Nästa artikel
Provkörning: Volkswagen Golf (2012)
Provkörning

Provkörning: Volkswagen Golf (2012)

Publicerad 28 november 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Nu är den här – sjunde upplagan av Volkswagen Golf, bilen som gett namn åt en hel storleksklass. På utsidan är Golf försiktigt förändrad, på gränsen till fegt. Men under skalet har det hänt desto mer.

Ändra aldrig på ett vinnande lag. Det tycks ha varit ledstjärnan för designteamet bakom nya Golf, som hanterat ritstiftet ytterst varsamt när den nya generationen av VW:s viktigaste modell togs fram.

Och det är kanske inte så konstigt, om man tänker efter. Att alltför drastiskt forma om den storsäljande folkvagnen skulle kunna sluta med förskräckelse.

Men visst finns skillnader utseendemässigt, även om det krävs ett tränat öga för att upptäcka dem. Fronten är omarbetad, vecken längs karossidorna är skarpare och bakljusen annorlunda utformade. Dessutom har vikten bantats med 100 kilo och den deklarerade bränsleförbrukningen är sänkt med upp till 23 procent.

Jämfört med föregångaren har nya Golf vuxit med sex centimeter på längden och mäter nu 426 cm från till akter. Går man tillbaka till rötterna – ur-Golfen som lanserades 1974 – är det en ökning med nästan en halvmeter! VW Golf kan numera knappast kallas kompakt, utan har snarast tagit ett kliv upp till  lilla mellanklassen.

Det märks bland annat i baksätet, som numera utan större problem rymmer vuxna passagerare. Dessutom är karossen effektivt disponerad och det gör att nya Golf upplevs som en betydligt större bil än vad den faktiskt är.

Förarmiljön är både elegant och innehåller en hel del nya finesser. Väljer man till Master-paketet (à 13 500 kr), vilket de flesta Golf-kunder hittills gjort, ingår både adaptiv farthållare och autombromssystem i priset.

Autobromsen, eller City Emergency Brake, som VW kallar systemet, bromsar automatiskt bilen om föraren inte reagerar inför en hotande kollision i farter upp till 30 km/tim.

Andra nya säkerhetssystem, som är standard på alla Golf-versioner, är ett Pre Crasch-system som ser till att sträcka bälten och stänga sidorutor och eventuell taklucka om bilens sensonser registrerar att en olycka håller på att inträffa.

Hela modellserien är dessutom utrustad med en så kallad multikollisionsbroms som automatiskt bromsar bilen om den blir inblandad i en olycka. Speciellt vid påkörningar bakifrån har det nya systemet potential att göra stor nytta eftersom om det minskar risken för att bilen rullar framåt och krockar med mötande fordon.

Det är inte bara på utsidan nya VW Golf ger ett välbekant intryck. Även körupplevelsen känns igen, fast i en mer förfinad form. Bilen bjuder på rappa, precisa styrreaktioner och är klippstabil böjarna även när den pressas lite utöver det vanliga.

Vid mer normal körning uppskattas den smidiga hanteringen och den fina riktningsstabiliteten. Det senare gör Golfen till en förvånansvärt behaglig bil på långa landsvägsetapper.

Komforten får också tummen upp, såväl nivån på kupébullret som fjädringen är bekvämare än i den tidigare modellen. Samma sak gäller det allmänna kvalitetsintrycket, som skruvats upp ytterligare ett hack i den nya modellen.

En skönhetsfläck på den testbil vi körde – med största dieseln på 2,0 l/150 hk och ett pris på över 240 000 kronor – var att motorn lite ociviliserat skickade upp vibrationer i ratten.

En annan fundering gäller den lågt placerade radarn till den adaptiva farthållaren. Hur  ska den klara svenskt vinterslask och kyla? Den är visserligen uppvärmd, men ändå...

Tyvärr fanns bara de dyraste varianterna av nya Golf på plats vid provkörningstillfället. Bättre hade förstås varit om vi fått tillgång till de versioner som sannolikt blir de mest sålda i Sverige; 1.4 TSI/122 hk och 1,6 TDI/105 hk. De kostar 199 900 respektive 219 800 kronor med Masters-paket.

Allra billigast är Golf 1,2 TSI/105 hk som i grundutförande går på 169 900 kronor (med Masters-utrustning 183 900 kr). Dyrast är fyrhjulsdrivna Golf 2,0 TDI GT 4Motion, med en prislapp på 251 800 kronor. För svenska köpare kan det också vara bra att veta att en kombiversion är att vänta i slutet av nästa år.

En finess med den nya VW:n är att den är byggd på koncernens flexibla MQB-plattform. Den ger utrymme för en rad olika drivlinor och redan i början av 2014 lanseras exempelvis en helt eldriven Golf.

Missa inte testet av nya Volkswagen Golf i Vi Bilägare 17/2012. Där ställs bilen mot Kia Cee'd, Hyundai i30, Citroën C4 och Opel Astra. Tidningen utkommer den 4 december och kommer till prenumeranter under vecka 48.

Diskutera: Vad tycker du om nya Volkswagen Golf?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volkswagen Golf 2.0 TDI GT BMT

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Volkswagen Golf 2.0 TDI GT BMT:

PRIS, FRÅN KR: 244 900.

MODELL: Femdörrars halvkombi.

SÄLJSTART: Nu.

MÅTT, CM: L 426/B 179/H 145.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 354.

MOTOR: 4-cylindrig turbodiesel/1 960 cm3. Maxeffekt 150 hk (110 kW), max virdmoment 320 Nm.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda.

PRESTANDA: Toppfart 216 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,6 s.   

FÖRBRUKNING: 4,1 l/100 km.

CO2-UTSLÄPP: 106 g/km.

KONKURRENTER: Ford Focus, Opel Astra, Kia Cee´d, Toyota Auris med flera.

Vad nytt? Hela bilen, även om det knappt syns på utsidan.

För vem? Alla som söker en vettig bil till vettiga kostnader.

Plus: Köregenskaper, teknikinnehåll, ägandekostnader.

Minus: "Feg" design, autobroms kostar extra.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-11-28 10:33
McTar

Har precis skrivit en kommentar här och postat. Har sett den - men nu är den borta! Varför?

#2 • Uppdaterat: 2012-11-28 10:36
Hackenbush

Kan väl vara så att Vw ändrat mycket försiktigt på den nya Golfen men det är ju så att man ändrar inte ett vinnande koncept för mycket, det kan bli som det står i artikeln "katastrof"
Bra att den blivit större i baksätet och bra att man dämpat bullret något.
Jag tror att denna Golfen kommer att bli mycket populär om den inte drabbas av för många tekniska problem.

#3 • Uppdaterat: 2012-11-28 10:38
McTar

Skriver väl igen då... GasGolfen kommer inom ett år. 1,4TSI kommer också som etanol i vår. Den "nya" 1,4an har kamrem istället för kedja, bytesintervall 30000mil. Som etanolsnurra är motorn snål, drygt 0,5L/mil resp 0,7L/mil Bensin/etanol.

#4 • Uppdaterat: 2012-11-28 10:38
Hackenbush

Mc Tar, ett sätt att få bort spam är kanske att radera alla inlägg efter en minut?

#5 • Uppdaterat: 2012-11-28 12:00
mcregor (ej verifierad)

Ja, E85-versionen av 1,4-moton borde bli rätt poppis kan man tycka.
Hade den funnit när jag köpte min nya Golf Variant för ca: 1 år sedan så hade jag nog kraftigt övervägt den motorversionen. Den går ju trots allt att köra på vanlig bensin också för den som ev har något emot E85. Men man har ju 2 alternativ och det är ju inte så vanligt - gasdrivna bilar undantagna.
Har bara provsuttit den nya Golfen men man kan säga att man kände igen sig - och för mig var det uteslutande på gott eftersom jag trivs väldigt bra med förarmiljön på min Golf. Sen kan jag säga att baksätes-utrymmet på Varianten är bra redan som det är men allt kan ju bli bättre.

#6 • Uppdaterat: 2012-11-28 14:49
Onehp

Lite intressant är att tydligen så finns den dyra multilänk bakaxeln inte kvar på grundmodellerna (upp till 122hk). Bilen blir billigare och grundmodellerna körs antagligen inte så pass hårt att ägarna lägger märke till det... (men kanske experterna på ViB gör det ;-) )

#7 • Uppdaterat: 2012-11-28 16:05
N-iklas

Med så mycket beröm får man ta en rejäl titt för att se vad detta kan bero på, men det blir lite onödigt jobb för den närmaste VW/ Audi firman gick i konkurs i sommar, häromkring ville tydligen ingen ha en Golf.

#8 • Uppdaterat: 2012-11-28 19:00
Duster

Ev. Golfspekulanter får inte missa att kolla in nya Renault Clio.
Där är det mycket nytt, motorer, interiör och exteriört.
En nyare bil till lägre pris än Golf som börjar dra iväg i pris....

#9 • Uppdaterat: 2012-11-28 19:49
Peugo

Hyss! Man får inte dra in bilar från en annan klass som alternativ. ;)
Skulle inte heller våga erbjuda den rymliga nya Peugeot 208:an som alternativ fastän den med säkerhet är en tystare bil och bekvämare. :)

#a • Uppdaterat: 2012-11-28 23:06
N-iklas

Efter ett inledande grävande börjar ytan redan krackelera, säkerhetsfrågan imponerar inte, sidokrockresultatet mot stolpe är sämre än vad en bil som vill aspirerar på att vara det bästa som finns skall ha.

Enligt Euro NCAP har Golf inte den säkerhetsutrustning som räknas upp här som standard.

Rutan i bakdörren krossas i sidokrocken medan den förblir hel i Astra vilket indikerar att bakdörren ger efter mer, det visar sig vid en närmare undersökning av varför detta inträffar att Golf har få och små balkar i taket och ingen förstärkande balk bakom bakdörren.
Medan Astra har mångdubbelt fler och större balkar i taket och en rejäl balk bakom bakdörren.

Här är en del av orsaken till den låga vikten, men inte ens om Golfen var tillverkad i Titan skulle detta spinkiga och magra utförand se förtroendeingivande ut.

Misstanken att man trixat för att få bra resultat i krocktesterna men offrat marginalerna för oförutsedda händelser för att hålla vikten nere kommer ju osökt.
Så har VW gjort förr, nog ser det ut som man fortsätter med det.

Att sedan Mokka överträffar Golf i sammanlagda poäng och därtill vinner poängtävlingen mot alla de övriga bilarna också ser inte heller imponerade ut.

Sedan kan man elakt lägga till att VW lärt sig av Opel hur symbolerna på rattknapparna ska se ut, nu kan man få en uppfattning om vad som ska hända när man trycker på knappen, tidigare var informationen noll och instruktionsboken oundviklig.

Och den ”imponerande” skärmens grafik är nog inget som jag måste gilla, läsbarheten, tydligheten, siffrornas kontrast mot bakgrunden ser på denna bild inte bra ut, rörigt.
Enkelt och tydligt ska det vara, här tycks syftet vara att mer blända med bling bling än göra ett funktionellt instrument, nix då föredrar jag den äldre och enklare skärmen i Astra här bredvid.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.