Del 5: Ford, Toyota och Saab har varit duktigast på att argumentera för att kunderna ska köpa miljövänlig bil medan säljarna från Seat och Subaru varit sämst på det. Omdömena kommer från svenska bilägare som under de senaste åren besökt sina respektive återförsäljare.
Tillgången på miljöklassade eller mer miljövänliga bilar påverkar naturligtvis bilförsäljarnas argumentation. Hos Ford har det exempelvis funnits flexifuel-Focus sedan 2001 och det har inte kunnat undgå kunderna. Likaså har Toyota kunnat marknadsföra sin Prius under lika lång tid och Saab sin 9-5 BioPower sedan 2005.
I den här separerade enkäten har kunderna svarat på hur benägna eller intresserade respektive märkessäljare varit på att snacka miljö. Samtalen behöver nödvändigtvis inte ha handlat om miljöklassad bil, utan mer om en inriktning på att försöka locka kunderna till att köpa bil med låg förbrukning för att på så sätt bidra till mindre utsläpp av skadliga föroreningar.
I dag har i stort sett alla tillverkare ett eller flera miljöalternativ och redan nästa år kommer skillnaderna mellan märkena att jämnas ut.
Erbjuda provkörning
I enkäten om hur kunderna ser på sina återförsäljare ingår ett tiotal frågor som viktas olika högt beroende på betydelsegrad. En av de mer viktiga frågorna som har större påverkan på slutresultatet är den som handlar om hur benägna säljarna varit att erbjuda provkörningar.
Också här spelar tillgången på bilar stor roll. En kund som inte fått provköra den bil han tänkt sig, kanske med ett speciellt motoralternativ eller kanske med automatlåda, blir naturligtvis mer besviken.
Precis som i den samlade total-enkäten är Toyota och BMW bäst också på provkörningserbjudanden. Bland de sämre i det avseendet är Volkswagen-gruppen och i synnerhet Audi.
När de samlade resultaten om återförsäljarna räknats in kan vi notera att Kia, Ford, Hyundai och Volkswagen gjort de största framstegen jämfört med resultaten från år 2007. De märken som backat mest är Skoda och Saab.
11 790 svenska bilägare har deltagit i AutoIndex 2008. Det slumpmässiga urvalet representerar ett tvärsnitt av landets bilburna befolkning. De svenskar som tillfrågats äger sina egna bilar som är av årsmodellerna 2001-2007.
Fotnot: AutoIndex består av fyra delenkäter. Totalresultatet presenterades i nr 7/2008. Lojalitetsenkäten redovisades i nr 9 och bilenkäten (kvalitet/egenskaper) i nr 10. Enkäten om återförsäljarna/försäljningsprocessen har presenterats här. Verkstadsenkäten presenteras i kommande nummer.
I den här separerade enkäten har kunderna svarat på hur benägna eller intresserade respektive märkessäljare varit på att snacka miljö. Samtalen behöver nödvändigtvis inte ha handlat om miljöklassad bil, utan mer om en inriktning på att försöka locka kunderna till att köpa bil med låg förbrukning för att på så sätt bidra till mindre utsläpp av skadliga föroreningar.
I dag har i stort sett alla tillverkare ett eller flera miljöalternativ och redan nästa år kommer skillnaderna mellan märkena att jämnas ut.
Erbjuda provkörning
I enkäten om hur kunderna ser på sina återförsäljare ingår ett tiotal frågor som viktas olika högt beroende på betydelsegrad. En av de mer viktiga frågorna som har större påverkan på slutresultatet är den som handlar om hur benägna säljarna varit att erbjuda provkörningar.
Också här spelar tillgången på bilar stor roll. En kund som inte fått provköra den bil han tänkt sig, kanske med ett speciellt motoralternativ eller kanske med automatlåda, blir naturligtvis mer besviken.
Precis som i den samlade total-enkäten är Toyota och BMW bäst också på provkörningserbjudanden. Bland de sämre i det avseendet är Volkswagen-gruppen och i synnerhet Audi.
När de samlade resultaten om återförsäljarna räknats in kan vi notera att Kia, Ford, Hyundai och Volkswagen gjort de största framstegen jämfört med resultaten från år 2007. De märken som backat mest är Skoda och Saab.
11 790 svenska bilägare har deltagit i AutoIndex 2008. Det slumpmässiga urvalet representerar ett tvärsnitt av landets bilburna befolkning. De svenskar som tillfrågats äger sina egna bilar som är av årsmodellerna 2001-2007.
Fotnot: AutoIndex består av fyra delenkäter. Totalresultatet presenterades i nr 7/2008. Lojalitetsenkäten redovisades i nr 9 och bilenkäten (kvalitet/egenskaper) i nr 10. Enkäten om återförsäljarna/försäljningsprocessen har presenterats här. Verkstadsenkäten presenteras i kommande nummer.
Relaterade dokument
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.