Nästa artikel
Provkörning: Volvo V40 (2012)
Provkörning

Provkörning: Volvo V40 (2012)

Publicerad 29 juni 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Låg förbrukning och hög säkerhet går utmärkt att kombinera med underhållande köregenskaper. Det bevisar Volvos nya modell V40. Men inköpspris och kupéutrymmen gör att detta inte är bilen för alla.

Volvo säger att målsättningen har varit att göra V40 klassledande på tre punkter: säkerhet, kör-egenskaper och bränsleförbrukning. Upp till bevis säger vi och börjar vår provkörning med den bränslesnålaste modellen D2, extrautrustad med 18 tums- fälgar och gummivalsliknande däck i 40-profil. Som man kunnat ana blir bilen ganska stötig med sådana hjul men attan vad den håller i bra i kurvorna!

Provkörningen går på slingrande bergsvägar i trakterna av Valpolicella, Italien. Plötsligt nyper kurvorna och blir hårnålar men Volvon svänger lekande lätt med. Understyrning märks knappast alls och bilen  går inte heller att provocera till bråk med hjälp av gasuppsläpp eller inbromsningar i kurvor. I alla fall inte i de farter vi testar i för dagen.

Däremot märks det att dieselmotorn är relativt liten och utväxlingen relativt hög. Kombinationen bidrar till den fenomenalt låga förbrukningen i körcykeln, bara 3,6 l/100 km och ett koldioxidutsläpp på låga 94 g CO2/km men påverkar också körbarheten. Vridmomentet är duktiga 270 Nm men kraften kommer vid 1 700 varv/min och därunder är motorn ganska död. Det blir till att använda växellådan flitigt för att inte tappa farten uppför backarna. En annan nackdel är att sikten har sina brister.

V40 ersätter tre bilar,  C30, S40 och V50 försvinner nu och frågan är om den nya bilen klarar att fylla hela detta tomrum. Ser man till totallängden ligger den nya bilen mitt emellan C30 och S40 och kan nog täcka upp för dem båda. V40:s  kupéutrymme är möjligen något tajtare än i S40 men bakdörrarna gör den nya bilen mycket mer flexibel och praktisk än C30. Även om man egentligen inte använder baksätet till annat än förvaring, blir det betydligt mer användbart när man slipper trassla med stolsfällning och annat för att komma åt det. Kortare sidodörrar tar också mindre utrymme i anspråk på trånga parkeringsplatser.

Kombimodellen V50 spelar i en helt annan division utrymmesmässigt och dagens V50-ägare får nog förbereda sig på att ta klivet upp till V60 eller till och med V70 för att få plats med sina prylar.

Förarmiljön är överlag bra med rediga reglage och fin känsla i materialen. Mittkonsolen följer Volvos traditionella design med många små knappar som det kan ta tid att lära sig hitta bland.

Som standard sitter analoga instrument men testbilarana var utrustade med en digital variant vars layout kunde varieras i tre olika lägen. Grundläget kallas ”Elegance” och ger en stor hastighetsmätare med vanlig visare och bakgrund i mjukt beige/grå färgton.

Som alternativ finns ett ekonomiläge där bakgrundsfärgen byts till grönt och kylartemperaturmätaren förvandlas till en ekonometer som visar hur snålt man kört den senaste tiden. Har föraren varit riktigt duktig dyker så småningom ett stiliserat ”e” upp som belöning i displayen. Som tredje valmöjlighet finns ett sportläge med analog varvräknare och digital hastighetsmätare.
Generösa justeringsmöjligheter av stol och ratt gör att de flesta kan hitta en bra körställning. Framstolarna ger fin komfort som håller ryggar fräscha även under långa dagsetapper.

I baksätet är det trängre men om inte framsätespassagerarna utnyttjar stolarnas hela skjutmån kan även vuxna sitta bak. De kan då också njuta av Volvos hittills största glastak som erbjuds som tillbehör till V40.  

Även om V40 är liten håller den full Volvostandard när det gäller säkerheten. I standardutförandet ingår autobroms, knäkrockkudde samt den nyutvecklade krockkudden för fotgängare. Som tillval finns sedan paketet Driver support för 19 900 kronor som innehåller adaptiv farthållare och autobromssystemet som upptäcker och automatiskt bromsar för fotgängare som kliver ut framför bilen.

Volvo förklarar att när man ska komplettera systemet med radar och olika sensorer stiger kostnaderna snabbt vilket gör det svårt att skicka med den här typen av säkerhetsutrustning som standard. I framtiden hoppas man att större tillverkningsserier ska pressa priserna.

Och lite prispress skadar inte då V40 blir dyr i inköp. Räkna med upp mot 260 000 kr för en normalt utrustad D2.
V40 är en fin liten bil för väldigt mycket pengar.

Diskutera: Vad tycker du om nya Volvo V40?

Volvo V40 D2/D4:

PRIS, FRÅN KR: 225 000/270 000.

MODELL: 5-dörrars halvkombi.

SÄLJSTART: Augusti/september.

MÅTT, CM: L 437/B 180/H 145.

TJÄNSTEVIKT, KG: Från 1 357.

Släpvagnsvikt, kg: 1 300/1 500.

MOTOR: 4/5-cylindrig turboladdad  dieselmotor på 1 560/1 984 cm3. Max effekt 115/177 hk vid 3 600/3 500 v/min. Max vridmoment 270/400 Nm från 1 750 v/min.  

KRAFTÖVERFÖRING: Manuell 6-växlad växellåda (Aut D4 + 16 900kr).

PRESTANDA: Toppfart 185/220 km/tim. 0–100 km/tim 12,3/8,6 s.  

FÖRBRUKNING: 3,6/4,3 l/100 km.

CO2-UTSLÄPP: 94/114 g/km.

KONKURRENTER: Mercedes A-klass, BMW 1-serie, Lexus CT 200h och Audi A3.



Plus: Hög säkerhetsnivå, låg förbrukning, fina köregenskaper.

Minus: Högt pris, begränsade utrymmen, dålig bakåtsikt. 



Vad nytt? Helt ny bil i helt nytt segment för Volvo.

För vem? Kunder med höga krav, välfylld plånbok och begränsat behov av utrymme.    

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-06-29 11:36
eduardovitch

V40 ser ju mycket bra ut ochom ni som tested den funnit den som bra så är det väldigt lovande.
Skall den ersätta även V50 så blir det problem (försäljningssiffrorna)
Utseendet ar bra men påminner för mycket om Renault Megane.
Å andra sidan så undrar jag varför folk är så fast vi utseendet eftersom jag själv ser ju intet av detta och jag vill ha en bil som ger mig all komfort och all service.
Jag hade en S80 med normala 170 hp men med allt annat som läder och automat . Det var bland det bästa jag åkt i, men klart, andra människor utanför kanske tyckte det var bonnigt.
Alltså: För mig skall bilen vara bra för mig och om den ser underlig ut för andra, så är det deras problem.

#2 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Tror att det här är rätt väg för Volvo att gå om de ska överleva som biltillverkare.
Stora familjekombis säljer kanske bra i Sverige men det är inte vad som efterfrågas i övriga Europa & världen.

Så det är bara att inse att Volvos tid som producent av stora praktiska bilar är över nu, och lika bra är väl det. Det finns andra tillverkare som fyller den nischen och till ett billigare pris dessutom.

#3 • Uppdaterat: 2012-06-29 12:48
Hackenbush

Om man som Volvo trycker på att de tillverkar säkra bilar så fallerar denna totalt med den rent ut sagt usla bakåtsikten både rakt bak och snett bakåt.

#4 • Uppdaterat: 2012-06-29 15:55
Roy J

Räknas huvudutrymme i baksätet och bakåtsikt som extra tillval?

#5 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

SiggeNn

Jag menar inte att Volvo ska sluta tillverka kombibilar.
Men de kommer precis som AUDI, BMW & MB att i allt större utsträckning göra så kallade "livsstilskombis" där fokus inte ligger på stort baksäte och lastutrymme utan på design, körupplevelse och premiumkänsla.

Det är det konceptet som tyskarna lyckats med och Volvo m.fl. vill kopiera, det är där pengar finns att tjäna.
Och om det kan man sen tycka vad man vill.

#6 • Uppdaterat: 2012-06-29 18:06
Thommys

Lite dyr bara, jämfört med konkurrenterna.

#7 • Uppdaterat: 2012-06-29 18:20
Hackenbush

Köper man kombi vill man nog ha en praktisk kombi och inte en "livsstilkombi"

#8 • Uppdaterat: 2012-06-29 18:27
Raphael

Detta är ingen kombi, utan mer en halvkombi. Eller en fyradörrars sportcoupé.
Vi får väl se hur den gör sig på marknaden...

#9 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Jo Hackenbush så är det nog i de flesta fall, men i det segment som Volvo nu vill tillhöra så räcker det om man får in de numer så omskrivna "två golfbagarna".
Den tiden då man kunde lasta in halva bohaget och en liten skolorkester i en Volvokombi är förbi.

#a • Uppdaterat: 2012-06-29 19:18
Hackenbush

Nja prestigelös inte helt sant för Volvos storsäljare V70 kommer nog alltid att finnas kvar kanske med en annan beteckning så småningom. Denna V40 kommer aldrig upp till V70 försäljningsnivåer så det där med livsstilkombi är nog ganska begränsat.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.