– Att Dacia toppar beror på mycket attraktiva priser. Där har Dacia tagit över den position som Skoda tidigare hade.
– Skandalerna kring Renaults hantering av utsläpp drabbar inte Dacia så hårt. I bland annat Sydamerika heter ju Dacias bilar till och med Renault.
Det är uppenbarligen lätt hänt för kunder att ”glömma bort” och skjuta över alla problem på ursprungstillverkaren, som Renault i det här fallet och Volkswagen efter dieselgate. I AutoIndex klarar sig Skoda och Seat förhållandevis bra medan Audi liksom VW påverkas mer påtagligt av sviterna efter dieselgate.
– Dieselgate påverkar nog en del, men det har också rapporterats rätt friskt om andra kvalitetsbrister hos VW, bland annat med bensinmotorerna, säger Anders Parment.
Känt sedan länge är bland annat de överkuggade kamkedjorna på TSI-motorerna, framför allt i 1,4-litersmotorn och opålitligheten hos de sjuväxlade DSG-lådorna med torrkoppling. Eftersom AutoIndex i bilenkäten sträcker sig så långt tillbaka som till 2011 finns självfallet undermåliga konstruktioner som dessa med i VW-ägarnas medvetande.
Generellt är det annars VW Passat – både med bensin- och dieselmotorer – som ägarna är minst benägna att ge toppbetyg till. Det dokumenteras också i den skandinaviska undersökningen av AutoIndex där Passat i förra numret av Vi Bilägare rankades mycket lågt i mellan- och storbilsklassen.
Utbrytningar i frågepaketet i bilenkäten visar också att Volkswagen-ägarna är bland de minst nöjda när synpunkterna lämnas hur väl de egna förbrukningssiffrorna överensstämmer med fabriksuppgifterna. Här är det troligen avgasskandalen med dieselbilarna som fortfarande spökar. Resultaten till trots, Volkswagen fortsätter att sälja bilar som aldrig förr. Hur går den ekvationen ihop?
Anders Parment sitter inne med uppgifter om rabattsatser som aldrig publicerats i Sverige, men väl i flera länder på kontinenten.
– Direkt efter dieselgate fattade Volkswagens ledning beslut om att till varje pris upprätthålla försäljningsvolymen, säger han. Så om en Passat tidigare varit 20.000 kronor dyrare än en Ford Mondeo blev prisskillnaden plötsligt mycket mindre. Det kompenserade de kunder som först valde att avstå VW på grund av dieselgate. Och det visade sig att sådana kunder fanns det gott om.
Anders Parment pekar också på att Volkswagen var tidigt ute med attraktiva privatleasing-erbjudanden när den boomen kom för några år sedan. Dessutom har med tiden också debatten kring dieselgate nyanserats, till ”förmån” för Volkswagen.
– Många andra märken har också hamnat i blåsväder för antingen misstänkt avgasfusk eller höga Nox-utsläpp. Dit hör Renault, Nissan, Mercedes, BMW och Volvo. Flera tidigare kunder har därför åter beställt Volkswagen, inte minst Passat GTE, med hänvisning till att det är fler tillverkare som inte har rent mjöl i påsen.
Hos Dacia tas beskedet om toppositionen i kvalitet/pris-frågan emot med stor tillfredsställelse.
– Faktum är att vi har samma pris på Dacia Sandero som vi hade för tio år sedan när bilen lanserades i Sverige, säger märkeschefen Anders Hallsten.
Nu är det förvisso få kunder som väljer den lägsta utrustningsnivån. Vanligast är den något högbyggda Sandero Stepway där priserna också är förmånliga och börjar på 118 900 kronor.
För Dacia och kunderna är det naturligtvis inte bara en prisfråga eftersom det också är kvaliteten som bedöms. Förväntningarna på en lågprisbil blir aldrig lika höga.
– Våra första kunder kommer oftast från begagnatmarknaden, säger Anders Hallsten. Och när de väl har köpt nytt hos oss behåller de bilen i nästan åtta år. Det är lite lång tid tycker vi, men å andra sidan stärks bilarnas andrahandsvärden.
Tilläggas ska att Dacias storsäljare, nya Duster, började säljas först i februari och därför inte har betygsatts i årets AutoIndex.
Diskutera: Vad tycker du om bilmärket Dacia?
11 398 svenska bilägare har lämnat kompletta svar i AutoIndex 2018. Det slumpmässiga urvalet visar ett tvärsnitt av landets bilburna befolkning. Flest bilägare återfinns i åldersspannet 50–65 år. Den svenska undersökningen består i år av 23 märken, utvalda efter storleken på marknadsandelar från årsmodell 2011 och senare. Två märken, Lexus och Mini, utgår eftersom marknadsandelarna sett över åren inte överstigit en procent. Antalet svar ger inte fullständig statistisk säkerhet.
AutoIndex är ett skandinaviskt samarbete mellan Vi Bilägare, danska tidningen Motor, diverse norska bilmagasin samt konsult- och researchföretaget Loyalty Group med säte i Köpenhamn. Motsvarande frågor har också ställts till danska och norska bilägare och det skandinaviska underlaget kommer även att resultera i en kvalitetsbedömning av bilarna på modellbasis. Nationellt sker presentationen märkesvis och då ges det möjlighet att bedöma hur verkstäderna och återförsäljarna sköter sig på respektive marknad.
Hela svarsunderlaget bygger på bilägare som har bilar i årsmodellspannet 2011–2017. I bedömningsfrågorna har bilägarna satt betyg i en skala 1–7. De samlade resultaten har bearbetats statistiskt enligt en regressionsanalys och viktats efter frågornas betydelsegrad. Resultaten presenteras som indextal i en skala som teoretiskt går från 1 till 1 000 poäng och där 500 blir ett mått på medelnöjdnivå.
Vägningen av kärnområdenas betydelse för totalresultatet av AutoIndex 2018 ser ut så här: Bilen (kvalitet, egenskaper, ekonomi) 40 procent, verkstaden 20 procent, säljprocessen 20 procent och lojaliteten och referenser till det egna märket 20 procent.
I presentationen av ämnesområden eller i separata frågor rangordnar vi respektive märke efter de indextal som uppnåtts. Det betyder att de märken som hamnar i botten inte behöver ha missnöjda kunder, utan oftast ligger resultaten klart över medelnöjdnivå; alltså nöjd, nöjdare eller nöjdast.
Bland de 70-talet bedömningsfrågor som ställts är det bara ett fåtal som hamnar närmare medelnöjdnivå och då rör det sig oftast om frågor som är ekonomiskt betingade, typ om driftskostnader, andrahandsvärden, reservdelspriser med mera.
Medelvärdet för det samlade resultatet av AutoIndex 2018 blev 820 poäng, att jämföra med 824 poäng 2017.
(Rankning, märke, Indextal)
1. Dacia: 915
2. Subaru: 902
3. Honda: 900
4. Skoda: 893
5. Mazda: 884
6. Citroën: 883
7. Kia: 874
8. Opel: 873
9. Ford: 872
10: Seat: 871
11. Toyota: 870
12. Volvo: 863
MEDEL: 863
13. Suzuki: 856
14. Mercedes: 853
15. Mitsubishi: 853
16. Peugeot: 849
17. BMW: 847
18. Hyundai: 847
19. Nissan: 838
20. Audi: 834
21. Renault: 826
22. Fiat: 824
23. Volkswagen: 812
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.