Nästa artikel
Däcktest 2017: Dubbdäck
Däcktest

Däcktest 2017: Dubbdäck

Publicerad 22 september 2017 (uppdaterad 16 oktober 2017)
Var redo när första halkan kommer. Vi har testat sju dubbdäck 
i tolv ronder på fyra olika väglag. Inget däck klarar att vara bäst på allt. Läs våra snabb-betyg eller kolla våra exakta mätresultat för att hitta det bästa däcket för dig!
Bilkörning är en utomhusaktivitet där vädret har stor påverkan. Speciellt på vintern kan väglaget skifta snabbt.

Eftersom förutsättningarna ändras kurva för kurva, svacka för svacka, ska man som bilist i kalla Norden köra med goda marginaler och se till att ha vinterdäck i bra skick.
 
Att testa däck handlar om att ständigt avläsa temperatur och luftfuktighet samt att arbeta med referensdäck. Det är ett däck som alla mätdata jämförs med. Det körs före och efter alla testdäck för att fånga upp hur underlaget förändras över tid. Vid knepiga förhållanden körs även referensdäcken era gånger mellan testdäcken. Detta är speciellt avgörande vid vinterronderna där underlaget snabbt kan ändra karaktär.

Dubb är direkt avgörande för däckets prestanda på is och hårt packad snö. Därför är det viktigt att vårda däcket för att få bästa möjliga vintergrepp under hela dess livstid. För att minska dubbslitaget ska man undvika att vrida på ratten när bilen står still. Acceleration och inbromsningar ska ske så mjukt som möjligt. Speciellt vridstarka dieselbilar sliter hårt på dubben. Fyrhjulsdrift minskar påfrestningarna, men oavsett drivning ska man skifta position på däcken senaste var tusende mil för att få ett jämnt slitage. Innan förvaring ska man tvätta däcken med vanligt vatten utan rengöringsprodukter.
Vi bor i ett avlångt land med stora klimatskillnader. Därför har vi testat på alla typer av underlag, även våt och torr asfalt. I sammanställningen viktar vi vintergrepp – framför allt köregenskaper – högst. Det är här som skillnaderna är som störst och konsekvenserna mest kritiska.

Självklart redovisar vi all mätdata och inte bara sammanställda betyg för att du som läsare själv ska kunna göra dina egna avvägningar.

Det viktigaste är att du väljer ett däck som passar bäst för de förhållanden som råder där du kör mest och är medveten om dina däcks svaga sidor.

Självklart har vi även testat dubbfria däck. Det testet läser du om här.

Diskutera: Vilka vinterdäck använder du?

Läs hela testet!

Här kan du köpa Vi Bilägares test av åtta dubbdäck 2017 i digital form. I testet får du utförlig information om alla testade däck, såsom pris, antal dubb och vikt. Du får också reda på en mängd betyg på hur däcken klarar sig i olika körförhållanden: Is, snö, vått, samt torrt underlag. <b>OBS!</b> Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: <a href="http://www.vibilagare.se/digitalt">vibilagare.se/digitalt</a>
Så gjorde vi testet

Testet av dubbade vinterdäck gjordes på testbanan White Hell utanför Ivalo, Finland, under sista veckan i januari 2017. Testförhållandena skiftade mellan minus 20 och minus 4 grader. Alla tester är gjorda med Volvo V40 alternativt Volvo V70. De elektroniska hjälpsystemen ABS som antisladd, har varit inkopplade, det senare i sportläge vilket tillåter lite mer hjulspinn vid acceleration och viss bakvagnssladd.

Vid broms- och accelerationstester används mätintervallerna 20–5 km/tim respektive 5–20 km/tim. Detta för att minimera felmarginaler skapade av bilens elektronik (ABS, antisladd och varvtalsstopp).

Testerna på våt och torr väg gjordes på banor utanför Tammerfors i

månadsskiftet april/maj. Temperaturen var då någon enstaka plusgrad. Även nu användes Volvo V40/V70 som testbilar.

På torr asfalt utfördes även undanmanöverprov och snabba sidoförflyttningar för att kontrollera däckens stabilitet. Alla däck har dimension 205/55 R16. Hastighetsindex T = 190 km/ tim.

Testade däck
  • Bridgestone Noranza 001
  • Goodyear UltraGrip Ice Artic
  • GT Radial Champiro Ice Pro
  • Hankook Winter i*Pike RS+
  • Michelin X-Ice North 3
  • Nokian Hakkapeliitta 9
  • Pirelli Ice Zero

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.