Nästa artikel
Provkörning: Opel Adam (2012)
Provkörning

Provkörning: Opel Adam (2012)

Publicerad 29 november 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Adam är en livsstilsbil i det allra minsta formatet. Med fokus på form och finess snarare än praktisk funktion, hoppas den kunna locka skaror av den nya tidens bilköpare till hallarna.

Enligt de marknadsanalytiker Opel lyssnar på  kommer antalet trendmedvetna storstadsmänniskor som vill köpa bil att öka kraftigt under kommande år. Det är för dem som nya Adam har skapats. Under skalet är det en väldigt konventionell bil men formgivningen är pigg och kundens möjlighet att själv välja utrustning och färgkombinationer i det närmaste oändlig.

Karossen finns i tolv färger. Adam kan sedan fås med taket i tre alternativa kulörer plus en version med glastak. Även insidan av taket kan varieras. En version har en "stjärnhimmel" i form av små LED-lampor i taket. Speciella plastbitar i sex olika färger kan fästas på fälgarna för att variera deras utseende och listan över tillgängliga elektroniska tillval kan göras nästan ändlöst lång.

Den traditionella strukturen med utrustningsnivåer i två eller tre steg har här ersatts av olika sinnesstämningar (på engelska "moods"). Adam erbjuder tre varianter: JAM som ska vara okonventionell, trendig och färgstark. GLAM för en elegant och sofistikerad atmosfär samt SLAM som har en sportig framtoning.

Hur sportigt det blir i praktiken visar sig när vi tar ut en Adam Slam på provtur. Motorn är den starkaste som inledningsvis erbjuds i modellprogrammet. 100 hästkrafter räcker naturligtvis till i en bil som väger strax över 1 100 kg men någon sportig körupplevelse får man inte. Styrningen är relativt okänslig och växelföraren slapp i handslaget.

När trafiken lättar och farten stiger blir vi snabbt varse ett av Adams stora problem. Motorn surrar rejält redan i 90 km/tim och i motorvägsfart ylar den infernaliskt! En sexväxlad låda står högt på önskelistan men någon sådan kommer inte förr-än bilen senare presenteras med en turbomatad, direktinsprutad trecylindrig bensinmotor. Först då kan det eventuellt också komma en automatlåda. Att någon sådan inte finns i modellprogrammet från start är naturligtvis en brist för en utpräglad stadsbil.

Adam är liten och därav följer naturliga inskränkningar i utrymmet för människor och bagage. Men där vi under senare år sett extremt effektivt volymutnyttjade konkurrenter som VW Up, har Opel valt en annan väg med Adam. Här har design gått före allt annat vilket gjort baksätet för trångt för vuxna och bagageutrymmet minimalt. I bästa fall rymmer det 170 liter (Up lastar 251 liter) men om Adam utrustats med det synnerligen välljudande högtalarsystemet från Infinity stjäl en sub-bas ytterligare 75 liters volym vilket lämnar kvar 95 liter för bagage. Det är i klass med vad som får plats i ett par packväskor på en motorcykel.

Instrumenten är inte alltid så lätta att se. Ratten är justerbar och när jag (180 cm) sitter med den som jag vill, skymmer överdelen av rattkransen det mesta av hastighetsmätaren. Som väl är går det också att få farten digitalt visad i färddatorns display mitt emellan mätartavlorna. Kring den på mittkonsollen placerade pekskärmen för multimediasystemet sitter en rad små kontroller för bland annat elvärme i ratten, vilket är skönt, samt ett extremt lättgående ”city-läge” för styrningen vilket knappast känns nödvändigt.

Först därunder återfinns reglagen för värme och ventilation. Där är det inte lätt att se vad man gör med händerna. För den som till exempel snabbt vill vrida upp mer luft på vindrutan, är det allt säkrast att stanna och åtgärda detta. I alla fall innan man lärt känna sin Adam.

Framstolarna är små men ger stöd även för större kroppar. Den korta hjulbasen ger dock en lite struttig gång på ojämn väg. Köregenskaperna är lite oroliga och Adam växlar mellan under och överstyrning när man pressar den. Antisladdsystem är dock standard. Det griper in resolut och bromsar kraftigt in bilen innan några farligheter hinner uppstå.

Hur modern är Adam? Finesser som trådlös uppkoppling mot Android- och Apple-telefoner känns förstås nutida men samtidigt är det lite ovanligt att lansera en ny modell i dessa tider utan att ha några intressanta miljöalternativ eller några innovativa säkerhetssystem.

Opel säger att man studerar automatisk kökrocksbroms men ännu inte har någon lösning färdig. Förbrukningen ligger över konkurrenternas. Det finns dock stopp/start-teknik som alternativ men det är inte klart om Opel kommer att utrusta de svenska bilarna med det som standard eller om ecoFLEX blir tillval. En snålare motorfamilj anländer nästa år men någon el- eller gasdriven version är inte aktuell.

Priserna är inte satta men om Opel sneglar mot Fiat 500 lär Adam hamna strax under 150 000 kronor. Det är väldigt mycket pengar för en väldigt liten bil med begränsat användingsområde och osäkert andrahandsvärde.

Diskutera: Vad tycker du om Opel Adam?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Opel Adam 1,4 Slam

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Opel Adam:

MODELL: Opel Adam 1,4 Slam
PRIS, FRÅN KR: Ej fastställt.
MODELL: Fyrsitsig tvådörrars halvkombi.
SÄLJSTART: April 2013.
MÅTT, CM: L 370/B 172/H 148.
TJÄNSTEVIKT, KG: Från 1 120.
MOTOR: Fyrcylindrig bensinmotor. Cylindervolym 1 398 cm3. Max effekt 100 hk/6 000 v/min. Max vridmoment 130 Nm vid 4 000 v/min.  
KRAFTÖVERFÖRING: Femväxlad manuell låda, framhjulsdrift, Esp.
PRESTANDA: Toppfart 185 km/tim. Acceleration 0–100 km tim på 11,5 s.
FÖRBRUKNING: 5,5 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 129 g/km.
KONKURRENTER: Fiat 500, Volkswagen Up, Ford Ka, Kia Picanto, Mini One, Citroën DS3, Audi A1.

VAD NYTT? Helt ny bil.
FÖR VEM? Den trendige storstadssingeln med små transportbehov.

PLUS: Kul design, många valmöjligheter, lättkörd.
MINUS: Trång, surrig.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-11-29 09:08
mcregor (ej verifierad)

Med den enligt er troliga prissättningen och de brister ni påvisat så känns inte framtiden speciellt ljus. En småbil är alltid en småbil och jag har svårt att tro att märket Opel gör att folk är villiga att betala mera för denna än för t ex en VW Polo - eller för den del en Yaris eller annan populär bil i storleksklasen över denna Adam. Hade priset legat på typ 110.000 kr så hade det varit en helt annan sak...

#2 • Uppdaterat: 2012-11-29 11:26
mange73

Har du inte kollat www.opel.de Tommy? Den kostar från 11500 euro. Varför skulle den kosta 150000 SEK i Sverige? Under, eller runt 110 000 känns mer rimligt. Jag vill ha en gul, som på bilden. Gillar den med fälgarna som man kan byta ut individuella 'eker-skydd' på, till gula exempelvis!

#3 • Uppdaterat: 2012-11-29 12:51
N-iklas

Prisuppgifterna är väldigt märkliga eftersom den kostar 98 000 i Tyskland och med kompletterande utrustning hamnar på under 110 000 i Sverige, så hur man kan lägga sig på 130 – 150 000 förefaller bortom all begriplighet.

Detta är en bil som ska jämföras med Opel GT 1969 och Tigra, GT hade ex. ingen bagagelucka.
Syftet är också detsamma, låg försäljning men stor uppmärksamhet.

#4 • Uppdaterat: 2012-11-29 12:53
Hackenbush

Ser detta som lite av en tjejbil. Liten och behändig och nog med plats i bagaget för handväskan. Man kan byta lite pinaler på bilen och då få klatschiga färger.
150.000 kr för denna i handeln? nä, det är den inte värd.
Jag skulle inte köpa den ens om jag var singel.

#5 • Uppdaterat: 2012-11-29 13:48
Leif Larsson (ej verifierad)

Varför kan de inte göra vissa "småbilar" tvåsitsiga. Och få ett lite större bagagerum att lasta i.

#6 • Uppdaterat: 2012-11-29 13:51
Lars58

Håller med Hackenbush. Adam är verkligen trendig och det är ju också den efterfrågan Opels marknadsanalytiker kommit fram till. Den som söker en rymlig praktisk bil väljer väl knappast vare sig denna eller Fiat 500 / Mini/Up.

#7 • Uppdaterat: 2012-11-29 16:10
saabnisse

Jag tycker att det är en liten läcker bil som det är kul att det går att få i en väldig mängd olika färger.
Den kanske även går hem hos ursvensken om den går att få i tråkgrått och med mörksvart inredning.
Men den får ju inte kosta mycket över 100000:-
Men det är ju i huvudsak en tätortsbil, så varför i hela h....e har den inte automatlåda?
Finns väl ingen idag som vill sitta och rycka i en pinne i onödan!

#8 • Uppdaterat: 2012-11-29 18:28
Peter E

Sedärja..nu fick N-iklas till det igen! Bagageutrymmet är eftersom det är en OPEL av underordnad betydelse. Bilen ska ju bara väcka uppmärksamhet, inte sälja. Till skillnad mot alla andra Oplar som varken väcker uppmärksamhet eller säljer...så man kan väl säga att för Opel är detta ett steg framåt. Man får väl utrusta sin Adam med det där välljudande systemet från Infinity...så man slipper höra den plågade Opelmotorn...fast då blev ju bagaget ännu mindre..men det gör ju inget för det är en Opel.
Att man måste stanna för att justera ventilationen måste väl vara en lögn? Även om reglagen sitter illa till så är de ej felplacerade för det är ju en Opel....
Eller hur N-iklas?

#9 • Uppdaterat: 2012-11-29 19:53
Lars58

Niklas svävar ibland iväg i sin entusiasm men PeterE, städa i dina egna inlägg innan du kritiserar/hånar. Kan du nämna nåt märke(förutom VW/Ford) som säljer fler bilar än Opel i Europa? Nä, trodde inte det.

Som väntat en något negativ svensk reporter, är tvungen att stanna för att hitta ventlationsvredet under ratten, inte att undra på eftersom det sköts av en trycknapp på mittkonsolen...
Han lyckas dock skymma del av instrumenten med ratten, det klarar även jag i de flesta bilar med ställbar ratt...
Vi får även lita på den negativa reporterns bedömning av ljudkomforten tills en riktig ljudmätning utförts, jämfört konkurrenterna.

#a • Uppdaterat: 2012-11-29 22:44
Roy J

Väldigt kul rent designmässigt med alla sina detaljer - och, ja, där slutar det.

Nu har ju inte det opraktiska hindrat folk från att köpa Fiat 500 och Mini, men åtminstone den senare är ju redigt byggd med fin väghållning.

Håller med saabnisse att växelspak i en stadsbil inte är roligt.
("Mörksvart" - ljussvart brukar kallas för grått.)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.