Nästa artikel
Provkörning: Saab 9-4X Aero (2011)
Provkörning

Provkörning: Saab 9-4X Aero (2011)

Publicerad 21 juni 2011 (uppdaterad 15 augusti 2023)
Saab 9-4X kommer i sista stund, nästan två år försenad. Den ger en rejäl dos körglädje, men tyvärr finns inget dieselalternativ. Vi har provkört bilen som kan vara en av Saabs sista.

När detta skrivs är senaste Saab-krisen ännu inte löst. Timingen för att lansera en ny bilmodell är sällsynt dålig. 9-4X kan möjligen vara den sista modellen från Saab, även om en ny 9-5 kombi är planerad att börja tillverkas i sommar.

Från början skulle 9-4X ha lanserats i september 2009. Nu är tanken att den ska komma under sommaren i USA och i oktober i Sverige.  

Saabs första försök i suv-klassen, 9-7X, såldes aldrig på allvar i Europa. Men försäljningen i USA var ändå riktigt skaplig. 9-4X är snäppet mindre och konkurrerar med bland andra Volvo XC60, BMW X3 och Audi Q5.

9-4X är en blandning av komponenter från flera kontinenter. Mycket av bilen delas med forna GM-kollegan Cadillac SRX. Bilarna byggs på samma lina i Mexiko. Saab 9-4X är utvecklad av svenska tekniker i Trollhättan, delvis i USA. I toppmodellen sitter en motor på 2,8 liter och 300 hk som kommer från GM och bland annat har funnits i bilar från australiensiska Holden.

Är då 9-4X en riktig Saab? Ja, utan tvekan känns den som en Saab att köra. Förarplatsen ger klara Saab-vibbar, med tydliga instrument och – givetvis startknapp i närheten av växelspaken. Saab har namn om sig att göra bra bilstolar och 9-4X är inget undantag. Föraren sitter bekvämt och det är lätt att hitta en bra körställning.

Fyrhjulsdriften i 9-4X kommer från Haldex och finns sedan tidigare i 9-3 och 9-5. Tekniken bygger på steglös variabel kraftfördelning mellan hjulaxlarna. En elektronisk bakre diffbroms kan fördela upp till 50 procent av bakhjulens drivkraft till det hjul som har mest grepp.

Trivs på vägen
Vår provkörning börjar i Washington, det är nämligen i USA som Saab tror att de flesta av köparna till 9-4X finns. Vi letar oss ut på landsbygden i Virginia och hittar en grusväg att prova Haldexsystemet på. Fyrhjulsdriften greppar direkt utan att tveka. Någon terrängbil är dock inte 9-4X, den effektiva fyrhjulsdriften till trots. Lågväxel saknas exempelvis, liksom hasplåtar under bilen.

Grusvägen tar slut vid en bäck i ett skogsområde. Eftersom Saab inte har angett något vadningsdjup för 9-4X tvekar vi. Risken att fastna med bilen i vattendraget är påtaglig. Vi vågar inte ta oss vatten över huvudet och vänder tillbaka mot asfalterade vägar.

På kurviga asfaltslingor visar sig däremot Saaben från sin bästa sida. Styrningen är exakt och väghållningen trygg. Som tillval finns aktivt chassi, där stötdämpning, gaspedalsrespons och styrutväxling automatiskt kan variera beroende på körstil. När 9-4X körs hårdare blir stötdämpningen styvare för att minska karossrullningen i kurvor, styrningen blir mer direkt och gasresponsen snabbare. I lägre farter blir bilen istället mjukare för högre komfort. Körglädje är en sliten klyscha, men Saab 9-4X är underhållande att köra.

Ingen diesel
Aeromodellen har en 2,8-liters V6 turbo som ger 300 hk. Det är en kraftfull maskin som skickar iväg den drygt två ton tunga bilen till 100 på 8,3 sekunder. Det finns också en treliters V6-turbo på 265 hk, den hade vi dock inte möjlighet att prova.

Priset för den kvicka prestandan får man betala vid bränslepumpen. 9-4X är törstig, förbrukningen uppges till cirka 1,2 liter per mil. En dieselmotor hade givetvis gett lägre förbrukning, men något dieselalternativ finns inte inom överskådlig tid. Tyvärr, för om 9-4X gått att få med diesel så hade det kunnat bli en storsäljare i Sverige. Nu tror Saab-folket själva på en försäljning av 200–400 bilar per år här hemma.

Utrymmesmässigt står sig 9-4X hyggligt mot konkurrenterna. Baksätet är godkänt på ytterplatserna, men mittplatsen är trång. Fem personer ryms i 9-4X, men bara fyra åker bekvämt. Bagageutrymmet rymmer 485 liter, ganska normalt i klassen.

Design är alltid en smakfråga, men de flesta köpare kommer nog att uppfatta 9-4X både som tuff och elegant. Front och bakparti har tydliga influenser från äldre Saabmodeller. Trots längden på 483 cm – ungefär som en Volvo V70 – upplevs 9-4X som en kompaktare bil och känns inte så stor som den faktiskt är.

Men bakåtsikten är usel på grund av den coupéliknande profilen med breda bakre stolpar. Turligt nog är backkamera standard.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Saab 9-4X Aero

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Saab 9-4X Aero

Pris, kr från: 519 000 (3,0 V6 399 900).
Säljstart: Oktober.
Modell: Femdörrars suv.
Mått, cm: L 483/B 191/H 168.
Markfrigång, cm: 20.
Tjänstevikt, kg: Cirka 2 100.  
Motor: Turboladdad V6 på 2,8-liter, max effekt 300 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 2 000–5 000 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim på 8,3 s. Toppfart 230 km/tim.
Förbrukning blandad körning: 12,0 l/100 km.
CO2-utsläpp: 282 g/km.
Konkurrenter: Volvo XC60, BMW X3, Audi Q5, Mercedes GLK, Lexus RX, Land Rover Freelander med flera.

Vad nytt? Ny modell som delar teknik med andra generationens Cadillac SRX.
För vem? Suv-köpare som vill ha körglädje.
Bra köp? Bra bil, men osäker affär.

Plus: Köregenskaper, förarplats, prestanda, design.  
Minus: Bensintörst, ej dieselalternativ, bakåtsikt, pris.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-06-21 10:56
Simon no1

Som vanligt tvingas man att säga "helt fel i tiden"

Läste att Saab vill betala sina underleverantörer 10% av sina skulder, resten ska de betala i höst, samtidigt ska de bygga bilar till Kina utan betalning eftersom de redan fått pengar i förskott.... Ja, ja... Det verkar ju trovärdigt, man skulle nästan tro att det är Muller som kommit på idén....:)

#2 • Uppdaterat: 2011-06-21 11:59
saabnisse

@Simon, vem tvingar dig att säga det?
Den här bilen är ju främst avsedd för USA och där ligger den rätt i tiden.
I US är man helt ointresserade av dieslar, råder närmast en sorts hatkänsla mot de som kör diesel.

Men det är ett besynnerligt avtal man försöker få till stånd med de 800 underleverantörerna.
det betyder att leverantörerna får agera bank åt Saab.
Vem agerar bank åt leverantörerna där redan många är hårt pressade?
Kinaresorna borde nog skett för ett år sedan som har föreslagits i ett annat forum.

#3 • Uppdaterat: 2011-06-21 12:07
Simon no1

Re Saabnisse

Vad jag menar med att tvingas är att man egentligen velat slippa, men inser ännu en gång hur fel i tiden de är..... Ja nog är de väldigt sent ute och utan att vara proffs så ser det väldigt svårt ut.... Men man vet aldrig, under kan ske....:)

#4 • Uppdaterat: 2011-06-21 12:56
Roy J

Den finns alltså att få med en ännu större motor, forfarande turboladdad, men med lägre effekt - lite lustig kombination.
Verkar dock vara en riktigt bra bil i segmentet - med reservation för bakåtsikten, då.

#5 • Uppdaterat: 2011-06-21 13:32
Rustan Werling

Kör man Saab ser man bara framåt ;)

#6 • Uppdaterat: 2011-06-21 16:31
Erik N

@Simon no1
Saab (Muller) har redan gjort upp med underleverantörerna i USA...

Det är i Sverige "10% av skulderna nu" gäller. De svenska underleverantörerna kommer att få kontant betalning vid varje leverans fram t.o.m. September, då resten + 6% ränta kommer att betalas tillbaka...

Priset på bensin i USA motsvarar ca: 4.90:- / liter!
I Kina är det ännu lägre! Många kör i USA fortfarande omkring i V8:or, så en V6:a är att "byta ner sig"... ;-)

Så i USA vill man inte slabba ner händerna vid kletiga dieselpumpar i onödan!

#7 • Uppdaterat: 2011-06-22 08:36
saabnisse

@Roy, det står fel i artikeln, 3-liters motorn är en sugmotor, därför den lägre effekten.
En diesel var på gång när bilen togs fram, men slopades av GMs ledning som ansåg att den inte skulle gå att sälja i US.

@Simon, du verkar inte förstå att den här bilen främst är avsedd för US och där är den helt rätt.
Den här typen av bilar säljer bra där, liksom pickisar med stora motorer.

@Erik, tyvärr är det inte kontant betalning vid leverans som gäller, fortfarande får leverantörerna ligga ute med pengar en vecka efter leverans.
Det är alltså inte pengar i handen som man normalt menar med kontant betalning.

#8 • Uppdaterat: 2011-06-24 19:54
Roy J

OK, saabnisse, din förklaring gör det hela mer begripligt. Att den större motorn var en sugmotor var också min första tanke, men det var alltså inte så det stod i artikeln.
Håller med dina övriga kommentarer.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.