Bokstaven A brukar användas för att för att beteckna segmentet för små bilmodeller. De två första A-klassbilarna från Mercedes tog också upp minimalt utrymme på vägen. Den första mätte bara 358 centimeter mellan stötfångarna. Nästa generation var längre men hade fortfarande långt till fyrametersgränsen.
Tredje A-klassen har i stort sett bara stjärnan i nosen ge-mensam med tidigare modeller och beteckningen har fått en helt annan betydelse. A betyder ”Attack!”
– Segmentet för kompakta premiumbilar kommer på tio år att växa från 6,57 miljoner till 10,62 miljoner i världen. Där ska vi vara med och attackera konkurrenterna, säger Johann Buss som varit projektledare.
Attacken sker med en väldesignad bil som försetts med trevliga prislappar. Basmodellen A180 (med 122 bensindrivna hästar) kostar från 214 900 kronor. Bäva månde Audi och BMW som är huvudmålen för attacken från Stuttgart. (Volvo, Lexus och andra räknar Mercedesfolket inte in i den finaste klassen, där finns bara tyskar!)
Nya A-klassen har helt andra proportioner än föregångaren. Taket är 16 centimeter lägre, längden har ökat med 40 centimeter och tyngdpunkten är sänkt fyra centimeter. Föraren sitter nästan 18 centimeter närmare marken än i gamla modellen. Nya Mercedes A ser ut som en liten sportkupé och uppför sig så också.
Smidigt slinker den genom serpentinkurvorna i bergen innanför den slovenska medelhavskusten.
Hjulen håller fast i asfalten med hjälp av en fyrlänkad bakvagn och ett ESP-system som lägger an en lätt broms på innerhjulen om de vill börja spinna i kurvorna. En sjustegad dubbelkopplingslåda ser till så att kraften från dieselmotorn kommer i rätt ögonblick. Styrningen är lätt och exakt. På snabbare vägar rusar bilen stabilt med bara lågt brus runt backspeglarna – karossen har ett lågt luftmotstånd; cw 0,27.
Mercedes A är kort sagt väldigt behaglig att köra. Som man kunde vänta sig. Fem maskiner ingår i motorprogrammet. Alla är fyrcylindriga och turbomatade.
Den minsta dieseln på 109 hk (som inte fanns att provköra) förbrukar bara 0,38 l/mil och släpper ut 98 gram koldioxid. A200 CDI har 136 hk och är en lugn och trivsam vardagsmotor. Den klarar också miljögränsen men de tre bensinmotorerna, på 122, 156 och 211 hästar, gör det inte. I A 200 sitter 156-hästarsmotorn. Med direktinsprutning och turbo får den ett högt vridmoment, 250 Newtonmeter, som kommer vid låga varv. Ändå känns den förvånansvärt seg.
I premiumklassen gäller det att ha många alternativ så att varje köpare kan sätta ihop sin individuella bil. I Sverige erbjuds fyra grundpaket och därutöver finns långa listor med prylar. Det går exempelvis att länka bilen till sin iPhone.
– Vi sätter Facebook på hjul, säger Johann Buss.
A-klass är inte officiellt krocktestad, men kommer säkert att få fem stjärnor. Nära 70 procent av karossen består av höghållfast stål och det går att plocka in tio olika system som hjälper föraren undvika olyckor. Att säkerheten är hög märks när man sätter på sig bilbältet. Det dras åt automatiskt.
Som standard har A-klass ett radarbaserat system som hjälper föraren att bromsa om det är risk för en krock med bilen framför. Då blinkar först en liten varning, senare hörs också en signal. Bromsarna förbereds men föraren måste själv trampa på pedalen.
Varningen är diskret men räcker för att föraren ska reagera i tid, hävdar Mercedes. Någon autobroms, som Volvos City Safety, finns inte till A-klass.
Diskutera: Vad tycker du om nya Mercedes A-klass?
Pris, från kr: 239 900 (A 180
214 000, 200 CDI 244 900).
Säljstart: Augusti.
Modell: Halvkombi med fem dörrar.
Mått, cm: L 429/B 178/H 143.
Tjänstevikt, kg: Från 1 395.
Motor: Fyrcylindrig bensinmotor med direktinsprutning och turbo. Volym 1,6 liter. Effekt 156 hk vid 5 300 v/min. Vridmoment 250 Nm mellan 1 250 och 4 000 v/min.
Kraftöverföring: Sexväxlad manuell låda eller sjustegad automatväxlad (21 900 kr), framhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 224 km/tim. 0–100 km/tim på 8,4 s.
Förbrukning: Från 5,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: Från 129 g/km.
Konkurrenter: Audi A3, BMW 1-serien. Lexus CT 200h, Volvo V40, VW Golf med flera.
Plus: Tuff kaross, tyst, snåla motorer, hög säkerhet, bra priser.
Minus: Litet bagageutrymme.
Vad nytt? En lägre, slankare och mer sportig bilmodell.
För vem? Mercedesdiggare som vill ha en kompakt, snygg bil till hyfsat pris.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
(Volvo, Lexus och andra räknar Mercedesfolket inte in i den finaste klassen, där finns bara tyskar!)
Ha ha ha, tur det inte är fredag... :)
Annars en snygg bil för att komma från MB, prisvärd återstår dock att se, misstänker att priset skjuter i höjden när man valt lite utrustning.
Några jämförelser. Först mot Ford Focus med följande utrustning, Xenonljus, autobroms, xenonljus, elinfällbara speglar, automatlåda. klimatanläggning, regnsensor, parkeringsassistans
Ford Focus Titanium 2.0 TDCI 115 hk: 267100
Mercedes A180 CDI: 300250.
Kanske inte så farlig prisskillnad ändå. Med lite rabatt så kan nog Mercan närma sig Forden i pris. Sen beror det ju förstås på hur mycket rabatt man får hos Fordhandlarn...
En annan jämförelse som kanske haltar ganska ordentligt. Min bil är en Skoda Superb 1.8 TSI med 7 växlad DSG och bla följande utrustning:
- elstolar fram och ytterspeglar med minne.
- eluppvärmda och infällbara speglar.
- klimatanläggning.
- cd-stereo med inbyggd cd-växlare och bluetooth
- mörktonade rutor bak
- parkeringsassistans
- adaptiva xenonljus
Viss utrustning jag har finns ju inte till A-klassen såsom eluppvärmd vindruta och elbaklucka. Så om vi tar bort dem så landar vi på:
Skoda Superb 1.8 TSI DSG-7: 287100:-
Mercedes A 200 aut: 311550:-
Vet inte vad Mercedes ger för mervärde. Kanske lägre luftmotstånd, eventuellt är den tystare.
Upptäckte när jag studerade B-klasse att den hade ovanligt rejäla nackskydd bak som även borde skydda långa vuxna passagerare. Det medförde att jag kollade upp Mercedes säkerhetsarbete extra. Vid olyckor är risken att skadas större i baksätena än i förarsätet p g a undermålig säkerhetsutrustning i baksätet (säkerhetsbälten utan bältessträckare och kraftbegränsare). Risken för bestående hjärnskada minskar t ex med 80 % med riktiga säkerhetsbälten. Detta premieras eller framhävs ej i Euro-ncap. Mercedes har sådana bälten, liksom Volvo, ( även Renault och Peugeot) men inte exv japanska bilar. VW kan har det som extrautrustning, nya A3 vet jag inte. För mig känns det som viktigt. För alla barnfamiljer borde det vara en dealbraker. Jag tycker inte en bil kan räknas som "premium" utan denna dolda omtanke om passagerarna.
Referens (tyvärr på tyska) http://www.adac.de/_mmm/pdf/Testbericht%20Heckpassagiere_80177.pdf
Upptäckte när jag studerade B-klasse att den hade ovanligt rejäla nackskydd bak som även borde skydda långa vuxna passagerare. Det medförde att jag kollade upp Mercedes säkerhetsarbete extra. Vid olyckor är risken att skadas större i baksätena än i förarsätet p g a undermålig säkerhetsutrustning i baksätet (säkerhetsbälten utan bältessträckare och kraftbegränsare). Risken för bestående hjärnskada minskar t ex med 80 % med riktiga säkerhetsbälten. Detta premieras eller framhävs ej i Euro-ncap. Mercedes har sådana bälten, liksom Volvo, ( även Renault och Peugeot) men inte exv japanska bilar. VW kan har det som extrautrustning, nya A3 vet jag inte. För mig känns det som viktigt. För alla barnfamiljer borde det vara en dealbraker. Jag tycker inte en bil kan räknas som "premium" utan denna dolda omtanke om passagerarna.
Referens (tyvärr på tyska) http://www.adac.de/_mmm/pdf/Testbericht%20Heckpassagiere_80177.pdf
"Skodaägare...bilägande är så mycket mer än inköpspriset. Du har betydligt bättre andrahandsvärde på en MB än bruksmodeller som Skoda och Ford. Troligtvis blir totala ägarkostnaden lägre för MB."
"Varför köpa Oxfile när det finns pölsa?"
Möjligt, svårt att veta när bilarna är så nya. Och din kommentar om Oxfilé och pölsa är väl anledningen till att MB kan motivera det högre priset på A-klass. Kunderna tror att de får en E-klass i miniatyr, när sanningen nog ligger närmare en uppsnofsad Ford Focus. A-klassens bakaxel är en i stort sett identisk konstruktion som den som sitter i Focus och även flera andra märken. Och här kan man nog säga att MB kopierat Ford eftersom förra A-klassen hade torsionsaxel och Ford har haft denna typ av bakvagn (control blade rear suspension) sedan början på 2000-talet.
Läser man tester så verkar dessutom Ford ha fått till chassit bättre än Mercedes när det gäller balans mellan sport och komfort.
Har inte suttit i A-klass men B-klass tycker jag var en besvikelse när det gäller materialval. Mycket mer hårdplast i instrumentpanelen än vad jag hade väntat. Så hur mycket oxfilé får man egentligen?
Skodaägare, jag hänger inte med hur du räknar på priset på A-Klass A180 CDI. Med BI-xenonljus 9 750 SEK (jag räknade inte på den adaptiva varianten), autobroms (måste då vara det som kallas "Kollisionsvarnare") ingår i så fall i grundpriset, elinfällbara speglar 3 400 SEK inkluderande automatiskt avbländbara speglar, automatlåda, klimatanläggning standard (räknade inte på den helautomatiska för ytterligare 5 900 SEK), regnsensor inkluderande belysnings- och siktpaket för 3 350 SEK (belysta instegslister plus något mer vad det nu var) och slutligen aktiv parkeringsassistent för 7 800 SEK ger mig ett slutpris på 276 200 SEK. I Mercedes-priset ingår också utrustning som strålkastarrengörare, parameterstyrning, farthållare Tempomat. Om vi lägger till 5 900 för automatisk klimatanläggning och 6 350 för adaptivt xenonljus hamnar priset på 288 450 SEK. Jag har heller inte valt "Business"-utförandet som kostar typ ytterligare 8 000 kronor eftersom det innehåller utrustning som jag tror blir missvisande mot den aktuella Forden.
Slutpriset på 276 200 SEK tror jag stämmer rätt bra mot Fordens pris. Möjligen kan priset landa på 288 450 SEK om adaptivt xenonljus och helautomatisk klimatanläggning MÅSTE ingå. (Fast här vet jag inte hur det ser på Forden.) Om vi tar ett "mellanpris" på 282 325 tror jag att vi hamnar rätt ok. Och då är det en bra bit kvar till de 300 250 SEK som du kom fram till - och inte så mycket mer än de där 267 100 för Forden. (Jag reserverar mig för Fordens spec eftersom jag inte orkar bygga den bilen också.)
"Risken för bestående hjärnskada minskar t ex med 80 % med riktiga säkerhetsbälten. Detta premieras eller framhävs ej i Euro-ncap. Mercedes har sådana bälten"
Nu ska jag inte vara jobbig, men enligt MB:s hemsida så har Mercedes A-klass bara kraftbegränsare fram. När det gäller B-klass så kunde jag inte hitta någon information om kraftbegränsare alls, men det är möjligt att man missat att skriva ut detta.
Skoda Superb (och även Yeti) har även kraftbegränsare på ytterplatserna bak.
Kapten, du har rätt det var fel, priset borde vara 290350. Konfiguratiorn på MB hemsida verkar lägga till DISTRONIC två gånger. Utrustningen jag valde följer nedan
Som jag sa tidigare så är det inte så stor skillnad. Så jämfört med Focus är Mercan relativt prisvärd. Frågan är väl bara hur mycket bättre bil den är...
Strålkastarrengörare, (0-600) 0 SEK
Interiör
Automatisk klimatanläggning THERMOTRONIC, (0-581) 5 900 SEK
Armstöd i baksäte, (0-400) 1 900 SEK
Belysta instegslister, (0-U25) 0 SEK
Armstöd i baksäte, (0-400) 1 900 SEK
Säkerhet och teknik
Belysnings- och siktpaket, (0-U62) 3 350 SEK
DISTRONIC, (0-239) 9 900 SEK
Aktiv Parkeringsassistent, (0-235) 7 800 SEK
Bi-xenon strålkastare, (0-614) 9 750 SEK
Strålkastarrengörare, (0-600) 0 SEK
Skodaägare, men Distronic är så mycket mer än vad jag läser in i "autobroms", till exempel i Volvos fall "City Safety" som är just en "autobroms". Distronic är ett helt batteri av elektronisk utrustning som fungerar i hastigheter upp till typ 250 km/h, och med vars hjälp föraren bland annat kan ställa avståndet i tid till framförvarande fordon etc. Jag har faktiskt inte koll på vad vilket system som finns i Forden, men är det som motsvarar Volvos blir det helt fel att plocka in Distronic i kalkylen. Men om Forden har ett system som i stort sett är som Distronic blir saken en annan.
Skodaägare, det kan hända att Distronic och Fords adaptiva farthållare är samma sak - jag kollade runt lite på Fords hemsida för en stund sedan. Priset var ungefär det samma. Däremot ingick inte "Active city stop" i grundpriset och kanske borde Fordens pris räknas upp lite för att motsvara Mercedes kollisionsvarnare.
Men nåväl, vi behöver inte vända och vrida på allt in absurdum. Kör för 290 000 för A-Klassen och 270 000 för Forden så blir det nog rätt bra. Det vara det där med över 300 000 för A-Klassen som fick varningsklockorna att ringa hos mig =)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.