Byta torkarblad kan jag väl göra själv, tänkte jag och nobbade verkstadens bytesförslag vid senaste servicen. Särskilt stor blev inte besparingen (37 kronor!) men bytet skulle i alla fall avslöja en miss i instruktionsboken.
För att byta de främre bladen måste nämligen torkararmarna flyttas upp från sin nedsänkta position till serviceläget mitt på rutan. Hur detta görs skiljer sig lite mellan olika bilar och därför plockade jag fram manualen, den 688 sidor tjocka som mest ligger och tar plats i handskfacket.
Boken bidrog dock bara med förvirring eftersom text och bild hänvisade till ett vred på torkarspaken som inte finns i vår bil. Det hela löste sig efter lite blint provande, tvärt emot instruktionerna skulle hela torkarspaken tryckas nedåt i ett par sekunder efter att motorn stängts av. Detta var en nyhet för Kia, som tillstod felet och lovade att boken ska uppdateras till nästa tryckning.
Man får väl hoppas att andra, mer kritiska instruktioner verkligen stämmer.
Torkarbytet är kanske det mest dramatiska som hänt vår Kia under de senaste månaderna, annars har bilen gått som en klocka.
Årsmodell: 2018
Inköpspris: 411 700 kr
Aktuell körsträcka: 6 495 mil
Förbrukning (NEDC): 1,4 l/100 km
Förbrukning (ViB): 5,18 l/100 km + 3,63 kWh/100 km
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.