Nästa artikel
Autoindex - stärkt lojalitet med lång garanti
AutoIndex

Autoindex - stärkt lojalitet med lång garanti

Publicerad 27 juni 2008 (uppdaterad 8 maj 2014)
Del 3: Kia är ny på marknaden, Citroën har funnits sedan urminnes tider. Hos dessa märken har lojalitetsreaktionerna bland ägarna under de senaste åren varit som störst. Kias kunder har blivit allt mer lojala medan lojaliteten svajat hos Citroën. Men allra mest lojala är kunderna som hör hemma hos BMW, Subaru och Toyota.
Inom affärsvärlden har lojalitetsbegreppet har blivit en allt viktigare faktor. Inom många branscher har det gått så långt att det är mycket mer lönsamt att aktivt jobba med att försöka bevara befintliga kunder än att jaga nya. Parollen "rädda det som räddas kan" gäller i allra högsta grad.

Lojalitetspoängen enligt Vi Bilägares konsumentundersökning AutoIndex räknas fram efter en modell som bygger på en rad frågor, exempelvis om nöjdhet, attraktionsvärde i jämförelse med andra märken, nästa bilköp och hur benägna ägarna är att rekommendera sin nuvarande bil till släkt och vänner.

Alla svar som hör till lojalitetsenkäten resulterar i en ranking som bygger på både emotionella kopplingar och mer praktiska, som om kunderna känt förtroende för kvalitet, leveranser och prispolitik, sådant som kallas för teknisk eller rationell lojalitet.

De märken som historiskt sett stått för kvalitet eller emotionella bindningar gynnas i en sådan här ranking. Dessa bilägare är mindre benägna att överge sitt märke, en lojalitet som det tar åtskilliga år att bygga upp.

Om vi ser på AutoIndex fem år tillbaka i tiden har förändringarna i rangordningen mellan dessa märken varit högst marginell. Etablerade premiummärken som BMW, Audi, Mercedes och Volvo har sedan årtionden mycket lojala kunder medan Subaru, Toyota och Honda tack vare framgångsrika kvalitetsinriktningar numera också lyckats med konststycket att knyta upp sina kunder på en hög emotionell nivå.

Blygsam position
Jämfört med i fjol har lojaliteten stärkts hos merparten av de 22 märken som vi redovisar, allra mest för Kia, Volkswagen och Mitsubishi. Kias nylansering med flera modeller och långa garantier har fått kunderna att känna en betydligt starkare lojalitet för märket, men i enkätens totala ranking befinner sig fortfarande den sydkoreanska tillverkaren på en blygsam position.

VW och Mitsubishi har också stärkt sina positioner, tack vare breddat modellutbud under senare år, men också tack vare av starka varumärken. I Mitsubishis fall är det ägarna till äldre bilar som känner starkare lojalitet än de som kör nytt.

Citroën är det märke som tappat mest i lojalitetsenkäten, rankingmässigt från en tionde till en 17: e plats. Många nya kunder, utan emotionella bindningar, och med funderingar kring om de vid köptillfället fick ut mesta möjliga av affären skapar oftast ett visst mått av osäkerhet.

Fotnot: Lojalitetsenkäten är en av fyra huvudenkäter i AutoIndex 2008. Totalresultatet presenterades i nr 7/2008. De övriga tre enkäterna - om bilkvalitet/egenskaper, om verkstäderna och om återförsäljarna - presenteras i kommande nummer.
LOJALITET/ ÄGARE ÄLDRE BILAR 2001-2003

Plac/märke    Index
1.    BMW    849
2.    Toyota    812
3.    Subaru    799
4.    Honda    742
5.    Audi    711
6.    Volvo    653
7.    Mercedes    600
8.    Mazda    568
9.    Saab    532
MEDEL    531
10.    Volkswagen    522
11.    Mitsubishi    511
12.    Skoda    477
13.    Citroën    460
14.    Peugeot    451
15.    Ford    434
16.    Hyundai    425
        Nissan    425
18.    Opel    405
19.    Renault    400
20.    Kia    331
21.    Seat    319
22.    Suzuki    261

LOJALITET/ ÄGARE YNGRE BILAR 2004-2007

Plac/märke    Index
1.    Subaru    858
2.    BMW    852
3.    Mercedes    840
4.    Audi    810
5.    Toyota    783
6.    Honda    716
7.    Mazda    688
        Volvo    688
9.    Volkswagen    649
10.    Saab    634
MEDEL    605
11.    Kia    543
12.    Peugeot    515
13.    Suzuki    513
14.    Ford    503
        Hyundai    503
16.    Nissan    498
17.    Skoda    486
18.    Mitsubishi    481
19.    Opel    471
20.    Citroën    457
21.    Renault    451
22.    Seat    375

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.