Godkänd efter snabb och enkel kalibrering av framlamporna.

Nästa artikel
Tesla Model 3: Kortare räckvidd och verkstadsbesök väntar
Långtest

Tesla Model 3: Kortare räckvidd och verkstadsbesök väntar

Publicerad Idag 14:10
Upplåst för dig som prenumerant

Godkänd efter snabb och enkel kalibrering av framlamporna.

På vintern blir räckvidden betydligt kortare i vår långtest-Tesla. Dessutom väntar ett nytt verkstadsbesök.

Att leva med tidningens Tesla Model 3 på sommaren är något helt annat än på vintern. Med en temperatur runt 20 grader kan en försiktig förare nå rejält fina förbrukningssiffror. Sommarens lägsta noterades i slutet av juli då bilen drog futtiga 12,0 kWh per 100 kilometer. 

Detta ger inte bara god driftsekonomi utan gör också bilen mycket lättare att leva med på långresan än när snön yr runt hjulhusen.

Eftersom vår Model 3 togs i trafik hösten 2019 har det blivit dags för ett andra besök hos bilbesiktningen. Denna gång gick uppdraget till Bilprovningen, som har en station nära där jag bor och dessutom visade sig ha tider lediga samma dag. 

Besöket gick som en dans bortsett från att höger framlampa visade sig vara bländande. Detta åtgärdades på plats genom en snabb kalibrering som startas via servicemenyn inne i bilen. Smidigt, enligt teknikern, som först verkade frustrerad över att inte hitta några justeringsskruvar framme vid armaturerna.

Du som följt bilen under året kanske minns att framskärmarna har börjat rosta på båda sidor. Eftersom Tesla nekat oss hjälp har vi beslutat att laga bilen enligt deras rekommendationer hos auktoriserade samarbetspartnern Werksta.

Skadebesiktningen tog bara ett par minuter och gjordes på gatan utanför Werksta i Danderyd norr om Stockholm. Då rosten enligt besiktnings-mannen inte kan lagas på ett fackmannamässigt sätt behöver båda skärmarna bytas, vilket gör väntan på offerten väl spännande. Känslan är att det kommer att kosta en hel del.

Räckviddsförsämrande kyla och regn på ingång samt ett onödigt och troligtvis dyrt verkstadsbesök runt hörnet. Återstår att se om de lättsamma sommarveckorna väger upp för vinterns bistra. Jag är tveksam.

Tesla Model 3

Modell: Standard Range Plus

Årsmodell: 2020

Inköpspris: 564 530 kr efter premie

Aktuell körsträcka: 10 931 mil

Dekl. förbrukning: 15,4 kWh/100 km

Testförbrukning: 16,5 kWh/100 km

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (4)

  • Idag 18:15 J.L skrev: Tråkigt att…
  • Idag 18:11 Tråkigt att framskärmara…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.