Sverige upplevde sin kallaste decembermånad på 150 år och hade bara alla våra nya långtestbilar levererats i tid, kunde vi ha gjort vårt vintertest i Stockholm. Men inte förrän i januari var det nya teststallet komplett och alla fem bilarna försedda med dubbfria vinterdäck.
Då tog vintern en paus. Vägarna i Mellansverige förvandlades till slabbiga saltstråk som bara lämpade sig för test av vindrutespolare.
En dagsetapp åt nordväst hittade vi det klimat vi behövde. Utanför Mora var det slut på vägsaltet och när vi fortsatte mot Dalarnas fjällvärld blev riksväg 70 torr, isig och hal – precis som vi ville ha den! Målet var Grövelsjön där vi funnit en basstation som passade ett gäng hungriga biltestare. Storsätra Fjällhotell har en plats i White Guide som listar Sveriges bästa restauranger.
Mellan redaktionen i Stockholm och Grövelsjön är det ungefär 50 mil – alltså tio mil med var och en av testbilarna. När vi var framme hade vi fått en liten aning om hur testveckan skulle gestalta sig.
– Här finns ingen given vintervinnare, konstaterade Tommy Wahlström.
Ständigt ESP-blink
Vi skulle få svårt att rangordna de fem bilarna, det var säkert. Våra nya långtestbilar är säkra, välutrustade och bekväma. Men inte utan irriterande särdrag: Föraren i Dacia Duster hamnade på sladden – bokstavligen – bakom kollegorna på krokvägen mellan Idre och Grövelsjön.
Den höga Dacian var inte kul att köra på den hala vägen. ESP-lampan blinkade i nästan varje sväng och bilen kändes sladdbenägen, svajig och allmänt osäker.
Att lyssna på radio var ett sätt att få tiden att gå under de långa, enformiga milen på väg upp mot Mora. Men den som hamnade i Ford C-Max hade det inte lätt att hitta sitt favoritprogram.
– Jag gav upp, sa Micke Schultz sedan han förgäves försökt hitta rätt bland alla knappar på mittkonsolen.
Opel Meriva höll sin plats i kön men inte utan ansträngning. Föraren fick ofta växla ned för att hänga med. Det är ingen vidare ork i dieselmotorn.
– Det var länge sedan jag tyckte att en bil är undermotoriserad, men det är Meriva trots att den har 95 hästar, konstaterade Håkan Bäcklund.
Några klagomål på motorn hördes däremot inte från Volvo V60. 1,6-litersturbon och den automatväxlade Powershiftlådan jobbar utsökt smidigt tillsammans och på de krokigaste vägavsnitten lämnade Volvon de övriga testbilarna långt bakom sig.
Men när plogningen blev sämre och vägbanan täcktes av spårig snö kom vi ikapp. Volvon är orubbligt stabil på hårt underlag, men har svårt att hitta fäste i spårsnö.
Saab 9-5 verkade däremot oberörd av väglaget. Vi var imponerade allihop över hur följsam och spänstig den var att köra. Men frågan var om Saab 9-5 skulle klara hela testveckan utan att trassla? Vi hade ju dittills inte några vidare erfarenheter av vår bil som drabbats av datorkrångel och bland annat varit omöjlig att starta vid ett tillfälle.
Det kändes lite osäkert att befinna sig 19 mil från den närmaste Saabverkstaden i Mora.
Tät och ettrig spiksnö
Vårt vintertest går ut på att undersöka bilarnas egenskaper i halt och moddigt väglag, mörker och kall väderlek. I Grövelsjön fick vi allt vad vi kunnat önska av alltihop. Dalafjällen visade upp sin tjurigaste sida.
Vi väcktes redan första morgonen av en liten surrande, pigg Bobcat som skyfflade bort snö från parkeringen. Där stod fem igloos, täckta av ett par decimeter nysnö. Det var rena träningspasset att sopa och skrapa bilarna rena inför dagens testjobb.
Under ett biltest går mesta delen av det ljusa dygnet åt till fotografering, men snön skymde alla fina bakgrundsmiljöer. Den föll tät och ettrig hela första testdagen.
– Spiksnö, förklarade norrlänningen Micke.
Vi flydde in i hotellets välordnade verkstad för att undersöka bilarna lite närmare. På vintern är det extra viktigt att alla lampor och elfunktioner funkar. Men om en lampa slocknar eller en säkring går kan det bli både dyrt och besvärligt att äga vissa modeller. Det konstaterade vår husmekaniker Erik Rönnblom.
I Opel Meriva slet han av alla krafter för att få bort handskfacksluckan, vilken döljer hela säkringsbatteriet. Det var omöjligt och bedömdes till slut vara ett fall för en specialutbildad verkstad.
I Volvo V60 tvingades Erik vika ihop sig i bagageutrymmet för att försöka komma åt att byta bakljuslampa. Även det visade sig för trångt och besvärligt för en amatörmekaniker utan specialverktyg.
I Ford C-Max ormade han sig på rygg på golvet men lyckades ändå inte komma åt säkringarna bakom handskfacket.
– I en del bilar måste man vara akrobat för att göra småjobb som borde vara enkla, suckade han. Och instruktionsböckerna ger sällan någon användbar vägledning. Där står oftast ingenting om att det kan vara trångt eller att man ibland till och med måste demontera andra komponenter för att exempelvis kunna byta en lampa.
Två bilar fick i alla fall godkänt för sin servicevänlighet.
– Dacia är må vara omodern på många sätt, men den är lättmekad, konstaterade Erik. Och i Saab är det föredömligt lätt att byta lampor och säkringar.
Att öppna huven på Saab 9-5 var en glad överraskning. En klyftigt placerad gummilist skyddar motorn från vägsmuts. Tvålitersturbon var prydlig som ny, trots att bilen gått över 500 mil.
Fräste som ångmaskiner
Det ymniga snöfallet drog bort under natten och då gryningen blånade i öster lyste Polstjärnan från en klar himmel. När natten övergår i morgon är det som kallast och då laddade vi bilarna med termometrar. En snabbt stigande och generös kupévärme är en av de viktigaste egenskaperna som gör en bra vinterbil.
Våra två svenska långtestbilar drivs med bensinmotorer, de övriga har dieslar. Värmetesterna visade tydligt skillnaderna hos de två motortyperna. Trots att dieslarna har elektrisk hjälpvärmare tog det betydligt längre tid för dem att värma kupéluften, trots att fläktarna i Ford C-Max och Dacia Duster fräste som ångmaskiner.
I Forden skruvade vi ofta ned temperaturen till 18 grader för att få tyst på klimatanläggningens ilskna fläkt.
När solen äntligen tittade upp över en gnistrande fjällvärld blev fotograf Simon Hamelius pigg. Han drog på sig snöskor och pulsade ut i naturen för att skapa snygga bilder. Vi andra kurade i bilarna och tittade på hans vedermödor med stativ, blixtar, batterier och skärmar.
Temperaturen kröp långsamt nedåt 20-strecket och då går inte gärna en testförare ur sin varma vagn.
100 isiga mil
Grövelsjön ligger bara några kilometer från gränsen till Norge. Vi gjorde många besök i vårt grannland under våra kryssningar över högfjällsplatån. Från gränsen kallas vägen 221 och löper genom Hedmark till det lilla samhället Elgå – ett par mil härlig, vit vinterväg som vi kunde attackera utan att störas av annan trafik.
Mil lades till mil, raderna i testprotokollen fylldes och efter drygt 1 500 kilometers körning på vintriga vägar var testet över.
Januarisolen målade fjällskogen i guldfärg när vi styrde söderut med nysnön yrande om hjulen. Den gröna tempmätaren i Saab 9-5 visade på minus 32 grader i svackorna men i bilen höll klimatanläggningen sommarvärme. Saaben rullade först. I backspegeln såg föraren den fult grinande Ford C-Max och lite längre bak glänste Volvons kopparlack. Vi körde i rätt ordning.
Saab 9-5 hade överraskat och övertygat. Att Saab kan göra bilar som pallar för svensk vinter är förvisso inget okänt. Men att 9-5 skulle fun-gera oklanderligt genom hela testet hade vi inte vågat tro. Vad det än är för ett virus som kryper runt i datasystemet, så höll det sig i schack under hela veckan.
Domslutet blev ovanligt enigt: Saab 9-5 är med marginal den mest kompetenta vinterbilen av våra fem nya modeller. Synd bara att så få kommer att upptäcka det.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Dacia Duster 4X4 1,5 dCi Laureate Ford C-Max Titanium 1,6D 115 hk Opel Meriva 1,3 CDTI Ecotec Saab 9-5 2,0 Turbo4 Volvo V60 T4Betyg
Dacia Duster 4X4 1,5 dCi Laureate
Baspris: 168 900 kr.
Extra utrustning: Läderratt 1 500 kr, Audiosystem 2 200 kr, ESP 4 000 kr, metallicklack 4 000 kr.
Testbilens pris: 180 600 kr.
Garantier: Nybilsgaranti tre år/10 000 mil, lackskyddsgaranti tre år, rostskyddsgaranti sex år och Dacia Assistans tre år/10 000 mil.
Skatt: 3 416 kr.
Mått och vikt: L 431/B 182/H 163 cm. Axelavstånd 267 cm. Tjänstevikt 1 369 kg. Maxlast 550 kg varav 80 på taket. Bagagevolym 443–1 604 l.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel med common rail-insprutning. Volym 1 461 cm3. Effekt 109 hk vid 4 000 v/min. Vridmoment 240 Nm vid 1 750 v/min.
Transmission: Sexväxlad manuell låda. Fram- eller fyrhjulsdrivning via en elektromagnetisk momentomvandlare.
Förbrukning: 5,6 l/100 km.
CO2-utsläpp: 145 g/km.
Prestanda: 0–100 km/tim på 12,5 s. Toppfart 168 km/tim.
Betyg i Euro NCAP: ★★★
ViB:s rostbetyg: 4.
Ljusbetyg halv/hel: 3/3.
Ford C-Max Titanium 1,6D 115 hk
Baspris: 219 400 kr.
Extra utrusning: Paket med xenonljus, alumfälgar med mera 8 900 kr, metalliclack 4 900 kr, Easy Driver-paket 5 400 kr, navigation 5 100, elvärmd vindruta 1 500 kr, farthållare 2 300 kr, skjutbara baksäten 1 800 kr, familjepaket med bl a elmanövrerad baklucka 5 800 kr.
Testbilens pris: 255 100 kr.
Garantier: Två års nybilsgaranti, tre års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti och tre års vägassistans.
Skatt: 0 kr i fem år.
Mått och vikt: L 438/B 183/ H 162 cm. Axelavstånd 265 cm. Tjänstevikt 1 390 kg. Maxlast 525 kg. Dragvikt 1 200 kg. Bagagevolym (med däcksrep-sats) 666–1 725 l.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel. Volym 1 560 cm3. Effekt 115 hk vid 3 600 v/min. Vridmoment 230 Nm mellan 1 500 och 2 000 v/min.
Transmission: Sexväxlad manuell låda, framhjulsdrift.
Förbrukning: 4,6 l/100 km.
CO2-utsläpp: 119 g/km.
Prestanda: 0–100 km/tim uppges ej. Toppfart 184 km/tim.
Betyg i Euro NCAP: ★★★★★
ViB:s rostbetyg: Ej besiktigad.
Ljusbetyg halv/hel: Ej kontrollerad.
Opel Meriva 1,3 CDTI Ecotec
Baspris: 183 900 kr.
Extra utrustning: Metalliclack 5 900 kr, komfortpaket med bland annat klimatanläggning och farthållare 11 900 kr.
Testbilens pris: 201 700 kr.
Garantier: Fem års nybilsgaranti, tre års vagnskadegaranti och tolv års rostskyddsgaranti.
Skatt: 0 kr i fem år.
Mått och vikt: L 429/B 181/H 162 cm. Axelavstånd 264 cm. Tjänstevikt 1 408 kg. Maxlast 392 kg. Bagagevolym 400–1 500 l.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel. Volym 1 248 cm3. Effekt 95 hk vid 4 000 v/min. Vridmoment 180 Nm mellan 1 750 och 3 500 v/min.
Transmission: Femväxlad låda, framhjulsdrift.
Förbrukning: 4,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 119 g/km.
Prestanda: 0–100 km/tim på 13,8 s. Toppfart 168 km/tim.
Betyg i Euro NCAP: ★★★★★
ViB:s rostbetyg: 4.
Ljusbetyg halv/hel: 3/3.
Saab 9-5 2,0 Turbo4
Baspris: 311 000 kr.
Extra utrustning: Vector-paket 22 000 kr, Vector Active-paket 10 000 kr, Nödreservhjul 1 000 kr.
Testbilens pris: 344 000 kr.
Garantier: Två års fabriksgaranti, tre års vagnskadegaranti och tolv års rostskyddsgaranti.
Skatt: 1 770 kr/år.
Mått och vikt: L 501/B 187/H 147 cm. Axelavstånd 284 cm. Tjänstevikt 1 805 kg. Maxlast 455 kg varav 100 kg på taket. Bagagevolym 513 l.
Motor: Fyrcylindrig med dubbelverkande turbo. Volym 1 998 cm3. Effekt 220 hk vid 5 300 v/min. Vridmoment 350 Nm vid 2 500 v/min.
Transmission: Sexväxlad manuell låda, framhjulsdrift.
Förbrukning: 8,4 l/100 km.
CO2-utsläpp: 194 g/km.
Prestanda: 0–100 km/tim på 7,9 s. Toppfart 240 km/tim.
Betyg i Euro NCAP: ★★★★★
ViB:s rostbetyg: 3.
Ljusbetyg halv/hel: 4/4.
Volvo V60 T4
Baspris: 268 900 kr.
Extra utrustning: Momentum-paket 30 000 kr, powershift automatlåda 17 900 kr, metalliclack 7 000 kr, Driver Support-paket 18 000 kr, elinfällbara backspeglar 1 900 kr, eluttag i bagagerum 500 kr, avstängningsbar passagerarkrockkudde 600 kr.
Testbilens pris: 344 800 kr.
Garantier: Två års nybilsgaranti, tre års vagnskadegaranti, tolv års rostskyddsgaranti och 1–7 års vägassistans.
Skatt: 1 485 kr.
Mått och vikt: L 463/B 186/H 148 cm. Axelavstånd 278 cm. Tjänstevikt 1 664 kg. Maxlast 440 kg varav 75 kg på taket. Bagagevolym 430–1 241 l.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad med dubbla överliggande kamaxlar och variabla ventiltider. Volym 1 595 cm3. Effekt 180 hk vid 5 700 v/min. Vridmoment 240 Nm mellan 1 600 och 5 000 v/min.
Transmission: Sexstegad automatväxlad låda, framhjulsdrift.
Förbrukning: 7,6 l/100 km.
CO2-utsläpp: 175 g/km.
Prestanda: 0–100 km/tim på 9,2 s. Toppfart 220 km/tim.
Betyg i EuroNCAP: ★★★★★
ViB:s rostbetyg: 4.
Ljusbetyg halv/hel: 5/4.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
min gamla 9-3 -06 är ruggigt bra på vinter med...
JAAAA, SAAB VANN!!
Varför inte.. det är en fin bil, väntar på att 9-5 combi ska bli 3 år så man har råd att köpa en...
Konstigt vore om saab inte vann, störst och dyrast. Fast Volvon var nog eg. inte mkt sämre, men ViB kände nog att dom behövde skriva ngt bra om saab också...
Förstår inte hur ni överhuvud taget kan ge er till att jämföra ett urval av bilar, där priset har denna stora spännvidd.
Vad vill ni bevisa med det?
Det vore en ren skandal om inte bilarna med en prislapp på 344000:- var vinnare.
Att visa att svenskt är bäst torde vara er avsikt med detta "test"........ och ge SAAB draghjälp, förstås!
Nej, skall ni åtnjuta förtroende för era tester så får ni allt lägga upp dom seriöst!
Saab 9-5 vann även ett vintertest i Aftonbladet mpt Mercedes E-klass så jag börjar bli övertygad om att de byggt en riktigt bra vinterbil i Trollhättan! Även AMS skrev en lyrisk artikel om 9-5:ans vinteregenskaper... Bra jobbat Saab!
Dacian är högre ämn Saaben och har fyrhjulsdrift. Sjävklart är den bäst på våra vägar som inte alltid är så välskottade. Och alla dessa vallar överallt...
Ingen ESP men på vintern kör man lungt ändå. Bra framkomlighet, lätt att byta t ex lampa och smalare däck än Saaben gör Dacian bäst!
Dock kanske inte till eran skottade racingbana.
Til og med hæver Saab´en sig meget meget højt over samtlige de øvrige, hvad design og udseende angår!
Svenskere vær dog stolte af denne teknisk innovative, lille og tapre, svenake bil-fabrik som - hvad design angår - er blandt verdens bedste - på niveau med Alfa Romeo.!
Det var väl ändå ganska väntat att Saab skulle vinna detta ganska enkelt. Har man kört Saab på vintern så vet man att inte många andra hänger med, vare sig vad gäller komfort eller säkerhet. Det är bara de som aldrig testat som tror att Toyota Avensis, Audi A4 eller Ford Mondeo är bra vinterbilar. Förvånande att V60 inte gjorde bättre ifrån sig. Volvo har gjort ett snedsteg med den bilen helt klart. Den är inte en riktigt Volvo vare sig till utseende eller funktion.
-> Gert Andersson: Tror du på riktigt att Dacia är en bra vinterbil bara för att den är hög och har fyrhjulsdrift så är du minst sagt naiv. Vad tror du man får för fyrhjulsdrift för 170kkr? Dacian är vinglig, spårkänslig och okomfortabel. Men vad kan man vänta för de pengarna. Man får oftast vad man betalar för så länge man inte köper tyska överprisade märkesbilar.
SAAB gör världens bästa bilar för bistert vinterklimat och dessutom ser nys 9-5an grymt snygg ut i röd färg. SAAB är ett självklart val för den som kör mycket bil och som vill ta sig fram säkert och samtidigt ha mycket körglädje.
En riktig vinterbil har strålkastarrengöring!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.