Nästa artikel
Provkörning: Mitsubishi Outlander (2012)
Provkörning

Provkörning: Mitsubishi Outlander (2012)

Publicerad 16 oktober 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Mitsubishi står inför en omfattande uppdatering av modellprogrammet. Först ut är Outlander med ny design och inredning samt elektronik som ska hjälpa föraren att köra både snålt och säkert.

Outlanders design har nu mjukats upp och bilen har fått en ännu mer kombiliknande kaross. Mindre suv och mer crossover på fikonspråk. Och det Mitsubishi tydligt fikar efter är att nå fler vanliga familjers intresse.

Outlander kan numera ses som en praktiskt kombi med drivning på alla hjul. Chassit är i grunden detsamma som tidigare, men förstärkt med utökad användning av höghållfasthetsstål som dels ökar styrkan, dels minskar vikten.  Axelavstånd, höjd och bredd är identiska med föregångaren däremot är nya karossen måttliga två cm längre.

Biltypen tycks trots accelererande bränslepriser ha en stadig marknadsandel och Mitsubishi räknar med att öka försäljningen i Sverige ytterligare, från omkring 1 500 till 2 500 bilar, då man om ett år lanserar plug in-system. Räckvidden kommer troligen att hamna någonstans mellan 30 och 50 km.


Men redan nu finns en hel del nyheter som ska hålla förbrukningen någorlunda i schack. De motorer som erbjuds är liksom tidigare en vidareutvecklad tvåliters bensinare och en bearbetad 2,2-liters turbodiesel. Alla versioner utom 2,2 automat har stopp/start-system. Motoreffekten är justerad till 150 hk hos båda versionerna och bästa vridmoment ligger vid aningen lägre varvtal än tidigare.  


Vid den förhållandevis korta provkörningen kunde vi ändå notera att dieselmotorn levererar ett rejält krafttillskott vid pådrag på låga varvtal. Bullernivån upplevdes som behaglig, men utan möjlighet till testkörning på grov asfalt.

Euro NCAP har krocktestat nya Outlander vilket redovisas i november. ”Allt annat än fem stjärnor skulle vara katastrof” kommenterar Mitsubishi i dag, vilket ska tolkas som att det är vad bilen klarar. På säkerhetssidan noteras för övrigt en full uppsättning krockkuddar (summa sju).

Till den version som förväntas bli mest intressant och sälja mest – 2,2 D Business – finns dessutom ett säkerhetspaket som tillval. Det innehåller via radar aktiv farthållare, automatisk kollisionsvarningssystem som går in och bromsar bilen vid risk för en krock mot framförvarande bilar och varningssystem vid filbyte.


Tredje sätesraden som ingår i Business-versionen har fått lite bättre sittutrymme men får ändå betraktas som en lösning för två extra barn. Utrustningsnivån gör Business till den version som ger mest bil för pengarna.  


Mitsubishis åttaåriga garanti med bra omfattning är också ett starkt säljargument. Garantin tvingar inte nödvändigtvis bil-ägaren till auktoriserad verkstad för service – om den kan utföras korrekt hos andra.

Diskutera: Vad tycker du om Mitsubishi Outlander?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mitsubishi Outlander 2,2 D 4WD Business

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Mitsubishi Outlander 2,2 D 4WD Business:

PRIS, FRÅN KR: 340 700.

MODELL: 5-d kombi.

SÄLJSTART: Säljs nu.

MÅTT, CM: L 466/B 180/H 168.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 270.

MOTOR: Fyrcylindrig turbodiesel. Cylindervolym 2 268 cm3. Maxeffekt 150 hk (110 kW) vid 3 500 v/min. Max vrid 380 Nm/1 750–2 750 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning med automatisk 4WD. Sexväxlad manuell (alt automat).

PRESTANDA: Toppfart 200 km/tim. 0–100 km/tim på 10,2 s.

FÖRBRUKNING: 5,4 l/100 km.

CO2-UTSLÄPP: 140 g/km.

KONKURRENTER: Subaru Forester, Hyundai Santa Fe, Ford Kuga, VW Tiguan.

Vad nytt? Ny kaross, snålare motorer.

För vem? Den aktiva familjen.

Plus: Välutrustad, stark diesel, flexibel inredning (7-sitsversionen), bra garantipaket.

Minus: Miljöversion finns inte.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-10-16 11:24
PREVIA

Dom har lyckats bra med att få ner tjänstevikten 1270 kg för en fyrhjulsdriven sjusittsiga bil med dieselmotor och automat är en lägre tjänstevikt än många småbilar har.

#2 • Uppdaterat: 2012-10-16 23:11
Hanzzon

Det Previa påtalar om en Tjänstevikt på bara 1270kg kan väl ändå inte stämma Vibilägare?

#3 • Uppdaterat: 2012-10-17 07:51
kesey

Är inte fronten sensationellt ful?

#4 • Uppdaterat: 2012-10-17 10:09
saabnisse

Hanzzon, den förra har en tjänstevikt på 1815kg så det verkar otroligt att kunna plocka bort 545kg!

kesey, den här fronten är väldigt vacker jämfört med den förra
http://www.mitsubishimotors.se/uploadedFiles/Parent_Site/Digital_Brochure/Broschyr_Outlander_MY12.pdf

#5 • Uppdaterat: 2012-10-17 19:00
Mr Colt

Enl. Mitsubishis reklamtidning som jag får hem är tjänstevikten sänkt med ca.100kg jämfört med föregångaren

#6 • Uppdaterat: 2012-10-20 13:00
kesey

Känns som det är dött lopp där Saabnisse

#7 • Uppdaterat: 2012-10-20 13:47
saabnisse

Mja, jag tycker noga att den nya är mer balanserad, men smak ska man egentligen inte diskutera.
Men en sak jag undrar över är att den finurliga tvådelade bakluckan verkar ha försvunnit.
Synd i så fall, den var verkligen praktisk.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.