Gummits hårdhet mäts i grader Shore vilket är ett mått på hur trögt det är att trycka ett metallstift in i däckets slityta. Nya sommardäck ligger på 60 till 65 grader Shore (ju högre värde desto hårdare gummi). Vinterdäck hamnar mellan 45 och kanske uppåt 62 grader Shore. Nordiska odubbade däck är normalt något mjukare än de kontinentala (centraleuropeiska). Begagnade vinterdäck kan bli aningen styvare när de ligger i garaget sommartid. Men när man börjar köra med däcket återfår det snart sina goda egenskaper. Därför är det bra att verkligen byta till vinterdäck i tid.
Det finns därmed ett glapp mellan när vintern verkligen sätter igång och när vinterdäck föreskrivs. Förhoppningsvis minns alla det kaos som utbryter när kung Bore överraskar med snö, is och kyla. Det sker vissa vintrar betydligt tidigare!
Byter man själv gäller det att hålla reda på att man använder rätt bultar och att hjulen dras med rätt moment. Det vanligaste felet är antagligen att man drar alldeles för hårt, av rädsla för att hjulen ska lossna. Därför behövs en momentnyckel alternativt en korrekt momentstav och sedan efterdragning efter några mil. Att överlåta bytet till en gummiverkstad som lagrar däcken, byter och håller koll på slitaget är faktiskt värt en hel del. Men glöm inte man ändå måste efterdra.
Självklart har vi även testat årets dubbdäck. Det testet läser du om här.
Diskutera: Vilka vinterdäck använder du?
Körning på is och snö utfördes på testbanor i White Hell utanför Ivalo i Finland sista veckan i januari.
Det är ovanligt tidigt på säsongen, vilket innebar att vi vissa dagar hade mycket låg yttertemperatur, första dagen minus 15–16 grader och andra dagen ned mot minus 25. Därefter gav kylan med sig för tillfället och vi hamnade omkring minus sex grader C.
Testerna kördes med Volvo V40, V60 och V70. De elektroniska hjälpmedlen, antispinn och ABS användes vid körning.
Bedömningar och mätningar på våt och torr väg gjordes i april i Tammerfors. Där utfördes också mätning av bränsleförbrukning. Även dessa tester gjordes med Volvo V40 och V70.
Däckens uppförande på torr väg kontrollerades på testbana vid sidoförflyttningar och i ett undanmanöverprov, samma förfarande som i de vanliga biltesterna.
Mätning av buller gjordes med särskild ljudmätare, men det gjordes också en subjektiv bedömning av två personer i bilen – föraren och en passagerare placerad i baksätet.
- Bridgestone Blizzak WS 80
- Continental ContiVikingContact 6
- Goodyear Ultra Grip Ice 2
- GT Radial Champiro Winter
- Michelin X-Ice XI3
- Nokian Hakkapeliitta R2
- Pirelli Ice Zero FR
I testet hade vi också med ett anonymt däck för så kallade "kontinentala vintrar" för att påvisa på skillnaderna i egenskaper.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.