En sladd på svartis blev avgörande för beslutet. När det var dags att byta in den gamla Volvon valde Hedvig Bruno en ny Subaru XV med fyrhjulsdrift. Rekommendationer från släkt och vänner i stallet pekade åt samma håll och efter första besöket hos handlaren kändes bilvalet rätt.
– Först tittade jag runt lite efter vad jag ville ha och det viktigaste för mig var en bra dragbil. Eftersom jag är begränsad till B-kort var även totalvikten en avgörande faktor.
Stallet där halvblodet Zorba står inackorderad ligger på Färingsö utanför Stockholm och dit åker Hedvig dagligen för att utfodra och motionera sin fyrfota vän. På helgerna blir det ofta långturer med hästsläpet för träning eller tävling runt Mälardalen.
– När jag väl hade bestämt mig för en Subaru satte jag mig med släpvagnskalkylatorn redo hos bilhandlaren. När bilen visade grönt med mitt hästsläp slog jag till direkt, säger Hedvig Bruno och skrattar.
Subarus modeller Forester och Outback fanns också med på önskelistan men det var endast den mindre XV som kunde dra hästsläpet med B-körkort. Zorba väger sina goda 545 kilo, vilket gör att det finns marginal upp till ekipagets totalvikt, även med ökat matintag.
– Att han blir så tjock är ingen risk och jag uppskattar även att XV-modellen är lite mindre. Trots det sitter jag skönt och har tillräcklig lastvolym för alla hästtillbehör som ska med. Att bilen dessutom var lite billigare i inköp blev en bonus.
”Hade Subaru erbjudit en laddhybrid hade jag övervägt det.”
I årets AutoIndex, Sveriges största konsumentundersökning på bilområdet, tar Subaru ett rejält kliv upp från sjätte till första plats och kan stoltsera med landets mest nöjda kunder. Årsmodellerna som poängsätts av privata bilägare är 2019–2022 i fyra delmoment: Bilen, Försäljning, Verkstad och Lojalitet. Trots att Subaru inte tar någon förstaplats i delmomenten räcker fyra andraplaceringar till totalsegern.
Det japanska bilmärket gör en stark upphämtning i delmomenten Verkstad (+2,9 procent) och Försäljning (+2,9 procent). Subaru ökar även i bilkategorin (+1,3 procent), där bilägarna får besvara delfrågor om kvalitet, köregenskaper och ekonomi. Bilkategorin är extra viktig eftersom den viktas dubbelt jämfört med övriga tre. Här tappar Toyota fyra placeringar medan Honda behåller sin femteplats från i fjol.
Subaruägarna ger fortfarande låga betyg för bilens bränsleförbrukning, miljövänlighet och rostskydd. Hedvig Bruno försöker köra ekonomiskt och tycker att förbrukningen med släp är godkänd, särskilt i jämförelse med den bakhjulsdrivna Volvo 940 hon ägde innan.
– Volvon drog över en liter per mil och nu är jag nere runt 0,8 med släp. Men det viktigaste för mig är att bilen är smidig med hästsläpet påkopplat. Att även kunna koppla på släpet med hjälp av backkameran är fantastiskt och besparar mig mycket tid.
Med undantag för 2022 har Subaru hamnat på pallplats i AutoIndex sedan 2007.
År | Placering |
2023 | 1 |
2022 | 6 |
2021 | 3 |
2020 | 1 |
2019 | 2 |
2018 | 1 |
2017 | 2 |
2016 | 2 |
2015 | 2 |
2014 | 2 |
2013 | 2 |
2012 | 2 |
2011 | 1 |
2010 | 1 |
2009 | 1 |
2008 | 3 |
2007 | 1 |
På Hedvigs minuskonto hamnar höga servicekostnader och dyra däckbyten med fyrhjulsdriven bil. Kontakten med verkstaden och bemötandet på plats uppskattas däremot av många Subaruägare, även av Hedvig. På samtliga delfrågor som rör hanteringen av bilen från in- till utlämning gör Subaru en rejäl upphämtning jämfört med föregående år.
Enligt Subarus generalagent har utbildningar för mekaniker och säljpersonal inneburit att kunskapen om produkterna ökat ute hos återförsäljarna. Kunskapslyftet syns även på delfrågor om yrkeskunnigheten hos kundmottagare och servicetekniker. Där har snittpoängen ökat.
För Hedvig blev trots allt bilens köregenskaper med påkopplat hästsläp det som avgjorde valet av bilmärke.
– Fyrhjulsdriften gör att jag har bra kontakt med vägbanan oavsett underlag och även om bilköpet sved i plånboken blir det en Subaru även nästa gång. Andrahandsvärdet står sig bra och jag har bra kontakt med min bilhandlare, säger hon.
Att ta klivet över till elbil är inget som lockar i dagsläget på grund av kort räckvidd med släp och dåligt med laddmöjligheter där hästekipaget oftast befinner sig.
– Hade Subaru erbjudit en laddhybrid hade jag övervägt det. Jag kör vissa kortare sträckor mellan stallet och arbetet men tyvärr finns det sällan laddbox där hästarna finns.
Med Zorba på släp känns det direkt i bilen när ett halvt ton börjar trampa runt inne i släpet. För medtrafikanter som fått lära sig att inte tuta vid möte med häst finns det fler nyttiga tips som gör livet lättare för landets hästägare.
– Även om många hästsläp är välisolerade är hästar känsliga djur. Ofta blir de rädda och börjar trampa när motorcyklar och sportbilar gasar fullt vid omkörning. Är luckan stängd står det vanligtvis en häst inne i släpet, säger Hedvig Bruno.
En annan ovana som besvärar hästägare är medtrafikanter som hastigt svänger in framför efter omkörning.
– Det känns alltid lika läskigt när jag tvingas bromsa och vet att jag har 600 kilo muskler på smala ben bakom mig.
Vinst i en tuff tid
När majoriteten av märkena i AutoIndex backar i kundnöjdhet går Subaru mot strömmen. Satsningar på ökad kännedom om produkterna har gett resultat, menar importören.
Subarus beslut att slimma återförsäljarnätet med ett tjugotal handlare togs 2020 och innebär i dag 54 försäljningspunkter runt om i landet. Någon synbar skillnad i AutoIndex syntes inte året efter men 2022 backade märket kraftigt. Bilägarnas betygsättning av Subaruhandlarna resulterade i ett tapp från andra till nionde plats i delmomentet Försäljning.
Någon enkel förklaring finns inte men med en Subaru Outback i Vi Bilägares långteststall har vi själva reagerat över kundbemötandet hos den Hedinägda Subaruhandlaren i Akalla, en av landets största. Kaos är det bästa ordet för att beskriva kundupplevelsen vid vanliga servicebesök och beställning av tillbehör. Ett kaos som nu tycks ha ordnat upp sig för Subaru som sedan länge haft andra Hedinägda återförsäljare som inte har påverkat kundnöjdheten negativt.
Subarus svenska försäljningschef Filip Frennby gläds åt att förändringarna som har gjorts uppskattas av kunderna.
– Slutet på pandemin gjorde att vi kunde återgå till fysiska utbildningar utöver en fortsatt hård satsning på digitala utbildningar för sälj- och verkstadspersonal inom återförsäljarledet. Hög kvalitet ute hos återförsäljarna har varit en framgångsfaktor och det är jättekul att vi är med i toppen av AutoIndex igen, säger Filip Frennby som ser att kunskapen om märket har blivit bättre ute hos bilhandlarna.
– Även våra egna kundundersökningar visar ett större fokus ute hos bilhandlare som är mer engagerade i varumärket, vilket spiller över på kunderna. Det är glädjande att de insatser vi har gjort har gett resultat.
”Det är glädjande att de insatser vi har gjort har gett resultat.”
Subarus modellutbud med Forester, Outback och XV utökades i höstas med helelektriska Solterra.
– Produktionen ser bättre och bättre ut för Solterra som har varit skakig på grund av komponentbristen. Vi har sålt betydligt fler elbilar än vi har fått till dags datum och tyvärr har bilbristen påverkat försäljningen negativt, säger Filip Frennby som utlovar betydligt fler leveranser av Solterra under andra halvan av året.
Subarus stora nyhet för året är en ny XV som döps om till Crosstrek med planerad lansering runt årsskiftet. Nuvarande XV har under några år sålts som Crosstrek i vissa amerikanska delstater, även som laddhybrid, och kommer nu till Europa.
– Vi har inte sett eller kört den men det ser ut att bli en bra modell med många intressanta uppdateringar, tyvärr vet vi inte vilka drivlinor den kommer med. Tills vidare erbjuder vi etanolkonvertering som ett miljövänligare alternativ till bensin. Hade vi haft andra drivlinor, till exempel en laddhybrid av Outback, hade vi kunnat bredda vår målgrupp. Men vi har våra kärnvärden och våra kunder behöver ofta en bruksbil med fyrhjulsdrift och hög dragvikt, säger Filip Frennby.
Tillgången på bilar har varit ett problem för Subaru under flera år och lagom till att marknaden nu bromsar in börjar fabriken återgå till full produktionstakt.
– Vi har haft en stor bilbrist på samtliga modeller och hållits tillbaka mycket av volymbegränsningen, men i år har vi fått betydligt bättre volymer.
Dåligt år för bilägarna
Bilägarna har inte gått opåverkade ur den turbulenta tid som råder med höga nybilspriser och dyrare service. I AutoIndex tappar 20 av 24 bilmärken poäng när bilägarna betygsätter bilägandet.
Mindre nöjda kunder är en tydlig trend i årets AutoIndex. Endast Subaru (+2,0 %), Suzuki (+0,5 %) och Mercedes (+0,2 %) ökar samtidigt som Citroëns resultat är oförändrat från i fjol. Av övriga bilmärken tappar Ford mest, följt av Opel, Dacia och Tesla.
Ford rasar fem placeringar, vilket är ett resultat av kraftigt försämrad kundnöjdhet i delmomentet Försäljning (-7,0 %). Enligt bilägarnas svar på delfrågor om försäljning råder ett missnöje kring kundbemötandet ute hos Fordhandlarna. Bilförsäljarna är sämre än övriga bilmärken när det gäller att hjälpa kunden i bilhallen och sämre på att hålla kontakt med kunden under och efter att bilen har levererats.
En röd tråd i den sparsamma betygsättningen är att Fordhandlarna tycks lägga betydligt mindre tid på sina kunder än tidigare. Efter flera år av minskad försäljningsvolym gjorde Ford om den svenska strukturen för återförsäljarna. Från och med början av 2022 organiseras handlarna i fem geografiska kluster. Kontrakten för Fordhandlarna löpte ut i december förra året och resultatet syns tydligt i årets AutoIndex, vilket vi återkommer till i respektive delkategori i kommande artiklar.
Även Tesla backar i kategorierna Försäljning (-4,8 %) och Lojalitet (-4,6 %). Beslutet om att sänka nybilspriserna var en käftsmäll mot befintliga kunder som investerat i en bil till fullt pris. En delfråga som sticker ut negativt är: ”Har ditt bilmärke levt upp till förväntningarna efter köpet?”
Bilmärke | Förändring |
Ford | -4,1 % |
Opel | -3,7 % |
Dacia | -3,2 % |
Tesla | -3,0 % |
Seat | -2,9 % |
Peugeot | -2,7 % |
Volvo | -2,1 % |
Kia | -1,9 % |
Mazda | -1,8 % |
Nissan | -1,4 % |
Skoda | -1,4 % |
MEDEL | -1,3 % |
Mitsubishi | -1,1 % |
Toyota | -1,0 % |
Renault | -1,0 % |
Fiat | -0,9 % |
Hyundai | -0,7 % |
VW | -0,7 % |
Audi | -0,6 % |
BMW | -0,4 % |
Honda | -0,4 % |
Citroën | 0,0 % |
Mercedes | +0,2 % |
Suzuki | +0,5 % |
Subaru | +2,0 % |
17 500 svenska bilägare har lämnat kompletta svar i AutoIndex 2023. Det slumpmässiga urvalet visar ett tvärsnitt av landets bilburna befolkning. Flest bilägare återfinns i åldersspannet 50–65 år.
Undersökningen har genomförts för 23:e gången i ordningen. Vi har enbart vänt oss till privata bilägare som valt bil efter egna premisser och kan bedöma hur ekonomin påverkar bilinnehavet.
Den svenska undersökningen består av 24 märken, utvalda efter storlek på rullande marknadsandel från årsmodell 2019 till 2022. För övriga märken finns inte tillräckligt god statistisk säkerhet.
AutoIndex är ett skandinaviskt samarbete mellan Vi Bilägare, danska tidningen Motor, norska bilmagasin samt konsult- och researchföretaget Loyalty Group med säte i Köpenhamn. Motsvarande frågor har ställts till danska och norska bilägare och det skandinaviska underlaget kommer att resultera i en kvalitetsbedömning av bilarna på modellbasis. Nationellt sker presentationen märkesvis och då ges möjlighet att bedöma hur verkstäder och återförsäljare sköter sig på respektive marknad.
Sedan 2022 bygger hela svarsunderlaget på bilägare med privata bilar som är upp till fyra år gamla. Genom att utesluta äldre bilmodeller blir det enklare att addera nytillkomna bilmärken som snabbt växer sig stora i Sverige. Generellt vänder sig ägare till max fyraåriga bilar i första hand till märkesverkstäder. Ägarna till nyare bilar har också mer färska relationer till märkeshandlarna, oavsett om de köpt bilarna som nya eller begagnade.
I bedömningsfrågorna har bilägarna satt betyg i skalan 1–7. De samlade resultaten har bearbetats statistiskt enligt en så kallad regressionsanalys och viktats efter frågornas betydelsegrad. Resultaten presenteras som indextal i en skala som teoretiskt går från 1 till 1 000 poäng och där 500 är ett mått på medelnöjdnivå.
Vägningen av kärnområdenas betydelse för totalresultatet av AutoIndex 2022 ser ut så här: Bilen (kvalitet, egenskaper, ekonomi) 40 procent, verkstaden 20 procent, säljprocessen 20 procent och lojaliteten och referenser till det egna märket 20 procent.
I presentationen av ämnesområden och i separata frågor rangordnar vi respektive märke efter de indextal som uppnåtts. Det betyder att de märken som hamnar i botten inte behöver ha missnöjda kunder. Ofta ligger resultaten över medelnöjdnivå; alltså nöjd, nöjdare, nöjdast.
Bland de 70-talet bedömningsfrågor som har ställts är det bara ett fåtal som hamnar närmare medelnöjdnivå och då rör det sig oftast om frågor som är ekonomiskt betingade: driftskostnader, andrahandsvärden, reservdelspriser med mera.
Medelvärdet för det samlade resultatet av AutoIndex 2023 sjönk till 839 poäng, att jämföra med 850 poäng 2022. Subaru ökade mest (+2,0%) och Ford tappade mest (-4,1%).
Här presenterar vi det svenska totalresultatet. Fler rapporter om svenska folkets uppfattning om bilägandet redovisas i kommande artiklar.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (36)
- 13 juni 2023 Pi skrev: Jag har inte sökt…
- 12 juni 2023 Jag har inte sökt som…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.