Anders Parment refererar till Auto-Index i sin nyutgivna bok ”Auto Brand” som spridits bland branschfolk i hela världen.
– Era frågor om kunders lojalitet och glädje över att äga ett specifikt bilmärke är mycket intressanta att belysa, säger han.
Anders Parment forskar om köpbeteenden och märkeslojalitet inom bilbranschen och är en ofta anlitad föredragshållare, både här hemma och utomlands. I sin nya bok ger han bakgrund och exempel på hur man för framtiden kan bygga framgångsrika varumärken.
– Det går inte bara att stirra sig blind på om kunderna gör faktiska återköp när de i själva verket drömmer om något helt annat. Det är vanligt i köpbeslut att man gör något man inte vill. Det gäller också allmänt i andra branscher.
I Vi Bilägares lojalitetsundersökning ingår frågor om hur säkra bilägarna är på återköp, hur benägna de är att rekommendera sitt märke till släkt och vänner, hur de ser på attraktionskraften med det egna märket i förhållande till andra och hur nöjda de är totalt sett.
– Det är en bra måttstock på verklig lojalitet, säger Anders Parment. Det fångar de saker jag är ute efter.
Ett steg längre är att också skildra hur mycket glädje bilinnehavet för med sig, och det är det som Anders Parment och hans forskarkollega på Handelshögskolan i Stockholm, professor Magnus Söderlund, velat ha med som en intressant parameter i den här typen av undersökningar. Vi Bilägare har på deras inrådan fått med den frågeställningen i de senaste årens AutoIndex – och det är just dessa jämförelser som Anders Parment tagit upp i sin nyutgivna bok.
Här får bilägarna ge uttryck för mer känsloladdade synpunkter än att bara konstatera att de är mer eller mindre nöjda. Lycka ger ett större inslag av positiv energi än att ”bara” vara nöjd, och det borde biltillverkare och marknadsförare fokusera mer på, enligt de båda svenska forskarna.
– Att vara nöjd är egentligen ett lite avslaget tillstånd, säger Anders Parment. Bilföretagen borde istället fokusera på glädje, attraktion och fascination, uttryck som är energigivande.
Mer spännande blir det att kika på lyckobarometern och jämföra med de totala lojalitetsresultaten. Här ger Saabägarna bevis på att de är mycket lyckliga med sitt bilinnehav, där nostalgifaktorn säkerligen spelar en viktig roll i sammanhanget. Överlag får entusiastmärkena, om vi nu räknar Saab dit, betydligt högre ranking när denna mer känsloladdade fråga ställs. Mini, Citroën och Fiat är också tydliga exempel på det.
Exempel på mer förnuftsmässig lojalitet visar de ägare som kör Toyota, Hyundai, Nissan och Volkswagen. De är förhållandevis nöjda med sina bilval, och kan mycket väl tänka sig återköp, men när det handlar om riktiga känsloyttringar blir rankingen lägre.
Diskutera: Väljer du bil efter förnuft eller känsla?
– Det går inte bara att stirra sig blind på om kunderna gör faktiska återköp när de i själva verket drömmer om något helt annat. Det är vanligt i köpbeslut att man gör något man inte vill. Det gäller också allmänt i andra branscher.
I Vi Bilägares lojalitetsundersökning ingår frågor om hur säkra bilägarna är på återköp, hur benägna de är att rekommendera sitt märke till släkt och vänner, hur de ser på attraktionskraften med det egna märket i förhållande till andra och hur nöjda de är totalt sett.
– Det är en bra måttstock på verklig lojalitet, säger Anders Parment. Det fångar de saker jag är ute efter.
Ett steg längre är att också skildra hur mycket glädje bilinnehavet för med sig, och det är det som Anders Parment och hans forskarkollega på Handelshögskolan i Stockholm, professor Magnus Söderlund, velat ha med som en intressant parameter i den här typen av undersökningar. Vi Bilägare har på deras inrådan fått med den frågeställningen i de senaste årens AutoIndex – och det är just dessa jämförelser som Anders Parment tagit upp i sin nyutgivna bok.
Här får bilägarna ge uttryck för mer känsloladdade synpunkter än att bara konstatera att de är mer eller mindre nöjda. Lycka ger ett större inslag av positiv energi än att ”bara” vara nöjd, och det borde biltillverkare och marknadsförare fokusera mer på, enligt de båda svenska forskarna.
– Att vara nöjd är egentligen ett lite avslaget tillstånd, säger Anders Parment. Bilföretagen borde istället fokusera på glädje, attraktion och fascination, uttryck som är energigivande.
Mer spännande blir det att kika på lyckobarometern och jämföra med de totala lojalitetsresultaten. Här ger Saabägarna bevis på att de är mycket lyckliga med sitt bilinnehav, där nostalgifaktorn säkerligen spelar en viktig roll i sammanhanget. Överlag får entusiastmärkena, om vi nu räknar Saab dit, betydligt högre ranking när denna mer känsloladdade fråga ställs. Mini, Citroën och Fiat är också tydliga exempel på det.
Exempel på mer förnuftsmässig lojalitet visar de ägare som kör Toyota, Hyundai, Nissan och Volkswagen. De är förhållandevis nöjda med sina bilval, och kan mycket väl tänka sig återköp, men när det handlar om riktiga känsloyttringar blir rankingen lägre.
Diskutera: Väljer du bil efter förnuft eller känsla?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag väljer bil efter livskvaliteten avseende på den frid och välbefinnandet man känner med ägandet. Att sväva som på moln tusentals mil bakom ratten i stället för att få hjärnskakning i groparna när man kör spiralfjädrat på våra dåliga vägar ger en känsla av den högsta meningen och glädjen med livet. Därför kör jag Citroen C5.
Paddan - jag tror säkert att en C5 med "gasfjädringen" är bekväm men i de allra flesta fall så kan en väl konstruerad stålfjädring också fungera mycket bra - i alla fall om man undviker extrema lågprofildäck utan håller sig till lite högre profiler. Och dessutom undviker utpräglade s k sportchassin. Jag lider i alla fall inte av fjädringskomforten i min stålfjädrade plåtlåda...:)
Paddan, jag njuter med dej varje dag! C5 klarar även av 19" fälgar utan att kännas stötig, jag kör dock med 17". Lite synd ändå att Citroen inte vågat välja gasklockor som medför gammaldags DS-känsla utan valt att installera sådana som ger vägkänsla, säkert för att locka dom som inte är vana med en härlig fjädring? Vet också att vissa byter gasklockorna (billigt!) så att dom får vägen nästan helt och hållet trollat bort utan att bilen ändå blir gungig i sidled.
"Exempel på mer förnuftsmässig lojalitet visar de ägare som kör Toyota, Hyundai, Nissan och Volkswagen".
Av dessa märken har jag bara haft ett, VW..och den fungerade oklanderligt men var så in i h-vete tråkig att jag aldrig lär återvända till det lägret igen., VAG alltså.
Har däremot b la haft Fiat , Alfa, Citroen, (gasfjädrad förstås!), och Saab så jag väljer tydligen med hjärtat framför hjärnan då om vi ska tro på detta.
Förnuftigt? Mjaa.....
Jag väljer den bilen jag vill ha och inte efter vad andra tycker om sina bilar. Jag har högre krav än kreti och pleti. Därför kör jag inte Lexus.
MB ägarna har ju tittat på stjärnan på huven så länge att dom måste ha en sån .Även om många av nyare MB har tveksam kvalitet på fram och bakvagnsdetaljer och mycket eletronikfel så ska de va en Merca
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.