Resultatet visades upp för första gången på bilsalongen i Detroit i januari och nu är det dags för lansering. I juni kan svenska spekulanter göra en beställning, i slutet av augusti finns bilarna i hallarna.
Från början hade den svenska generalagenten kalkylerat med att sälja 500 CC per år.
– Men när återförsäljarna fick se bilen blev de så förtjusta så vi fick höja ribban, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Svenska Volkswagen. Nu räknar vi med att sälja 1 500 CC per år.
Målgruppen är inte klart definierad av Volkswagen, inte konkurrenterna heller. Passat CC anses av tillverkaren sakna absolut jämförbara utmanare. Det som gör modellen ovanlig är att den är en fyrdörrars coupé (beteckningen CC står för övrigt för Comfort Coupé). Den har bara plats för två passagerare bak. De sitter bra i riktiga stolar och har generöst benutrymme. I svenska varianter av CC blir fällbart ryggstöd i baksätet standard.
Sämre komfort dock för personer med långa ryggar; det är inte högt i tak där bak. Sikten bakåt är heller inte imponerande.
Fyra motoralternativ
Därmed har vi klarat av de två minustecknen. Här är två av många plustecken:
1. Vacker. Designen är förstås ljusår från ur-Passatens och förenar elegans och skönhet. Bra jobbat med utsidan av svenske Kropp! Och även interiören utstrålar kvalitet och god smak i alla avseenden.
2. Tyst. Komfort handlar också om ljud och i det fallet gör verkligen inte CC mycket väsen av sig. Inte ens svensk asfalt lär kunna ändra på det särskilt mycket.
Passat CC finns med fyra motor-alternativ, en tvåliters turbodiesel på 170 hk, en 3,6-liters V6:a på 300 hk, en tvåliters TSI på 200 hk och så den minsta motorn, 1,8-liters TSI på 160 hästar. Vi körde den sistnämnda och blev mycket förtjusta.
Tillsammans med en tätstegad sexväxlad låda bildade den en mycket effektiv enhet. Sofistikerad, kraftfull och absolut fullt tillräcklig för den här 1,5 ton tunga bilen.
Gott om assistans
Styrservon känns aningen för lätt och påverkar kommunikationen mellan ratt och väg negativt. Men CC är utrustad med motmedel som kallas DDC (Dynamic Drive Control). Med en knapp kan föraren välja mellan tre lägen för stötdämpningen: normal, sport och komfort. Servostyrningen anpassar sig till det program som valts.
DDC är standard på de bilar som säljs i Sverige. Det är däremot inte Park Assist (hjälper föraren att fickparkera), Adaptive Cruise Control med Front Assist (bromsar och gasar bilen automatiskt inom ett valt hastighetsområde och bromsar bilen om den kommer för nära framförvarande) och Lane Assist.
Det sistnämnda kostar 7 000 kr i tillägg och rekommenderas starkt. En kamera vid vindrutans backspegel registrerar vägbanans heldragna och streckade linjer. Är bilen på väg över någon av linjerna styr systemet försiktigt tillbaka den på rätt kurs. Lane Assist avaktiveras i farter under 65 km/tim och om blinkers används.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Volkswagen Passat CC 1,8 TSIBetyg
Pris, från kr: Cirka 280 000.
Modell: Fyrdörrars coupé.
Säljstart: Slutet av augusti.
Mått, cm: L 480/B 186/H 142.
Tjänstevikt: 1 430 kg.
Släpvikt: 1 500 kg.
Motor: 4-cyl bensinturbo med direktinsprutning.
Cylindervolym: 1 798 cm3. Max effekt: 160 hk/118 kW vid 5 000 v/min. Max vridmoment: 250 Nm vid 1 500 v/min.
Prestanda: 0-100 på 8,6 s. Toppfart 222 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 7,6 l/100 km.
CO2-utsläpp: 180 g/km.
Konkurrenter: Mercedes CLS är den dyra förebilden men VW pratar mest om C-klass och BMW 3-serien.
Vad nytt? Allt utom modellnamnet.
För vem? Bilintresserade snobbar (?) som inte har alltför tjock plånbok.
Bra köp? Ja.
Plus: Design, drivpaket, komfort, utrustning.
Minus: Bakåtsikt, låg takhöjd bak.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.