I fjol testade Vi Bilägare lågprisdäck, i år kör vi de mer välkända fabrikaten. Köp Vi Bilägares test där vi jämför nio sommardäck i premiumklassen.
Perfekta däcket dröjer
Inte bara bästa grepp är viktigt. Lågt rullmotstånd och komfort är också intressant för både bilägare och biltillverkare. Att få till ett däck med toppegenskaper i alla avseenden har dock visat sig vara svårt.
EU:s märkning har brister
EU:s däckmärkning är nu inne på sitt tredje år. Tillverkarna deklarerar via märkningen hur bra deras däck bromsar på väta, hur rullmotståndet är samt vad däcket avger för buller. Intressanta fakta om varje däck, men däremot är knappast däckbullret, som mäts utanför bilen vid passering, särskilt intressant för bilägaren. Viktigare är då bullret inne i bilen, varför vi fokuserar på detta i våra tester. Vi Bilägares däcktest består av fyra tester på vått och fyra tester på torrt.
Diskutera: Vilka sommardäck väljer du?
Inte bara bästa grepp är viktigt. Lågt rullmotstånd och komfort är också intressant för både bilägare och biltillverkare. Att få till ett däck med toppegenskaper i alla avseenden har dock visat sig vara svårt.
EU:s märkning har brister
EU:s däckmärkning är nu inne på sitt tredje år. Tillverkarna deklarerar via märkningen hur bra deras däck bromsar på väta, hur rullmotståndet är samt vad däcket avger för buller. Intressanta fakta om varje däck, men däremot är knappast däckbullret, som mäts utanför bilen vid passering, särskilt intressant för bilägaren. Viktigare är då bullret inne i bilen, varför vi fokuserar på detta i våra tester. Vi Bilägares däcktest består av fyra tester på vått och fyra tester på torrt.
Diskutera: Vilka sommardäck väljer du?
Däcken som testades:
- Bridgestone Turanza T001
- Continental ContiPremiumContact 5
- Dunlop Sport BluResponse
- Goodyear EfficientGrip Performance
- Kumho Ecsta HS51
- Michelin Primacy 3
- Nokian Hakka Green 2
- Pirelli Cinturato P7 Blue
- Vredestein Sportrac 5
Så gjorde vi testet:
Vi Bilägare gjorde testet av sommardäck vid Uvalde Proving Grounds i Texas, USA i november 2015. Temperaturen låg omkring 19–21 grader vid testerna på torr asfalt och omkring 18–22 vid körningarna i väta. Subjektiva tester, som till exempel ljud, komfort och hanterbarhet på våt och torr asfalt, kördes med en VW Golf 7 med 1,8 l TSI-motor. VW Passat användes för tester av vattenplaning, bromsförmåga, kurvtagning och bränslemätning. Alla tester är gjorda med elektroniska hjälpsystem inkopplade, förutom under momentet hanterbarhet som gjordes med antispinn urkopplat. Samtliga däck har dimension 205/55 R 16.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Va faan ska jag betala för testerna när jag är prenumerant??
I vilket nummer av tidningen kommer testen? Pansar däcken till en SUV?
Självklart borde man som prenumerant inte behöva betala för några tester.
Funderar själv på att inte förnya prenumerationen när den går ut, eftersom jag retar mig på just den snikenheten. Det handlar inte om pengarna, utan principen.
Hej på er. Detta däcktest var med i Vi Bilägare nr 4/2016. Så prenumeranter har redan fått det.
prenumeranter som inte läser vi bilägare ni får i brevlådan ??
Maria,jag ber om ursäkt. Av någon anledning har jag helt missat det numret. Åldern?? Nu ska jag läsa den idag. MVH Benny
Varför skall jag som Prenumerant betala EXTRA för att ta del av testet på nätet ?
Naturligtvis läste jag testet i tidningen,men jag vill ju även läsa det på nätet.
Ok däckens dimension är 205/55 R 16. men vilken hastighetsklass? Jag gissar på V=240 km
Hej @borjeh! Som prenumerant kan du även läsa tidningen digitalt, gratis. Läs mer på: http://www.vibilagare.se/kontoinformation/sa-laser-du-vi-bilagare-digitalt-0
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.