Är en simulatorkörning av en bil en provkörning? Många filosofiska frågor väcks.
Det är inte ofta man får köra en bil som inte finns. Men nu har Vi Bilägares reporter Erik Rönnblom faktiskt fått provköra nya Volvo S90! Det senaste stalltipset är att den kommer att presenteras i Detroit i januari 2016.
Erik Rönnblom berättar att provkörningen sannerligen var en märklig upplevelse. Den skedde nämligen i Volvo Cars nya supersimulator. Det finns bara två lika avancerade chassisimulatorer, den ena hos Ferrari, den andra hos Porsche.
Poängen är att i simulatorn kan man förhållandevis enkelt testa olika sättningar på ett chassi, ja till och med köra en bil som inte finns - annat än som en beräkningsmodell. Testerna i simulatorn spar både tid och pengar under utvecklingen av en ny modell.
Och hur var S90 att köra?
– Ja, ärligt talat hade jag lite svårt att för första gången köra på Nürnburgrings nordslinga, säger Erik. Jag bromsade alldeles för ofta och för mycket. Men bilen gick som ett strykjärn!
På eftermiddagen väntade dessutom en provkörning av vad som såg ut att vara en helt vanlig S80. Men under skalet fanns nya S90. Och den ”mulan” – som den här typen av testbilar kallas – har kört tusentals mil på vägar över hela världen: Kina, USA och förstås kors och tvärs på vintriga Norrlandsvägar.
– S90-chassiet på nya SPA-plattan uppfattade jag som otroligt stramt med kvicka och precisa reaktioner. Det blir spännande att så småningom få köra bilen. Jag såg faktiskt nya S90 helt omaskerad vid några tillfällen – den gav ett elegant och slankt intryck! säger Erik.
I videoklippet nedan kan du se hur simulatorn fungerar.
Läs mer om Erik Rönnbloms simulatorkörning i ett kommande nummer av Vi Bilägare. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare och dessutom till lägst pris. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.
Poängen är att i simulatorn kan man förhållandevis enkelt testa olika sättningar på ett chassi, ja till och med köra en bil som inte finns - annat än som en beräkningsmodell. Testerna i simulatorn spar både tid och pengar under utvecklingen av en ny modell.
Och hur var S90 att köra?
– Ja, ärligt talat hade jag lite svårt att för första gången köra på Nürnburgrings nordslinga, säger Erik. Jag bromsade alldeles för ofta och för mycket. Men bilen gick som ett strykjärn!
På eftermiddagen väntade dessutom en provkörning av vad som såg ut att vara en helt vanlig S80. Men under skalet fanns nya S90. Och den ”mulan” – som den här typen av testbilar kallas – har kört tusentals mil på vägar över hela världen: Kina, USA och förstås kors och tvärs på vintriga Norrlandsvägar.
– S90-chassiet på nya SPA-plattan uppfattade jag som otroligt stramt med kvicka och precisa reaktioner. Det blir spännande att så småningom få köra bilen. Jag såg faktiskt nya S90 helt omaskerad vid några tillfällen – den gav ett elegant och slankt intryck! säger Erik.
I videoklippet nedan kan du se hur simulatorn fungerar.
Läs mer om Erik Rönnbloms simulatorkörning i ett kommande nummer av Vi Bilägare. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare och dessutom till lägst pris. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En simulator kan aldrig ersätta en vanlig provkörning. Inte ens de mest avancerade flygsimulatorerna bemäktar sig med att återge verkligheten på ett verklighetstroget sätt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.