Den nya regeln blev omdiskuterad när Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, förra året fann att fler dubbar orsakar fler inandningsbara partiklar. Något definitivt klargörande av förhållandet mellan lägre dubbkraft, fler dubb och bildningen av vägdamm finns däremot inte.
Det vi kan konstatera är att fler dubbar ger bättre grepp i isen trots att kraften de slår i underlaget har minskats. Lättare dubb och mjuka ”kuddar” under dubben i däcket är två faktorer som gör detta möjligt.
Testet av dubbdäck har i år utförts av våra finska kollegor på motortidningen Tuulilasi, samtidigt som Vi Bilägare testade friktionsdäck. Testledare Pasi Piironen sammanfattar sina intryck efter testet så här:
– Det är omöjligt för en konsument att själv jämföra däck före köp. Därför är det en risk att låta priset avgöra valet. Testet visar att kvalitet lönar sig och att skillnaderna är som störst vid isigt väglag. Att då försöka spara några hundralappar per däck kan bli dyrt!
Självklart har vi testat friktionsdäck också. Det testet hittar du här.
Diskutera: Vilka däck väljer du?
- Bridgestone Noranza 001
- Continental Ice Contact 2
- Goodyear UltraGrip Ice Arctic
- Michelin X-Ice North 3
- Nokian Hakkapeliitta 8
- Pirelli Ice Zero
- Sava Eskimo Stud
- Triangle Icelink
Testet av dubbdäck gjordes samma vecka som testerna av friktionsdäck, på testanläggningen White Hell utanför Ivalo, Finland, första veckan i mars 2016.
Testförhållandena skiftade mellan ganska mild väderlek med temperatur omkring noll och dagar då temperaturen låg omkring minus 8 grader.
Alla tester är gjorda med Volkswagen Golf och Volvo V70. De elektroniska hjälpsystemen har varit inkopplade, såväl ABS som ASR (antispinn), det senare i sportläge vilket tillåter lite mer hjulspinn vid acceleration och viss bakvagnssladd.
Testerna på våt och torr väg gjordes på banor utanför Tammerfors i april, då också mätning av bränsleförbrukning utfördes. Som testbilar användes också nu VW Golf.
På torr asfalt utförs även undanmanöver och snabba sidoförflyttningar för att kontrollera däckens stabilitet. Betyg finns under rubriken ”Körning torr väg” och omdömen i kommentarerna för varje däck.
Alla däck har dimension 205/55 R16.
Hastighetsindex T = 190 km/tim. H = 210 km/tim. R = 170 km/tim.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Att du konsekvent väljer fel däck, Shogun.
Och jag som trodde poängen med dessa vinterdäckstester var att man fick reda på vilket däck man kan köra fortast med så man slipper anpassa hastigheten efter underlaget...
Ja AL, så är det säkert och det är nog betydligt viktigare än att välja det för tillfället bästa däcket i ett tidningstest.
Ett däck som i år är det bästa kan mycket väl vara bland de sämsta i test nästa år, det är vad jag råkat ut för i mina val.
Och Shogun, det gäller även mina bilval, så sedan länge går jag efter eget tyckande istället för tidningarnas!
Precis prestigelös, det känns så dumt att behöva köra försiktigare när det är vinter. Full fart är det som gäller.
Det är bra att Vi bilägare erkänner att dom inte gör dubbdäckstestet alls. Nästa år så kan ni bara låta nokian göra testet så får ni rätt däck som testvinnare. Dvs det är allmänt känt att Tuulilasi är bra kompisar med Nokian.... Hänvisning till deras http://www.tuulilasi.fi/uutiset/kohutulos-rengastestissa-paljon-hehkutettu-kiinalaisrengas-petti-lupaukset artikel vart dom skällde på triangle redan då. Men dom hade testat däcken i tammerfors som inte har någon testanläggning men konstigt nog granstaden Nokia har och det är ju inte svårt att gissa vem som äger den annläggningen. Vi bilägare gör era test själva och var inte ihop med dom korrupterade Tuulilasi.
Inte oväntat att Nokian vann! det gör det ju varje år här hos Vi Bilägare. Jag har kört på Nokian dubbat i 20 år och har varit riktigt nöjd. Men skall prova Pirelli istället. Kan tyckas konstigt att Pirelli blir 5a i Vi Bilägare , Och att det vinner i Teknikens Värld där de testar alla tre däcktyper samtidigt.
Gashydraulisk fjädring och klen motor ger det bästa greppet på is, vi utrustade en Citroen GS med störtbåge och körde företagsisracing med standarddubbning GS-en vann alla starter och dom övrigas enda möjlighet att vinna var att knuffa den av banan, vilket dom också gjorde, det var enbart 2-hjulsdrivna bilar,
Jag skulle vilja se en jämnförande test mellan gamla diemensioner och moderna fläsksvålar en vanlig storlek var 195 /80 15 nu är det minst 225/55 17 på en bil i samma storlek
Det är när man verkligen behöver grepp som skillnaderna mellan däck märks. När det kommer upp ett oväntat hinder framför en och man måste tvärnita eller väja och glra en undanmanöver. Bra däck ger högre säkerhetsmarginal.
Vi behöver förstå att däck utvecklas hela tiden. Tidigare och äldre testvinnare från Nokia, Continental och Goodyear nylanseras som Nordman, Gislaved/General och Sava - och hamnar längre ner i resultaten än de nyaste modellerna från premiummärkena. Detta innebär inte att de återlanserade gamla testvinnarna blivit dåliga, utan det innebär att utvecklingen går framåt hela tiden, och testerna är jämförelsetester mellan däck. Det finns ingen absolut referens oförändrad mellan åren. Det som var bra 2015 är inte lika bra 2016. Kraven höjs varje år.
Bridgestone Blizzak nämns i kommentarerna, dessa däck får höga betyg på is och snö, men fungerar sämre än de bästa konkurrenterna på vått och torrt och i plusgrader. Det innebär inte att de är dåliga, bara en sämre kompromiss än de bästa.
Flesta däck är ju anpassad till nyare bilar med massa elektronikk som tar hand om kjörningen,dom däcken särskild lite bredare och lägre profil funkar absolut inte på äldre bilar.Jag håller med (hans)att rundt 185/70-15"eller 16" t.ex gislaved eller hakka kan man klara det mesta,men tvärnita funkar inte med nåt däck alls.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.