Nästa artikel
Provkörning: Skoda Superb Alldrive (2012)
Provkörning

Provkörning: Skoda Superb Alldrive (2012)

Publicerad 2 november 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Alldrive heter skogsmullevarianten av Skoda Superb med lite högre markfrigång och lite extra plast runt hjulen. Vi provkör.

Skoda Superb baseras på Octavia som i sin tur delar komponenter med massor av bilar från Seat, Volkswagen och Audi. Konstruktörerna har dock tagit tag i Octavians bottenplatta och dragit ut den rejält. Superb är en av marknadens större kombibilar. Superb Alldrive är lätt modifierad jämfört med fyrhjulsdrivna Skoda Superb kombi 4X4.

Viktigast är att markfrigången höjts med 20 millimeter.  Dessutom har det tillkommit en skyddande hasplåt under motorn och käcka skärmbreddare i svart plast. Dessa justeringar gör knappast Superb till någon terrängbil men visst känns det tryggare att åka ut på skogsvägen när man vet att det känsliga underredet skyddas av metall.

I Alldrive-paketet ingår också en hel del vettiga utrustningsdetaljer. Dragkrok kostar normalt 6 900 kronor men följer med skogsmullestassen. Likaså gör den elmanövrerade (men långsamma) bakluckan samt ett flyttbart lastnät.

Superb är en rejäl drasut, men vi blev överraskade när vi lät Alex, 189 cm, ta plats i baksätet. Det gigantiska panoramasoltaket (extrautrustning för 11 500 kr) ger massor av ljus och rymd i kupén men inkräktar också på baksätespassagerarnas huvudutrymme och Alex sitter med hjässan mot taket. För den som ofta kör långa baksätespassagerare är det kanske bäst att välja bort glastaket.

Tvåliters dieselfyra på 140 hk i kombination med sexstegad DSG-låda ger bekväm gång och fullt tillräckliga prestanda. Motorn är nästan ljudlös i fart men långfärdskomfort är trots det inte Superbs bästa sida. Bilen är känslig för underlagets beskaffenhet. Är asfalten grov dånar det betänkligt av däcksbuller i kupén. Som föraren lär man sig snabbt att låta bilen vandra lite över vägbanan för att söka sig till de slätaste och därmed också tystaste området.

Och när vi ändå klagar frågar vi oss om Skoda verkligen inte hade råd att fylla på lite mer stoppning i stolarna? Visserligen håller de ryggen glad även på längre etapper men själva dynan känns onödigt hård att sitta på.

Rejäla justeringsmöjligheter för såväl förarsäte som ratt gör det emellertid lätt att hitta en bra körställning. Förarmiljön fungerar utmärkt. Instrument och reglage är tydliga och lättskötta med undantag av klimatanläggningens lågt placerade panel.

När det gäller säkerheten har Volkswagen och Audi nu börjat få den senaste generationen automatiska system med autobroms, körfältsvarning och trötthestvarnare. Tyvärr har man ännu inte börjat erbjuda den här typen av säkerhetshöjande utrustning i Skoda. Det är en brist men i övrigt har inte Superb många. Det här är en sällsynt trevlig bil till ett ovanligt vettigt pris.

Diskutera: Vad tycker du om Skoda Superb Alldrive?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Skoda Superb Combi Elegance TDI 140 4X4 Alldrive

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Skoda Superb Alldrive:

PRIS, FRÅN KR: 319 900.
MODELL: 5-dörrars, 5-sitsig kombi.
SÄLJSTART: Nu.
MÅTT, CM: L 484/B 182/H 153.
TJÄNSTEVIKT, KG: Från 1 733.
MOTOR: 4 cyl dieselmotor. Cylindervolym 1 968 cm3. Max vridmoment 320 Nm från 1 750 v/min. Max effekt 140 hk.
KRAFTÖVERFÖRING: 6-stegs DSG-låda. Fyrhjulsdrift. ESP standard.  
PRESTANDA: Toppfart 201 km/tim. Acc 0–100 på 10,8 s.   
FÖRBRUKNING: 6,3 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 166 g/km.
KONKURRENTER: Volvo XC70, Subaru Outback, VW Passat Alltrack.

Vad nytt? Högre markfrigång och lite extra plast.
För vem? Kanske den som inte har råd med en Volvo XC70?

Plus: Rymlig, prisvärd, lättkörd och trivsam.
Minus: Känslig för bullrig asfalt, låg takhöjd med glastak.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-11-02 11:02
Hackenbush

Mycket trevlig bil, Elegant, gott om plats, hyfsad bakåtsikt, bra kvalitet och bra utrustning. Den är kanske lite trist invändigt för grå plast gör ingen människa glad och de plastiga skärmbreddarna skulle jag kunna vara utan.
Att den bullrar på grov eller av dubbdäck uppriven asfalt är inget unikt i denna bilen för de flesta bilar idag bullrar på vår grova asfalt i Sverige. Detta är en bil jag inte skulle tveka att köpa.

#2 • Uppdaterat: 2012-11-02 11:32
TSågare

Håller med Hackenbush. Mtp att Skoda är minstingen i koncernen är de det till trots grymt bra. Jag läste långfärdstestet av Yeti och den fick kanonbetyg, inget hade krånglat förutom nån glödlampa... Men den fick också mindre bra kritik för att vara bullrig på grov asfalt. Jag har provkört den och förstår inte vad de menar. Klart, jämför de med typ BMW 7-serie är den nog bullrig men inte för mina öron.
När man som jag, går från gamla 90-talsbilar till - ja, vad som helst som är nytt - finns inget som heter "bullrar på grov asfalt".
Jag kommer skaffa en Yeti så fort det blir möjligt. Hoppas på en facelift eller generation 2 snart så generation 1 blir ännu billigare....

#3 • Uppdaterat: 2012-11-02 12:08
Hackenbush

Fattar inte varför Vib klagar över klimatanläggningens låga placering, man är ju inte pillar på den särskilt ofta utan man ställer i princip bara in den en gång. Tror Vw/Skoda haft detta i åtanke när de monterade den lite lågt.
De tänker kanske lite längre än Vib.

#4 • Uppdaterat: 2012-11-02 12:18
PREVIA

Är markfrigången med höjningen på 20 mm för alldrive, 143- 159 mm . vid tjänstevikt. Och att bilens markfrigång sedan minskar vid last i bilen?
http://www.skoda.se/Documents/Modellbroschyrer/Superb.pdf

#5 • Uppdaterat: 2012-11-02 12:22
Leif Larsson (ej verifierad)

Yeti är inget dumt val. Farsan köpte en för några veckor sedan och han är mycket nöjd.

#6 • Uppdaterat: 2012-11-02 17:23
Skodaägare

Kör en Superb och tycker det är en alldeles utmärkt långfärdsbil. Har kört dagsetapper på över 50 mil och inte kännt det minsta värk i ryggen. Tycker inte däcksbullret är så farligt. Verkar dock som om Vib är mycket känsliga för detta.

#7 • Uppdaterat: 2012-11-03 13:13
KaptenOberkommando

Hackenbush, jag håller med dig när du kritiserar ViBilägare som i sin tur kritiserar den lågt placerade klimatanläggningen. Var skulle man ha placerat den i stället? Mitt i multimediaenheten? Användarlogiskt skall det som manövreras oftast sitta så nära ratten som möjligt. Alltså skall just multimediaenheten sitta rakt ut till höger om ratten. Klimatanläggningen manövreras inte alls så ofta som multimediaenheten och kan därför placeras något längre bort från ratten. Och så lågt sitter den inte överhuvudtaget. Det finns bilar på vilka klimatanläggningen sitter slickad mot "kardantunneln".

#8 • Uppdaterat: 2012-11-03 13:44
Hackenbush

Kapten, jag tror att Vib lever kvar i den tiden när man inte hade acc och fick sitta och pilla på reglagen i tid och otid för att få en bra luftmiljö i bilen.

#9 • Uppdaterat: 2012-11-03 15:17
PREVIA

Nog ändrar man inställning även i en bil med ACC när några blöta passagerare kliver in i bilen eller när man bara vill ha varmluft på framrutan vid var start med kall bil på vintern. Då är det bra att regleringen är lättåtkomlig som i Priusen i filmen här.
http://m.youtube.com/#/watch?feature=relmfu&v=gXa9H587PfI
Angående ljudnivån så är det bara svårt om man blir tvungen att byta ner sig från en tidigare tyst bil till en betydligt ljudligare bil.

#a • Uppdaterat: 2012-11-04 09:17
Hackenbush

På min förra Passat ändrade jag inte inställningarna på 4 år, så länge jag hade bilen.
Jag bytte till Skoda Octavia för 6 månader sen och ställde in acc och har inte rört den sedan dess, men visst en del pillar kanske lite oftare på den än jag, kanske för att det är kul :-)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.