Peugeot får inte samma goda vitsord, även om rosten åtminstone inte får fäste i fronten. Motorhuven är av aluminium och framskärmarna av plast. Resten av bilen kommer antagligen att angripas inom några år, för det finns flera rostskänsliga punkter. Dörrarna är exempelvis snålt tätade och på underredet går det att hitta upp till fyra plåtar på varandra utan annat skydd än grundlack. Någon invändig skyddsbehandling går inte att hitta någonstans.
Bakre dörröppningen har en utstickande kant som riskerar att blästras av sprut från framhjulen, för några stänklappar finns inte.De bakre hjulhusen är bra konstruerade utan någon vikt plåt som kan lagra lort, men innerskärmarna är av filtmaterial som blir blött och håller fukt länge.
Peugeot 5008 bygger på 3008 men har sämre tätade plåtskarvar och får ett extra minus för filtinnerskärmarna. Rostskyddsbetyget blir bara en tvåa.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.