Samtliga däck i testet är utvecklade för körning på vanlig väg, inte offroad. Få kör sina bilar i terrängen och det är ute i trafiken som bästa möjliga grepp är allra viktigast. Därför har vi inte lagt till något extra testmoment med exempelvis grus eller lera. Vi kan inte nog poängtera att du bör välja bort däck som lovar bättre fäste utanför vägen eller bra grepp året runt. Adderar däcktillverkaren en extra egenskap, grusgrepp eller året runt-egenskaper, måste andra kvaliteter kompromissas ned.
Ett däcks primära uppgift är att hålla kvar bilen på vägen, inte köra utanför den. Därför ska du välja ett suvdäck som prioriterar vägegenskaperna och inget annat.
Det är snarare så att en suv behöver ett bättre väggrepp än en vanlig bil. Den väger mer och har en högre tyngdpunkt som påverkar köregenskaperna negativt. Större dimensioner med högre däcksidor ställer också tuffare krav på däckets stabilitet. Ett suvdäck har därför en styvare uppbyggnad av däcksidorna. Även mönstret kan få färre sajpningar eller anpassas för att stabilisera klackarna. Mönsterförändringar är dock vanligare på vinter- än sommardäck.
Det är en flytande gräns när ett däck blir ett ”suvdäck”. Det beror på vad som måste förbättras på den specifika däckmodellen och anpassningarna kan ske gradvis beroende på dimension och belastningskod. I vårt test finns tre modeller med specifika modellnamn för suvar, två utan suvnamn.
Diskutera: Vilka sommardäck väljer du?
Vi har även testat sommardäck med dimensionerna 205/55 R 16. Det läser du om här.
Testet gjordes i december 2016 på Uvalde Proving Grounds i Texas, USA. Mätningarna på torr asfalt är gjorda i temperaturer mellan 18 och 24 grader. Ronderna på våt asfalt är gjorda i höstliknande temperaturer, mulet och 10–12 grader, utom bromsmomentet som skedde i 20 grader.
Testerna genomfördes med en manuellt växlad VW Tiguan 2,0 TSI. Testbilen var framhjulsdriven för att stätta högre press på däckens drivgrepp.
Vi kör alltid subjektiva tester med elektroniska hjälpsystem inkopplade, förutom under momentet hanterbarhet där vi kopplar ur antispinnsystemet för att bättre kunna bedöma däckens greppförmåga vid acceleration ut ur kurvor.
Continental PremiumContact6 har använts som referensdäck. Alla tester inleds och avslutas med körning av referensdäcket samt ett antal kontrollkörningar mellan själva testdäcken. Korrektioner görs sedan utefter värdena som samlas in med detta däck. På så sätt kan vi kompensera för yttre förändringar.
- Continental PremiumContact6
- Dunlop SP Quattromaxx
- Hankook Ventus S1 evo2 SUV
- Nexen N’Fera RU1
- Nokian Hakka Black
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.