Nästa artikel
Igensatt bränslefilter på Hyundai i40
Långtest

Igensatt bränslefilter på Hyundai i40

Publicerad 24 maj 2013 (uppdaterad 17 april 2015)
Ett igensatt bränslefilter var orsaken till att vår Hyundai i40 till och från tappat effekt. Problemet skylls på bränslebolagen.

Flera verkstäderna hävdar att oxidationsrester från RME (i dag upp till sju procents inblandning) täpper till filtren i förtid. Bränslebolagen menar i sin tur att dieselstandarden uppfyller kraven med god marginal.

Normalt ska bränslefiltret bytas vid 6 000 mil, nu var det tilltäppt redan efter 4 400 mil.

Vår testförare har upplevt effekttappet som mycket obehagligt. Någon indikation på effektförlust har aldrig visats och bilen har inte heller gått in i "felsäkert läge".

Detta är naturligtvis mycket allvarligt, en motor som inte ger full kraft vid behov äventyrar trafiksäkerheten.

Vi fick betala 1 641 kronor för arbete och nytt bränslefilter. Däremot gick felsökning och byte av strejkande backkamera på garantin som för bilens del är på fem år.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Hyundai i40 1,7 CRDi Business

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Hyundai i40:

Modell: 1,7 CRDi Business

Årsmodell: 2012

Inköpspris: 270 400 kr

Aktuell körsträcka: 4 523 mil

Förbrukning (dek.): 4,5 l/100 km

Förbrukning (ViB:s): 6,5 l/100 km

Vi Bilägares långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi tolv långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:

BMW 118d, 2012

Hyundai i40, 2012

Mercedes B180, 2012

Opel Ampera, 2012

Volkswagen Up, 2012

Dacia Duster, 2011

Ford C-Max, 2011

Volvo V60, 2011

Opel Astra, 2010

Peugeot 3008, 2010

Volvo V70, 2008

Kia Cee'd, 2007

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-05-24 16:38
argotik

Har själv haft problem med bränsletillförsel men efter filtret. Så enkelt som en absolut idiotisk slang som släppte små segment på insidan. Fick byta till riktig bränsleslang.

#2 • Uppdaterat: 2013-05-24 19:15
V8-Power

Extremt vanligt på KIA och Hyundai, inte på andra.

#3 • Uppdaterat: 2013-05-25 19:54
V8-Power

Forum översållas med filterproblematiken på 1,7 dieseln.

#4 • Uppdaterat: 2013-05-28 08:42
Mistro

Hmm,..själv var jag riktigt irriterad på Peugeot som numera vill byta filter efter 3000 mil.
Filter som förr i princip aldrig satte igen om man inte hade för vana att köra bilen tom på bränsle.
Ville helst inte byta filtret så tidigt som vid 3000 mil men mekanikern sa att bränslet idag sätter igen filterna.
Hyundai har visat sig ha betydligt lägre servicekostnader än flera andra tillverkare, ( inte minst då Peugoet )
men det kan ju vara att även de får justera ner intervallet på bränslefilterna.

Men handlar detta ENBART om bränslet eller finns det fler förklaringar?
Hur klarar sig t.e.x en dieselbil utan partikelfilter sig?

#5 • Uppdaterat: 2013-05-29 18:24
S-E S

Ju bättre filter ju fortare fullt?

#6 • Uppdaterat: 2014-02-01 20:36
Ceed

Hände mig på min nya Ceéd -13 efter 1000mil...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.