Fjolårets test av dubbfria friktionsdäck slutade med delad seger mellan Continental och Nokian. Till i år har båda släppt helt nya generationer friktionsdäck – Hakkapeliitta R3 och VikingContact7. Dessutom utmanar Pirelli med ett uppdaterat IceZero FR.
Som utmanare till de snöoptimerade friktionsdäcken av nordisk typ har vi med ett kontinentalt friktionsdäck som joker för att visa på skillnaderna mellan de två friktionsdäckstyperna. Det kontinentala däcket är främst utvecklat för blöta vägar i temperaturer strax över ”nollan” – alltså en typisk vinterdag nere på kontinenten. Snö- och isgrepp är lägre prioriterat. Medan ett vanligt sommardäck börjar förlora prestanda redan när temperaturen sjunker under +10 grader ser det kontinentala vinterdäcket till att behålla väggreppet när temperaturen sjunker.
Vi redovisar exakta mätvärden i varje rond så att du själv ska kunna se skillnaderna mellan de olika testdäcken och underlätta möjligheten att själv göra ett aktivt däckval utifrån de förhållanden som är vanligast där just DU kör.
Det viktigaste är att man har koll på sina däcks starka och framför allt svaga sidor. Inte minst: byt till vinterdäck INNAN den första halkan kommer!
Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 14/2018. Läs om hur du aktiverar din digitala läsning!
Självklart har vi i år testat dubbdäck också. Det testet hittar du här.
Diskutera: Vilka vinterdäck väljer du?
- Bridgestone Blizzak WS80
- Continental VikingContact7
- Goodyear UltraGrip Ice2
- Hankook Winter i*cept iz2
- Michelin X-Ice Xi3
- Nokian Hakkapeliitta R3
- Pirelli IceZero FR
- Kontinentalt friktionsdäck (för jämförelse)
Is- och snömomenten genomfördes på testbanan White Hell utanför Ivalo, Finland, under mitten av februari 2018. Väderförhållandet var övervägande mulet mellan -1 och -8 grader med relativt låg luftfuktighet förutom under acc- och bromsprovet på snö som skedde i lite varmare och fuktigare väderlek. Friktionsdäckstesterna ägde rum parallellt med vårt dubbdäckstest.
Alla moment är gjorda med Volvo V40. De elektroniska hjälpsystemen ABS och anti-sladd har varit inkopplade, med antisladdsystemet i Sportläge vid varvtidsmätning för att tillåta lite mer hjulspinn och viss bakvagnssladd för att förstärka däckens karaktär samt ge bättre flyt i körningen.
Alla mätningar på torr och våt asfalt gjordes på en testbana utanför Tammerfors första veckan på maj. Temperaturen var i spannet mellan +5 och +14 grader. Även då användes en Volvo V40, utom när bränsleförbrukningen mättes – vilket gjordes med en Volvo V60 D2.
Alla däck har dimensionen 205/55 R16. Belastningsindex 94. Hastighetkod T (190 km/tim) eller närmast motsvarande om den hastighetskoden ej erbjuds i testdimensionen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.