Nästa artikel
Rosttest: Volvo S90 (2017)
Rost

Rosttest: Volvo S90 (2017)

Publicerad 4 maj 2017 (uppdaterad 28 augusti 2018)
Volvo S90.
Skärmkanterna är bra, men det finns en rostrisk i de bakre hjulhusen. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
S90 har länkarmar och fjäderbensholkar av aluminium. Samma material används i framskärmar och motorhuv, resten av karossen är av stål. Dörrar och baklucka är behandlade inuti, men bakdörrarna är bara delvis tätade. Skärmkanterna bak är bra, men en rostrisk på sikt är de öppna skarvarna under filtinnerskärmarna i de bakre hjulhusen.

Även under bilen finns många otätade skarvar, bland annat i tröskellådorna. Underredets balkar/hålrum saknar dessutom nästan helt invändig behandling och slitskydd finns bara i ytterkanterna.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.

Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.

Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.

Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.

Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.

Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-05-04 14:30
hultarn

Det tycks inte heller finnas stänklappar fram som standard..?

#2 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Begriper inte hur den kan belönas med en trea i betyg. Inte heller hur samtliga på senare tid testade volvomodeller kan "vinna" sina respektive tester.

#3 • Uppdaterat: 2017-05-04 19:43
Highlander

Så Volvo som vill ses som premium har sparat in på en sån grundläggande sak som rostskydd ?!
Frågan blir då vad mer dom har sparat in på ?!
Det känns inte något vidare förtroendeingivande !

#4 • Uppdaterat: 2017-05-04 21:49
Saabium

Volvo vet att tjänstebilsköparna struntar i rostskyddet. Och det är ändå de som till 90 % köper dessa bilar.

#5 • Uppdaterat: 2017-05-04 22:09
Thommys

Alla bilar som kan rosta och har avgasrör kännes väldigt ute nu. Det spelar ingen roll om modellen är helt ny. Rost och avgaser ska inte finnas alls.

#6 • Uppdaterat: 2017-05-04 23:04
slottskog

Misstänker att rost endå är de minsta problemen man kommer ha med dessa elektronikmatade bilarna på 10-15 års sikt. Vilket för övrigt gäller svenska, tyska och koreaner oavsett premium jadajada

#7 • Uppdaterat: 2017-05-05 06:51
Peter B

Måste ju vara en extremt svag trea.. Men samtidigt så tror jag inte att rosten kommer att bli ett problem på dessa.. Det finns så mycket som kan krångla på en modern bil, att rosten skulle ta död på den känns långsökt..

#8 • Uppdaterat: 2017-05-05 08:01
Hans Berglund

Även en modern bil kan rosta så att den får skrotas om inte Mercedes hade gått in med så massiv insats och bytt dörrar skärmar o bakluckor 1996-2004 hur hade dom sett ut idag,men MB tog ju ansvar i dom flesta fallen. Men någon Merca har jag varit med om att lösa in efter halvmeterdjupt bad, översvämmad viadukt under järnväg,kostnaden för all förstörd elektonik+en krökt vevstake översteg bilens värde.

#9 • Uppdaterat: 2017-05-05 23:29
GF

Riktigt dålig nya modellen S90, V90 och XC90 fick bara 3 betyg.
Gamla modellen var bättre exempel V40, V60 och V70 fick topp 4 betyg.
Det var inte bra för byggkvalitet just nu än mycket bättre gamla modellen tyvärr.
Vänta med att köpa ny bil förrän om det är utveckling förändring detalj byggkvalitet förändrat bättre eventuellt årsmodell 2018 eller senare. Drabbat problembil 2017 efter människor klagar om detta problem därför bråttom sugen köp för begeistrad nya facelift generationen.

#a • Uppdaterat: 2017-05-09 13:27
Hackenbush

Tror inte heller rosten tar död på bilen men det känns kanske lite tråkigt om det skulle uppstå en massa rostblommor på en premiumbil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.