Lojalitetspoängen enligt Vi Bilägares konsumentundersökning AutoIndex räknas fram efter en modell som bygger på en rad frågor, exempelvis om nöjdhet, attraktionsvärde i jämförelse med andra märken, nästa bilköp och hur benägna ägarna är att rekommendera sin nuvarande bil till släkt och vänner.
Alla svar som hör till lojalitetsenkäten resulterar i en ranking som bygger på både emotionella kopplingar och mer praktiska, som om kunderna känt förtroende för kvalitet, leveranser och prispolitik, sådant som kallas för teknisk eller rationell lojalitet.
De märken som historiskt sett stått för kvalitet eller emotionella bindningar gynnas i en sådan här ranking. Dessa bilägare är mindre benägna att överge sitt märke, en lojalitet som det tar åtskilliga år att bygga upp.
Om vi ser på AutoIndex fem år tillbaka i tiden har förändringarna i rangordningen mellan dessa märken varit högst marginell. Etablerade premiummärken som BMW, Audi, Mercedes och Volvo har sedan årtionden mycket lojala kunder medan Subaru, Toyota och Honda tack vare framgångsrika kvalitetsinriktningar numera också lyckats med konststycket att knyta upp sina kunder på en hög emotionell nivå.
Blygsam position
Jämfört med i fjol har lojaliteten stärkts hos merparten av de 22 märken som vi redovisar, allra mest för Kia, Volkswagen och Mitsubishi. Kias nylansering med flera modeller och långa garantier har fått kunderna att känna en betydligt starkare lojalitet för märket, men i enkätens totala ranking befinner sig fortfarande den sydkoreanska tillverkaren på en blygsam position.
VW och Mitsubishi har också stärkt sina positioner, tack vare breddat modellutbud under senare år, men också tack vare av starka varumärken. I Mitsubishis fall är det ägarna till äldre bilar som känner starkare lojalitet än de som kör nytt.
Citroën är det märke som tappat mest i lojalitetsenkäten, rankingmässigt från en tionde till en 17: e plats. Många nya kunder, utan emotionella bindningar, och med funderingar kring om de vid köptillfället fick ut mesta möjliga av affären skapar oftast ett visst mått av osäkerhet.
Fotnot: Lojalitetsenkäten är en av fyra huvudenkäter i AutoIndex 2008. Totalresultatet presenterades i nr 7/2008. De övriga tre enkäterna - om bilkvalitet/egenskaper, om verkstäderna och om återförsäljarna - presenteras i kommande nummer.
Plac/märke Index
1. BMW 849
2. Toyota 812
3. Subaru 799
4. Honda 742
5. Audi 711
6. Volvo 653
7. Mercedes 600
8. Mazda 568
9. Saab 532
MEDEL 531
10. Volkswagen 522
11. Mitsubishi 511
12. Skoda 477
13. Citroën 460
14. Peugeot 451
15. Ford 434
16. Hyundai 425
Nissan 425
18. Opel 405
19. Renault 400
20. Kia 331
21. Seat 319
22. Suzuki 261
Plac/märke Index
1. Subaru 858
2. BMW 852
3. Mercedes 840
4. Audi 810
5. Toyota 783
6. Honda 716
7. Mazda 688
Volvo 688
9. Volkswagen 649
10. Saab 634
MEDEL 605
11. Kia 543
12. Peugeot 515
13. Suzuki 513
14. Ford 503
Hyundai 503
16. Nissan 498
17. Skoda 486
18. Mitsubishi 481
19. Opel 471
20. Citroën 457
21. Renault 451
22. Seat 375
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.