurrensverket påvisas det bland annat att "ingenting hindrar icke-auktoriserade verkstäder från att även under garantitiden utföra sådana reparationer som inte omfattas av garantin och som alltså bilägaren själv bekostar".
Servicekostnaderna för en Cee´d 1,6 bensin under hela garantiperioden hos Kia-auktoriserad verkstad i Stockholmsregionen blir i dagens penningläge runt 26 000 kronor.
- Om vi är dyrare än de fria verkstäderna kan jag inte svara på, säger Cecilia Gustafsson. Men här vet vi ju att det kan skilja mycket beroende på var i landet bilen servas.
- Konkurrensen sätts ur spel när kunden tvingas åka till en Kia-auktoriserad verkstad. Dessutom förlorar med all sannolikhet kunden på det eftersom han eller hon inte ges möjlighet att köpa billigare service på annat håll.
Liljenberg vill att ärendet ska prövas, för att få besked om Kias villkorade garantier strider mot det av EU lagstiftade gruppundantaget om friare konkurrens för såväl bilförsäljning som eftermarknad.
Vidare vill Liljenberg ha Konkurrensverkets syn på att de auktoriserade Kia-verkstäderna nu blir helt beroende av Kia som leverantör av både reservdelar och teknisk information.
Kias villkorade sjuåriga garanti (för Cee´d och Sportage) och femåriga garanti (för övriga modeller) bygger på att kunden ovillkorligen måste serva sin bil hos den auktoriserade
Kia-verkstaden för att garantin ska fortsätta att gälla. Däremot har kunden rätt att söka sig till annan verkstad under de två första åren, enligt EU-lagstiftningen, men detta är så ovanligt att det egentligen bara blir ett teoretiskt resonemang.
- Vi tvingar inga kunder att vara lojala med oss alla sju åren, säger Cecilia Gustafsson, informationschef hos Kia. Vi har tre års garanti i botten, och sedan är det upp till kunden att serva bilen var han eller hon vill. Vi anser inte att vi har gjort något fel.
I Kias skrivelse till Konkurrensverket påvisas det bland annat att "ingenting hindrar icke-auktoriserade verkstäder från att även under garantitiden utföra sådana reparationer som inte omfattas av garantin och som alltså bilägaren själv bekostar".
Servicekostnaderna för en Cee´d 1,6 bensin under hela garantiperioden hos Kia-auktoriserad verkstad i Stockholmsregionen blir i dagens penningläge runt 26 000 kronor.
- Om vi är dyrare än de fria verkstäderna kan jag inte svara på, säger Cecilia Gustafsson. Men här vet vi ju att det kan skilja mycket beroende på var i landet bilen servas.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hejsan jag har en kia ceed 2008. skulle göra en 4000 mila service nu på den och fick chocken. Servicen kostar 6900kr det är ju helt åt helvete. kollade på en annan verkstad som är med i Meca där kostar samma service 3400kr. Skäms på Kia Hedin bil i Uddevalla som lovade att servicen skulle ligga runt 3500 kr när jag köpte bilen. Snacka om att man känner sig lurad.
Har kollat in Kia Sportage men efter denna läsning blir det en VW.
Samma här. Det blir ingen KIA för mig heller.
Funderade på en Kia AWD men har nu plötsligt ändrat mig. Tycker inte om sådana hära oseriösa aktörer. det blir en Volvo xc i stället
Så bra att folk bojkottar Kia... då kan ju Volvo,Vw med flera lugnt fortsätta med sina bedrägerier på verkstäderna och ha kvar sina stenålders-garantier på sina skitbilar!
Ingen pratar om vad det kostar att serva en Volvo eller att det är skit med deras garantier och service,..men nu när det gäller Kia som ändå gör något åt problemen så blir det ett jä... gnäll!
Tar man betalt för servicen som ett månadstillägg så är det OK med Konkurrensverket....VAD FAN ÄR SKILLNADEN!!!?
Vill man inte ha garantierna efter år 3 eller ändå hade tänkt att byta in bilen innan den är skrotfärdig så går det givetvis bra även om man väljer Kia.
Dessutom har priserna sjunkit rejält nu hos Kia...
( begriper inte varför man skriver Dec-2010 när artiklen är två år gammal? )
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.