Nya Swift har blivit längre, bredare och har knappt en skruv gemensam med sin föregångare. Men det handlar om samma sak, en småbil i det så kallade B-segmentet. Suzukis vapen i kampen mot konkurrenterna är bland annat en miljöbilsklassad bensinmotor.
I framsätet är det riktigt rymligt. Stolarna må ha relativt korta sittdynor men ger ändå gott stöd åt storväxta. Den funkisformade karossens höga taklinje ger plats för sällsynt höga hattar, alternativt långväxta förare. I baksätet blir det trängre men även här känns sittdynan och ryggstödet väl stoppde och hyfsat bekväma. Tack vare biosittning så hamnar också baksätespassageraren högre än de där fram, vilket är välgörande för sikten.
Bagageutrymmet är däremot trångt och tyvärr är det också utrustat med en riktigt hög lasttröskel. Den som försöker fälla fram baksätet för att frakta stora prylar, märker snart nackdelen med den rejäla dynan i baksätet. Den går inte att fälla fram. Istället viks bara baksätets ryggstöd framåt, lastytan blir långt ifrån plan utan det bildas en rejäl uppförsbacke.
Snål men trött
Till att börja med lanseras Swift enbart med en 1,2-liters bensinmotor. Tack vare lågt CO2-utsläpp om bara 116 g, blir bilen miljöbilsklassad, vilket i sin tur bland annat innebär fem års befrielse från fordonsskatt. För den med extremt blödigt miljösamvete och som kör mycket i stan, finns också möjlighet att välja till ett stopp/start-system.
Det krävs emellertid rejält mycket stadskörning för att kostnaden på 3 100 kronor ska kännas befogad då besparingen bara är tre gram per kilometer.
Motorn är snål men känns också ganska trött, även om specifikationerna antyder något annat. Omkörningar kräver ofta nedväxling till trean och riktigt höga motorvarv.
Annars är Suzukin smidig och lättkörd. Sikten är bra åt alla håll och de dasslocksstora ytterbackspeglarna är rena önskedrömmen för oss som också gärna håller koll bakåt.
Komforten får godkänt. Fjädringen är avstämd åt det fasta hållet. Det ger lite stötig gång över ojämnheter men när vägen kröker till visar chassiet att det också är kompetent att hantera högre hastigheter.
Suzuki själva påstår att Swift är ovanligt tyst. Och i alla fall på släta, tyska asfaltvägar stämmer påståendet. På tomgång är faktiskt motorljudet svårt att uppfatta.
Kommer med fyrhjulsdrift
Hög säkerhet
Nya Swift säljs från 119 900 kronor för den enklast utrustade versionen Comfort, i tredörrarsutförande. Redan denna är emellertid utrustad med luftkonditionering och stereo med CD. I den mer påkostade Exclusive ingår också godis som nyckellöst startsystem, aluminiumfälgar, klimatanläggning, handsfree med bluetooth, farthållare och läderklädd ratt som är inställbar även i djulped.
Säkerhetsnivån tillhör den absolut högsta i småbilsklassen – fem stjärnor i Euro NCAP:s krockprov. Sju krockkuddar inklusive en knäkrockkudde för föraren och antisladdsystem är standard.
Nya Swift blir en tuff konkurrent för de andra spelarna i småbilsklassen. Ännu mer spännande blir matchen i vinter när Swift kommer med fyrhjulsdrift. Det blir ett för klassen unikt försäljningsargument.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Suzuki Swift 1,2 ExclusiveBetyg
Relaterade bildspel
Pris, från kr: 141 500 (124 900 för den enklare utrustade Comfort – med fem dörrar).
Säljstart: Nu.
Modell: Femdörrars, 5-sitsig halvkombi.
Mått, cm: L 385/B 169/H 151.
Tjänstevikt, kg: 1 085.
Släpvagnsvikt, kg: 1 000.
Motor: 4-cyl bensinmotor, dubbla överliggande kamaxlar. Cylindervolym: 1 242 cm3. Max effekt: 94 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 118 Nm vid 4 800 v/min.
Prestanda: Acc 0–100 km/tim: 12,3 s. Toppfart 165 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,0 l/100 km.
CO2-utsläpp: 116 g/km.
Konkurrenter: Toyota Yaris, Hyundai i20, Skoda Fabia, Opel Corsa, Citroën C3.
Vad nytt? Helt ny bil.
För vem? För den som söker en välutrustad småbil med egen profil.
Bra köp? Kompetent men Swift blir ännu mer spännande när den kommer med 4WD.
Plus: Klassad som miljöbil, fin detaljkvalitet, lättkörd, mycket utrustning.
Minus: Trångt bagageutrymme, trött på låga varv.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag har haft min swift exclusive i en månad nu och är jättenöjd.
Växla ner till 3:ans växel vid omkörning??????
vad fan jämnför du med?
Spännande får min nya Swift levererad om ca 2 veckor. Tror inte heller man behöver växla ner till 3:an.
Riktigt imponerad och en japan som är läcker invändigt
Får min på fredag Känns skitskoj
Nu parkerar man gratis både på jobbet o i stan
(Östersund)
Välla ner till 3an icke går bra att trycka gasen i botten på 5an i 120 den ökar även i uppförsbackar
får min svarta swift i morgon torsdag längtar hade mini cooper innan
Väntar min nya Exclusive automat vilken dag som helst. Skall bli himla spännande. Kör Yaris -09 nu.
Har köpt 2 st nya swift 4grip.ESP systemet fungerar inte tillräckligt bra på hala väglag.
Detta kan medföra stora risker för avåkningar och i värsta krockar.
ni som har köpt en swift kontrolera detta...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.