Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Nya E-klass har baklucka, motorhuv och framskärmar av aluminium. Stålplåten är numera dubbelsidigt galvaniserad och med en tjocklek på åtta my, eller åtta mikrometer. Vax har sprutats in i alla nödvändiga hålrum. Dörrarnas konstruktion har förbättrats genom att man flyttat skarven som tidigare låg under den fuktsamlande gummilisten. Skarven är dessutom behandlad från början. Limningen är också vältäckande. Positivt är att Mercedes satsar på innerskärmar av plast. Nytt med Mercedes personbilsmodeller är också en reptålig klarlack som läggs ovanpå lagren av färg. Nanotekniken ska göra lacken mer motståndskraftig mot repor.
Sedan oktober 2003 är alla Mercedes personbilsmodeller extrabehandlade för den nordiska marknaden. En kletig ljusbrun rostskyddsmassa täcker de mest utsatta skarvarna på bottenplattan som också är täckt, och skyddad, av aerodynamiska plastsköldar. Dessa skyddar mot yttre åverkan, typ stensprut, men risk finns för kondens innanför plasten. Därför är extrabehandlingen nödvändig.
Mercedes har två mindre bra designlösningar, skarven till tröskellådan är vänd nedåt "där angreppen från vägbanans smuts blir som värst" och bakskärmarna har en konstruktion med smutssamlande hylla.
Historiskt har Mercedes drabbats hårt av lacksläpp. Om grundfärgen nu har bättre vidhäftningsförmåga än tidigare kan bara framtiden utvisa.
Rostskyddsgaranti: 30 år.
Testinformation
Betyg
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.