Vi har ett kontinentalt friktionsdäck med i testet för att belysa skillnaderna mellan vinterdäckstyperna. Det får en hyfsad slutpoäng eftersom det tar full poäng när vi testar egenskaperna på våt och torr väg, men på is och snö är kontinentala vinterdäck inte bara dåliga, de är närmast usla!
Inte ens tillverkarna själva vill veta av några jämförelser mellan däcktyperna. ”Dessa däck är inte avsedda för Sverige” får vi höra. Vi är böjda att hålla med.
Än så länge fungerar de kontinentala vinterdäcken möjligen i södra Sverige eller om vi har en mild vinter – men hur vet man om det blir en sådan?
Det finns en hel del att läsa bland de enskilda resultaten. Summeringen av alla värden säger inte hela sanningen, det är en bra idé att kolla på snabbetygen och resultaten i de olika delmomenten. Först då kan man välja det däck som passar ens egna körförhållanden.
Självklart har vi testat dubbdäck också. Det testet hittar du här.
Diskutera: Vilka däck väljer du?
- Bridgestone WS80
- Continental ContiVikingContact 6
- Goodyear UltraGrip Ice 2
- Kumho I’zen KW-31
- Michelin X-Ice XI3
- Nokian Hakkapeliitta R2
- Pirelli Ice Zero FR
- Sava Eskimo Ice
I testet ingick även ett icke-namngett kontinentalt friktionsdäck, för att påvisa hur mycket sämre det är på is och snöunderlag.
Testet av friktionsdäck gjordes samtidigt som testerna av dubbade däck på testbanan White Hell utanför Ivalo, Finland, under första veckan i mars 2016.
Testförhållandena skiftade mellan ganska mild väderlek med temperatur omkring noll och dagar då temperaturen låg omkring minus 8 grader.
Alla tester är gjorda med Volvo V40, V60 alternativt Volvo V70. De elektroniska hjälpsystemen har varit inkopplade, såväl ABS som ASR, det senare i sportläge vilket tillåter lite mer hjulspinn vid acceleration och viss bakvagnssladd.
Testerna på våt och torr väg gjordes på banor utanför Tammerfors i april, då också mätning av bränsleförbrukning utfördes. Som testbilar användes också nu Volvo V40/V60/V70.
På torr asfalt utförs även undanmanöver och snabba sidoförflyttningar för att kontrollera däckens stabilitet. Betyg finns under rubriken ”Körning torr väg” och omdömen i kommentarerna för varje däck.
Vid broms- och accelerationstester används mätintervallerna 20-5 km/tim respektive 5-20 km/tim. Detta för att minimera felmarginaler skapade av bilens elektronik (ABS, ESP och varvtalsstopp).
Alla däck har dimension 205/55 R16.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag kör min Impreza på Dunlop SP Winter Sport, ett "europeiskt" vinterdäck och upplever att det är precis lika bra som "nordiska" vinterdäck. Oberoende av temperatur och underlag. Framförallt bra spårstabiltet där jag upplever det betydligt bättre än de dubbade Nokia 7-däck som sitter på hustruns bil.
Kanske dags att testa ett antal kontinentala vinterdäck istället för att dra alla över samma kam!
Att testa vinterdäck i tolv ronder på fyra olika väglag låter som en straffkommendering.
Boxer, läs även Teknikens Världs vinterdäckstest. Där testas alla typer vinterdäck, såväl dubbade som nordisk friktion och europeiska friktionsdäck vid samma tillfälle och jämförs i en gemensam tabell.
Där är Pirelli Ice Zero bästa dubbdäck följt av Continental IceContact 2 (dubbat). På 3:e plats kommer Continental ContiWinterContact TS 860 (mellaneuropeiskt dubbfritt) och Nokia Hakkapeliita 8 (dubbat).
Sämst av alla i testet var dubbade LingLong GreenMax Wintergrip. För att få fram ett kontinentalt vinterdäck som var så dåligt som Vi Bilägare redovisar, måste de ha gjort ett medvetet dåligt val. Om man ser på det kontinentala däckets egenskaper på vått underlag, vattenplaning, älgtest och komfort, så är Hakka 8 nära en katastrof jämfört med det mellaneuropeiska däcket friktionsdäcket från Continental. Frågan är, vad är du i behov av?
Hej alla!
Jag tog körkort för 3 år sedan vid drygt 50 års ålder. En helt ny spännande värld har öppnat sig i och med detta. Efter mycket provkörning föll valet till slut på en ny Kia Rio med automatlåda. Hade egentligen hellre velat ha den där snygga Audi för sådär ½ miljon, som jag provkörde, men vem vill inte det?
Vinterdäck måste man såklart ha och därför köpte jag ViBilägares test av vinterdäck. Tyvärr blev jag inte så mycket klokare av detta, vilket väl beror på min okunskap. Jag vet inte om jag kör på vått eller snöigt eller isigt underlag. Vad jag vet är att jag kör till och från bostaden till arbetet och båda finns i Göteborg.
Så nu är min fråga till er - vad ska jag välja för vinterdäck? Vill ha bästa möjliga. Priset är inte väsentligt, men vill såklart inte betala överpris.
Tacksam för goda råd och tips!
Hälsningar
Anette
S-ES
Jag tror, som du, att ViB gör ett politiskt korrekt val.
Anette123, fick du inte svar i tråden på forumet? Nordiska friktionsdäck av bra märke borde funka utmärkt för dig.
http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/koprad/vinterdack-vilka-ska-jag-valja
S-E-S, jag trodde Teknikens Värld hade slutat med den där galenskapen, kontinentala friktionsdäck ska absolut inte kunna ligga bra till i ett test för egenskaper på svenska vintervägar när dom ju då får ganska dåligt betyg för egenskaper på is och snö.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20161005/chatt-vinterdack
En sak är dock säker, det blir vingligare och tystare med dubbfria vinterdäck jämfört med sommardäck ;)
Nordiska vinterdäck är nog att rekommendera även om de europeiska är bättre i vissa moment. Vi har trots allt lite kallare här i Norden och då vill man nog ha rätt däck på bilen.
http://www.stro.se/information/val-av-vinterdack/
http://www.vti.se/forskningsomraden/fordonsteknik/dack/vinterdack/
Också läsvärt.
Dock sitter säkerheten mest i huvudet, håll det kallt och håll avstånden och sänk farten, Körde halkbana förra hösten och då visade sig att 10 km/h högre fart dubblerade bromssträckan!. Har för mig att jag ökade ifrån 40 km/h till 50 km/h och plötsligt blev 45 meter nästan 90 meter istället. För många känner sig säkra på sin bil förmåga och tror att deras 4WD/AWD skall hjälpa dem, förvisso sant tills det släpper helt då är farten den mest avgörande faktorn. I vissa fall måste man öka farten för att stabilisera bilen i färdriktningen, hur många tänker på den detaljen i rätt ögonblick när de får panik?
Rekommenderar alla att provköra halkbanan om det var länge sedan man gjorde det, mycket lärorikt samt att man lär känna sin egen bil hur den uppträder. Jag tycker det borde vara obligatorisk att vart 3:e - 5:e år görs för att behålla körkortet.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.