Nästa artikel
Provkörning: Peugeot 208 (2012)
Provkörning

Provkörning: Peugeot 208 (2012)

Publicerad 20 april 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Mindre, lättare och snyggare. Peugeot har slipat kniven för att hävda sig i striden om marknadsandelar i den stentuffa småbilsklassen med nya 208. Frågan är om man inte borde vässat lite till.

Mycket står på spel när Peugeot lanserar sin nya småbil 208 i maj. Småbilsklassen utgör 40 procent av Peugeots försäljning och föregångaren 207 tappade fart i slutet av sin livscykel. Peugeot säger själva att 207:an uppfattades som för stor vilket skrämde bort kvinnliga köpare samt de som sökte en småbil som familjens andrabil.

208 har blivit sju cm kortare, två cm smalare och en cm lägre. Bättre tillvaratagna innerutrymmen gör dock att det finns fem cm mer plats för baksätespassagerarnas knän och ytterligare några liters bagageutrymme. Totalt tar 208:an 285 liter bagage, väl i nivå med konkurrenterna. Med mindre mått, tunnare stolar, lättare inredning, ökad användning av specialstål och så vidare har 208 blivit drygt 100 kg lättare än 207.

Allt är dock inte nytt. 208 bygger på PSA:s plattform nr 1. Det innebär att mycket av innehållet under skalet delas med bland andra Citroën C3 och den tidigare 207:an.

Det är tydligt att fullvuxna karlar inte är målgruppen. Framstolarna är små, hjulhusen stjäl utrymme från förarens vänsterben och takhöjden bak är begränsad. Passagerare längre än cirka 180 cm sitter med hjässan mot taket. Baksätesfolket kan dock njuta av fin utsikt om bilens ägare valt till det tjusiga glastaket för 4 900 kronor.  

Peugeot gör ett stort nummer av interiören och instrumentens placering högt upp på en liten hylla ovanpå instrumentbrädan framför föraren. Ratten är ovanligt liten och placerad lite lägre än normalt. Enligt Peugeot ska denna layout göra det lättare att se instrumenten. Det fungerar lite si och så, beroende på hur man som förare vill ha ratten. För mig blir det bra men flera kollegor gnäller högljutt över att de inte ser nedre delen av instrumenten.  

Alla gillar dock den lilla ratten som tillsammans med en väl injusterad elektrisk servostyrning ger fin känsla.
Bilen känns lätt att få med sig i svängarna. Fjädringen är satt åt det fasta hållet. På de slingriga, släta och extremt underhållande portugisiska asfaltsvägarna trivs den lilla bilen utmärkt. Den styr in fint i kurvorna och är lättmanövrerad och underhållande.

Att finåka är dock inte lika roligt. Peugeot 208 stöter gärna när underlaget blir ojämnt. Däcksvalet har viss inverkan men inte ens med de minsta 15 tumshjulen går färden helt bekvämt. En etapp på motorväg avslöjar att vindbruset är väl dämpat även i högre fart men bensinmotorerna blir då tyvärr surriga. Det händer då och då att man trevar efter växelspaken för att lägga i en sjätte växel som tyvärr bara finns i kombination med den största dieselmotor. 1,4-liters bensinmotorn är framtagen i samarbete med BMW. Den går mjukt och smidigt men drar för mycket bränsle för att 208:an ska klara miljöbilsgränsen i Sverige.

BMW-motorn ska på sikt ersättas av en ny, intressant trecylindrig motor med lägre förbrukning och bättre bottendrag. Den kommer till Sverige efter sommaren och blir även 5 000 kr billigare än den fyrcylindriga modellen.

Vi provkörde också 1,6 e-HDi med 115 hk, en likadan dieselmotor som finns i flera modeller från Ford och Volvo. Stopp/start-system är verksamt även när bilen rullar i upp till 20 km/tim. Det innebär att när man till exempel närmar sig ett rödljus kan man lägga ur växeln, släppa kopplingen och rulla med motorn avslagen de sista metrarna fram mot stoppet. Peugeot uppger att systemet sparar upp till 15 procent bränsle i stadstrafik. Med den spisen blir 208 både snabb, tyst och snål men motorn finns tyvärr enbart i kombination med det största utrustningspaketet Allure och då sticker inköpspriset iväg.  

Peugeot 208 är ännu inte krockprovad av Euro NCAP men uppges ha ännu bättre passiv säkerhet än sin föregångare 207 som redan den fick fem stjärnor. Däremot erbjuds inga aktiva säkerhetssystem.
När till och med minibilar som VW Up får autobroms som standard är det förvånande att en ny storsatsning i den större småbilsklassen inte ens kan få den typen av säkerhetshöjande utrustning som tillval.

Relaterade bildspel

Peugeot 208 5D Active 1,4 VTi 95/ Allure 1,6 e-HDi 115:

Pris, från kr: 144 900/184 900.

Modell: 5 dörrars halvkombi.

Säljstart: Maj.

Mått, cm: L 397/B 174/H 146.

Tjänstevikt, kg: 1205/ 1283.

Motor: 4 cyl bensin/dieselmotor

1 397/1 560 cm3, Max effekt 95 hk/115 hk vid 6 000/4 000 v/min. Max vridm 136/230 Nm vid 4 000/1 750 v/min.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift 5/6-vxl manuell låda, ESP standard.

Prestanda: 0–100 km/tim på 10,5/9,7 s. Toppfart 188/190 km/tim.

Förbrukning: 5,6 l bensin/3,8 l diesel/100 km vid blandad körning.

CO2-utsläpp: 129/99 g/km.

Konkurrenter: VW Polo, Ford Fiesta, Kia Rio, Toyota Yaris, Citroën C3, Suzuki Swift med flera.



Vad nytt? Främst formen, Peugeots nya småbil bygger på den gamla bottenplattan.

För vem? Den som vill ha en kul, smidig småbil och har råd att köpa den med dieselmotor.



Plus: Körglad, fräck design, prisvärt glastak.

Minus: Stötig, surrig på landsväg (1,4 VTi).

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-04-20 09:31
Hackenbush

Tycker den dricker väl mycket med bensinmotorn för att vara en småbil.

#2 • Uppdaterat: 2012-04-20 10:20
Raphael

1,4 liters 95 hästarn från BMW är det sämsta valet, bättre val är 1,0 litaren på 68 hästar som drar 0,43 l/mil eller 1,2 liters 85 hästarn 3-cyl som drar 0,45 l/mil och har ett CO2 på endast 104.

Talar vi diesel så tror jag inte 1,6 e-HDI 115 blir så populär, men det finns en billigare e-HDI 92 som jag tror mer på. Den kan även levereras med automat och har en förbrukning på 0,38 l/mil.

#3 • Uppdaterat: 2012-04-20 10:22
Raphael

Jag har förresten ratt för elstolar vid sidan av stolen precis som i 208:an, samma lösning. (jag har en C3 Picasso) och det fungerar utmärkt. Lätt att nå reglaget och lätt att känna i vilket läge den är. Väldigt smidigt.

#4 • Uppdaterat: 2012-04-20 11:24
Simon no1

Gillar inte fronten som nästen ser lite krockad ut och instrumenteringen, att ratten dessutom skymmer instrumenten är ju en riktig miss... annars är det väl en alldeles vanlig bil......

#5 • Uppdaterat: 2012-04-20 11:28
Mistro

Säkert en vettig bil även om jag just nu fick känslan utav att den blev lite för dyr.
Förstår inte för övrigt varför Peugeot gör reklam för en 207:a som släpper ut under 100g/km ?
92 samt 112 Hdi har ju samma förbrukning och utsläpp och de ligger inte så lågt.
Motortidningarna har pratat länge om denna snålare varianten som skulle ha släppts under förra året men VAR är den?

0.56l/m tycker jag för den delen inte är så dåligt för en Bensinbil i denna storleken då det ju inte rör sig om en "Microbil" .. förutsatt då förståss att den inte drar 2 dl mer i verkligheten.

#6 • Uppdaterat: 2012-04-20 17:08
Peugeote-Pär

Tycker den verkar vara en mycket trevlig bil... Skulle absolut vela ha en, men behöver dock ingen andra bil när sambon alltid åker buss till jobbet.
Men när den kommer till ÅF så ska jag vara där och klämma, känna och köra.

#7 • Uppdaterat: 2012-04-20 18:23
Lars A

I motsats till artikelförfattaren, Tommy Wahlström, vill jag hävda att placeringen av elvärmereglagen ÄR just optimal. Eller; jag har inte upplevt någon bättre placering.

Tidigare hade jag en 407:a och reglagen var där placerade på samma sätt (som i 208:an). Numera har jag en bil med reglagen placerade mellan stolarna (på konsolen) och det är en klart sämre placering. Värst är det på en av våra "tjänste-Volvo" (V 70) som har reglagen fram på mittkonsolen och för att ändra måste du trycka och samtidigt titta på displayen. Illa vald lösning!

#8 • Uppdaterat: 2012-04-20 19:35
Raphael

Ja jag menar ratten för elvärme i stolen. På min sitter den i mitten av sidan till höger. Väldigt lätt att se och nå. Den har tre lägen för värmen och 3:an är enormt effektiv. Den ser precis likadan ut som den i 208:an, men 208:an har den i framkant av stolen och inte i mitten av sidan.

Ratten skymmer inte instrumenteringen, om man inte ställer in den på busslutning. Den är mycket mindre än en vanlig ratt och placerad längre ner än i andra bilar. Den är inte placerad som i andra bilar och jag tror det kan vara en vanesak att ställa in den rätt, men sen är det väldigt smidigt och bra när man väl har tänkt om hur den skall vara.

#9 • Uppdaterat: 2012-04-20 19:35
Oomkullrunkelig

Mycket fin bil måste jag säga. Det finns andra bilder ute. Det är precis sådana här bilar Saab *borde* ha byggt! Nu har de 13 miljarder i skulder i stället.

#a • Uppdaterat: 2012-04-20 19:44
Peugo

Varför har ingen annan varit så smarta att dom satt instrumenteringen över ratten förut? Samma problem, olika stora personer ser dåligt eller bra, finns ju i alla andra bilar också. Har provkört många bilar som man har varit tvungen att göra kompromisser med rattställningen/sitsen för att se instrumenten. Tror 1,2 liters bensinmotorn kommer att vara en av de bästa valen (tillräckligt med ös och det boxer-liknande ljudet!)..

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.