För pengarna får man en bil som klarar sig uppåt 30 mil på enbart fordonsgas. Men den totala räckvidden är betydligt längre än så. Bensintanken är helt ograverad och med både den och gastuberna toppfyllda kommer Suzukin, åtminstone teoretiskt, över 115 mil innan det är dags för bränslepåfyllning.
Bakom ratten på den konverterade S-Cross märks skillnaden mellan gas- och bensindrift främst på två punkter. Bilen är betydligt ryckigare vid gasuppsläpp när den körs på gas. Dessutom förlorar motorn cirka tio procent i effekt jämfört med bensindrift.
En annan nackdel är att gastuberna stjäl plats i lastutrymmet, som krymper med knappt 100 VDA-liter efter konverteringen.
Växlingen mellan de båda bränslena sker automatiskt och när gastankarna är tomma går bilen omärkligt över till bensindrift. Dessutom kan föraren själv välja vilket bränsle han/hon för tillfället vill köra på.
Besparingen med gasdrift är två–tre kronor per mil jämfört med att köra på bensin. Till det kommer skattebefrielsen under de första fem åren (bilen är miljöklassad) som ger ytterligare några tusenlappar.
Men det räcker inte på långa vägar för att man som privatköpare ska kunna ”köra ifatt” det högre inköpspriset för gas-Suzukin. Så ägarekonomiskt är det bara att glömma gasdriften. För miljöintresserade kan bilen däremot vara ett vettigt alternativ, förutsatt att den körs på biogas. Då hamnar koldioxidutsläppet på låga 12 g/100 km.
När det gäller företag eller myndigheter och dess tjänstebilsförare kommer saken i en helt annan dager än för privatpersoner. Gasdriften subventioneras hårt av staten och såväl arbetsgivaravgift som förmånsvärde är mycket gynnsamma.
Som exempel kan nämnas att den provkörda bilen har ett förmånsvärde på blott 949 kr/mån vid 55 procents marginalskatt.
Just myndigheter (speciellt kommuner med egen biogasproduktion) och företag med miljöpolicy är också det Suzuki i första hand siktar på med sina nya gasbilar. Alla märkets bensindrivna modeller – från lilla Swift till nya Vitara – erbjuds i gasversion och konverteringen görs av Konvegas i Växjö.
Diskutera: Vad tycker du om Suzuki S-Cross CNG?
Pris, från kr: 211 900 kr (inkl. moms), 169 500 kr (exkl. moms).
Modell: Femdörrars crossover.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 430/B 177/H 158.
Tjänstevikt, kg: 1 262.
Motor: Fyrcylindrig bensin-/gasmotor. Cylindervolym 1 586 cm3. Maxeffekt 120 hk (bensin)/108 hk (gas) vid 6 000 v/min. Max vridmoment (bensin) 156 Nm vid 4 400 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, femväxlad manuell låda.
Prestanda: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11 s (bensin). Prestandasiffor med gas uppges inte.
Deklarerad förbrukning: 5,4 l/100 km (bensin). 4,9 kg/100 km (gas). Räckvidd gas 28–30 mil.
CO2-utsläpp: Bensin 125 g/km. Metangas 95 g/km. Biogas 12 g/km.
Konkurrenter: VW Golf TGI, Ford Focus CNG, Seat Leon TGI, Skoda Octavia G-Tec med flera.
Plus: Proffsig gasinstallation, miljövänlig med biogas, lågt förmånsvärde.
Minus: Ryckig vid gasuppsläpp, okänslig styrning, minskat lastutrymme.
Vad nytt? Gaskonverteringen.
För vem? Myndigheter och företag med miljöambitioner.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Konstigt att Fiat/Suzuki misslyckas med att göra en vettig CNG lösning, dom har ju pysslat med detta i åratal. Tycker även dom borde gjort som VW och tagit bort möjligheten att välja bränsle och alltid göra på CNG om det finns i tankarna först.
Är säkert ett väldigt bra köp för privtbilisten som beg. efter tre år!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.