Nästa artikel
Provkörning: Mazda6 (2012)
Provkörning

Provkörning: Mazda6 (2012)

Publicerad 4 december 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Det är inget snack om att Mazda spänt bågen hårt i arbetet med nya 6:an. I princip allt är nytt och konstruktionen bygger på Mazdas energisnåla filosofi Skyactive. Dessutom är designen en fullträff!

Vi motorjournalister glömmer ibland att en bils utseende också är en viktig faktor för konsumenternas bilval. Nästan ingen köper en ny modell som är ful, oavsett hur många innovativa miljö-finesser eller krockkuddar den innehåller.

Låt oss därför för ovanlighetens skull börja med utsidan när vi ska titta närmare på nya Mazda6. Sedanversionens klassiskt svepande linjer orsakade snudd på tumult när den presenterades på bilsalongen i Moskva i augusti. Mazda kallar sitt nya designtema "Kodo – Soul of motion". En smula flummigt måhända men visst är det flyt i linjerna? Några veckor senare visads kombin "Wagon" på bilsalongen i Paris och även den fick ett strålande mottagande.

De flesta är överens om att Mazda lyckats göra en riktigt snygg bil. Men det är inte bara bländverk. Även under skalet finns här gott om nymodigheter. "Skyactive" är ett samlingsbegrepp för en rad åtgärder som Mazda vidtagit för att sänka förbrukningen i sina nya bilar. Högre andel höghållfasthetsstål i konstruktionen ger lägre vikt, högre säkerhet och ökad vridstyvhet. Aerodynamiken har finjusterats och bland annat används en slät undersida för att minska luftströmmarnas inverkan på luftmotståndet och därmed också bränsleförbrukningen.

Motorerna är nya. Dieslarna har fått lägre kompression och bensinmotorerna högre kompression. Alla har stopp/start-system och till de kraftfullare motoralternativen finns en ny finess för bromskraftsåtervinning kallad i-ELOOP. Systemet träder i funktion så snart föraren släpper gasen och motorbromsar. Generatorn kopplas då in för extra effektiv laddning och denna elektricitet lagras i en superkondensator. Energin används sedan för att driva bilens strömförbrukare. Superkondensatorn har fördelen att den kan laddas snabbare än ett batteri och att den inte heller tar skada av många snabba i- och urladdningar.

Vi provkör den starkaste dieselmotorn på 175 hästkrafter och förundras över dess tysta och vibrationsfria gång i kombination med ett bedövande bottendrag. Det här kan mycket väl vara marknadens bästa dieselmotor just nu! Dessutom har den låga utsläpp och uppfyller redan nu den kommande avgasnormen Euro6 utan att behöva ta till komplicerad reningsteknik med tillsatser och annat.

Tyvärr dröjer det innan dieselmotorerna blir tillgängliga i den nya generationen av Mazda6. I december kommer de första bilarna med 2,0-liters bensinmotorer medan det dröjer ända till mars innan bilen finns i Sverige med diesel.

Interiören är uppstädad jämfört med tidigare 6:an. Borta är den färglada instrumentbelysningen och färddatorn i 80-talsdesign. Någon må tycka att inredningen blivit tråkigare men de flesta nya och gamla Mazdakunder kommer att glädjas åt bra ergonomi och fin känsla i materialen.

Redan föregående generation av Mazda6 var rymlig och den nya bilen har fått ytterligare plats för såväl last som passagerare. Tre cm längre axelavstånd i kombin och hela elva cm längre i sedanversionen, ger bland annat bättre benutrymme. I kombin har bagageutrymmet vuxit ytterligare några liter och klarar nu 522 l bagage. Det är 27 liter mer än nya BMW 3-serie och hela 92 liter mer än Volvo V60. Mazda har emellertid gjort en miss när man utformade bagageluckan. Den öppnar inte tillräckligt högt vilket gör det lätt att slå i huvudet redan för en 180 cm lång person.

Komforten är utmärkt. Fjädringen är fast men följsam och framstolarna ger god komfort för de flesta kroppar. Även baksätet förefaller hyfsat bekvämt med lite kort sittdyna men rejält ryggstöd.

Tidigare 6:or led tyvärr av ett infernaliskt däcksbuller och den stora frågan huruvida Mazda lyckats bota denna åkomma, får vi återkomma till när vi kört bilen i Sverige. Mazda säger i alla fall att man lagt stor möda på att göra modellen tystare.

Säkerheten lovar gott. Mazda6 får som standard ett aktivt säkerhetssystem som automatiskt slår till bromsarna om det dyker upp ett hinder framför bilen. Priserna ligger kvar på dagens nivå. Det innebär att prislistan för Mazda6 börjar på 238 900 kronor – med samma pris för kombi och sedan.

Diskutera: Vad tycker du om Mazda6?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mazda6 Wagon 2.2 HP Skyactive-D

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Fakta: Mazda6

MODELL: Mazda6 Wagon 2.2 HP Skyactive-D

PRIS, FRÅN KR: 297 400.

SÄLJSTART: Mars 2013.

MÅTT, CM: L 480/B 184/H 148.

TJÄNSTEVIKT, KG: Från 1 495.

MOTOR: 4-cyl turbodiesel med bromskraftsåtervinning I-ELOOPIn. Maxeffekt 175 hk/4 500 v/min. Max vrid 420 Nm vid 2 000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: 6-växlad manuell alternativt 6-stegs automat. Framhjulsdrift.  

PRESTANDA: Toppfart 221 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,9 s.

FÖRBRUKNING: 4,6 l/100 km.

CO2-UTSLÄPP: 121 g/km.

KONKURRENTER: Volvo V60, VW Passat, Ford Mondeo, Hyundai i40.

VAD NYTT? Hela bilen.

FÖR VEM? Tjänstebilsåkare och privatbilister som gillar japanskt.

PLUS: Komfort, prestanda, styrning, körglädje.

MINUS: Låg luckhöjd på kombin, dieselmotorn dröjer tills i vår.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-12-04 09:37
Fredrik Diits Vikström

Milkylainen:
Helt rätt, tack för påpekandet. Nu är det åtgärdat.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#2 • Uppdaterat: 2012-12-04 11:30
Simon no1

Personligen tycker jag att den är snygg förutom den groteskt stora grillen.... Den gillar jag inte alls....

#3 • Uppdaterat: 2012-12-04 12:09
VW Polo 2012

Slät undersida för att minska luftströmmarna är inget nytt för Mazda 6. Jag köpte en Mazda 6a 2008 "nya modellen" och den hade slät undersida.

#4 • Uppdaterat: 2012-12-04 12:19
Sture H (ej verifierad)

Hade kunnat bli en för mig lockande bil. Synd att designen är för fluffig och konstig. Det borde även inkräkta på bilens utrymmen.

Gör sig liksom så många andra bilar bäst i sedanutförande. Därmed inte sagt att den är vidara snygg ens som sedan.

#5 • Uppdaterat: 2012-12-04 15:48
Korvola

Läser och läser, men hittar ingen info om 4-hjulsdrift till denna härliga skapelse...

Någon som vet nåt om detta ??

#6 • Uppdaterat: 2012-12-04 15:52
Oomkullrunkelig

Säkert en bra bil. Japansk kvalitet. Synd bara att formgivningen är så ful.

#7 • Uppdaterat: 2012-12-04 23:02
Roger Skagerström

Sedanen gillar jag mer än kombin för en gångs skull. Men en mindre vertikal front hade gjort susen.

Får se om ett par år när jag tröttnat på E90'n... Om det blir ett återfall :P Ska ju komma en tvådörrars med sägs det ju :P

#8 • Uppdaterat: 2012-12-06 07:08
Sture H (ej verifierad)

Så Oomkullrunkelig och jag måste tycka att denna bil ser bra ut bara för att någon lullig japan antagligen tycker det?

Volvo 745 är snygg i mångas ögon vilket jag förstår. I mina ögon är 745 inte direkt vacker men till skillnad från Mazdan har Volvon ett helhetstänk.
Denna Mazda är kaos! (I mina ögon)

Därmed ints sagt att jag inte respekterar Cristers åsikter, det är kul att höra vad andra trycker om en bilmodell men andras smak ska inte kommenteras, åtminstonde inte sådär hårt.

Men smaken är som baken, delad och det måste vi acceptera.
Det finns ingen bil som automatiskt är snygg eller ful. utseende är helt och hållet en smaksak och går i det hela inte att motivera.

Och än en gång Crister, jag accepterar din smak och är inte arg på dig.

#9 • Uppdaterat: 2012-12-06 09:25
Peter i Sydney

Jag körde bakom en ny Mazda 6 för första gången idag. Den är otroligt snygg. Mycket snyggare i verkligheten än på bild. Klart marknadens snyggaste mellanstora sedan. Den kommer bli en svår nöt att knäcka för Toyota Camry. Märkligt nog såg jag Mazdan på pricis samma väg där jag för något år sedan såg Sydnys förmodligen enda nya Saab 9-5. Det måste bo en motorjouranlist i närheten.

#a • Uppdaterat: 2012-12-04 09:33
milkylainen

Knappast en 5-växlad manuell låda väl?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.