Eftersom förutsättningarna ändras kurva för kurva, svacka för svacka, ska man som bilist i kalla Norden köra med goda marginaler och se till att ha vinterdäck i bra skick.
Dubb är direkt avgörande för däckets prestanda på is och hårt packad snö. Därför är det viktigt att vårda däcket för att få bästa möjliga vintergrepp under hela dess livstid. För att minska dubbslitaget ska man undvika att vrida på ratten när bilen står still. Acceleration och inbromsningar ska ske så mjukt som möjligt. Speciellt vridstarka dieselbilar sliter hårt på dubben. Fyrhjulsdrift minskar påfrestningarna, men oavsett drivning ska man skifta position på däcken senaste var tusende mil för att få ett jämnt slitage. Innan förvaring ska man tvätta däcken med vanligt vatten utan rengöringsprodukter.
Självklart redovisar vi all mätdata och inte bara sammanställda betyg för att du som läsare själv ska kunna göra dina egna avvägningar.
Det viktigaste är att du väljer ett däck som passar bäst för de förhållanden som råder där du kör mest och är medveten om dina däcks svaga sidor.
Självklart har vi även testat dubbfria däck. Det testet läser du om här.
Diskutera: Vilka vinterdäck använder du?
Testet av dubbade vinterdäck gjordes på testbanan White Hell utanför Ivalo, Finland, under sista veckan i januari 2017. Testförhållandena skiftade mellan minus 20 och minus 4 grader. Alla tester är gjorda med Volvo V40 alternativt Volvo V70. De elektroniska hjälpsystemen ABS som antisladd, har varit inkopplade, det senare i sportläge vilket tillåter lite mer hjulspinn vid acceleration och viss bakvagnssladd.
Vid broms- och accelerationstester används mätintervallerna 20–5 km/tim respektive 5–20 km/tim. Detta för att minimera felmarginaler skapade av bilens elektronik (ABS, antisladd och varvtalsstopp).
Testerna på våt och torr väg gjordes på banor utanför Tammerfors i
månadsskiftet april/maj. Temperaturen var då någon enstaka plusgrad. Även nu användes Volvo V40/V70 som testbilar.
På torr asfalt utfördes även undanmanöverprov och snabba sidoförflyttningar för att kontrollera däckens stabilitet. Alla däck har dimension 205/55 R16. Hastighetsindex T = 190 km/ tim.
- Bridgestone Noranza 001
- Goodyear UltraGrip Ice Artic
- GT Radial Champiro Ice Pro
- Hankook Winter i*Pike RS+
- Michelin X-Ice North 3
- Nokian Hakkapeliitta 9
- Pirelli Ice Zero
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.