Den moderna uppföljaren till Hundkojan lanserades 2001 och sedan dess har Mini vuxit till en hel modellfamilj. Fiat står nu med karbonpapperet i hand, redo att göra samma resa med 500-modellen.
Den italienska tillverkaren har redan rullat ut cabben 500C och effektstinna 500 Abarth och tar med serbienbyggda 500L den tresiffriga beteckningen till en större storleksklass. Nästa år väntas också en sjusitsare och en crossover.
Framifrån känner man igen de runda lyktorna och den vänliga uppsynen, men i övrigt finns inte så mycket 500 i 500L. Tittar man på bilen i profil ser man i stället drag från Skoda Fabia och Mini Countryman. Med det sagt saknar 500L inte på något sätt karaktär, den har en egen framtoning och sticker ut i trafiken, men inte på samma sätt som 500 gör.
Och det är inte så konstigt egentligen, 500L är en halv meter längre än sin namne och byggd på en annan plattform. Bottenplattan togs fram i samarbete med General Motors och användes för första gången till Grande Punto som kom 2005. Arkitekturen har sedan förlängts och anpassats till 500L.
Namnvalet är förvirrande, men också logiskt. Fiat vill ha en lite större livsstilsbil och samtidigt bygga upp 500-serien som ett varumärke inom varumärket. Då passar beteckningen 500L bättre än, säg 600 Multipla.
I förarstolen sitter man högt och har bra överblick över trafiken, utan att de tvådelade A-stolparna skymmer alltför mycket. Det är också lätt att hitta rätt körposition eftersom ratten går att justera i både djup- och höjdled. Långa förare kan dock uppleva stolsdynan som kort.
Förflyttar vi oss bakåt i kupén noterar vi att baksätet kan skjutas i längsled, det är bara att välja mellan mer benutrymme och mindre lastvolym (343–400 liter) eller tvärtom. I bagageutrymmet finns i sin tur ett hyllsystem med tre plan samt en spak som viker och tippar hela baksätet framåt. Stolsryggarna kan också fällas ned och om så görs även på passagerarsätet fram kan 2,4 meter långa föremål lastas.
500L är rymlig och flexibel, men bagagerummets bredd lämnar en del att önska och tyvärr har Fiat täckt lastgolvet med ett svårstädat filtmaterial.
Inledningsvis erbjuds 500L med den så kallade FIRE-motorn under huven, en fyrcylindrig bensinare på 1,3 liter och 95 hästar. Särskilt explosiv är den inte. Accelerationen till 100 km/tim går på nästan 13 sekunder och bottendraget är i klenaste laget. Orkar den här motorn verkligen med när bilen är fullastad?
Nästa år kan modellen också fås med den tvåcylindriga TwinAir-motorn som introducerades i Fiat 500 häromåret. Effekten har skruvats upp från 85 till 105 hästar och det är förstås nödvändigt i en större och tyngre bil. Turbotvåan smattrar högt vid gaspådrag och är betydligt piggare och starkare i mellanregistret jämfört med den större fyrcylindriga bensinmotorn. TwinAir är däremot svag på riktigt låga varv, vilket kan ge upphov till pinsamma tjuvstopp. De angivna förbrukningssiffrorna är låga, men svåra att nå i verkligheten. Den som vill snålköra gör i alla fall klokt i att trycka på ECO-knappen som stryper effekten till 95 hästar och vridmomentet till 120 Nm.
När det gäller bensinmotorerna levereras kraften till framhjulen via en sladdrig sexväxlad manuell låda. Någon automatlåda finns över huvud taget inte att välja. Senare under 2013 kan 500L förses med en 1,3-liters diesel som utvecklar 85 hästar eller en ny gasvariant av TwinAir-motorn.
Provkörningen äger rum i Turins trafikmyller och där är 500L lätt att manövrera, men inte särskilt distinkt i styrningen. Den som inte tycker bilen är lättstyrd nog kan aktivera läget för stadskörning och på så sätt få ytterligare servoverkan. En del vindbrus från sidospeglarna letar sig in i kupén, annars är första intrycket att 500L är tämligen tyst inuti. Fjädringen sväljer de flesta ojämnheter, men på sämre vägar blir färden aningen studsig.
I skrivande stund har Fiats fabriksimportör inte spikat de svenska priserna och 500L har heller inte krocktestats av Euro NCAP. Utan att ta hänsyn till de aspekterna kan man konstatera att Fiat tagit fram en livsstilsbil som faktiskt är praktiskt lagd, en bil som verkligen fungerar som familjefraktare.
Frågan är nu om Fiat har vad som krävs för att ta upp kampen med Mini och om bilköparna ser samma charm i 500L som hos 500.
Diskutera: Vad tycker du om nya Fiat 500L?
Pris, från kr: Inte fastställt.
Modell: Femsitsig flexbil.
Säljstart: Tidigast november.
Mått, cm: L 415/B 178/H 166.
Motor: Turboladdad tvåcylindrig bensinmotor. Volym: 875 cm3. Max effekt: 105 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment: 145 Nm vid 2 000 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell låda.
Prestanda: Toppfart: 180 km/tim. 0–100 km/tim: 12,3 s.
Förbrukning: 4,8 l/100 km.
CO2-utsläpp: 112 g/km.
Konkurrenter: Mini Clubman, Citroën C3 Picasso, Opel Meriva, Ford B-Max med flera.
Vad nytt? Ny flexbil med viss retrodesign.
För vem? Den som vill ha en chic familjefraktare.
Plus: Flexibel interiör, rymlig.
Minus: Växellåda, styrning.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Eftersom den inte går att få med automatlåda blir bilen fullkomligt ointressant.
Bilen går att få med Dualogic. Huruvida Fiat-gruppens DDCT (Fiat)/TCT (Alfa) låda kommer till 500L i framtiden är osagt just nu, men omöjligt är det ju inte. Den mest intressanta versionen är Natural Power-versionen som körs på metangas. Dessvärre är bilen inte lika rymlig som C3 Picasso som har ett smartare baksätesarrangemang där sittdynan sänks när man fäller ryggstöden vilket ger en plan yta (med "golvavskiljaren" i läge i bagageutrymmet). Den fällning som Fiat praktiserar begränsar skjututrymmet för framstolarna med baksätet hopfällt. C3 Picasso har inte den begränsningen. Å andra sidan så har nya Fiaten en rolig uppsyn, som en förstorad Fiat Panda med flera drag från klassikern Fiat Multipla.
Detta är en bra genomförd familjebil med roligt utseende och praktisk interiör, kommer säkert säljas i många exemplar i Europa.
Men jag tycker den borde ha fått heta Fiat 600... Eftersom Fiat använder namn på sina övriga modeller så skulle de absolut kunna använda retro-siffror för sin mer retroinspirerade design-bilar.
Ok Raphael, då stämmer väl inte det här ur artikeln
"När det gäller bensinmotorerna levereras kraften till framhjulen via en sladdrig sexväxlad manuell låda. Någon automatlåda finns över huvud taget inte att välja."
Men den lådan du skriver om duger nog åt de flesta.
Men ViB kanske bara godkänner momentomvandlarlådor?
Dualogic brukar ju räknas som manuell låda med automatkoppling, så någon "riktig" automat är det inte. Samma princip som PSA-gruppens ESG/MCP eller Opels Easytronic. DDCT/TCT är Fiat-gruppens dubbelkopplingslåda (motsvarande Volkswagens DSG eller Renaults EDC), den skulle jag vilja ha i Fiat 500 L men jag har inte hört något om att den skulle komma. Möjligen är den för dyr för 500 L... Används mest av Alfa just nu, det är en verklig premiumlåda och passar motorer med kraftigt vridmoment. Då 500 L inte kommer med så motorstarka motorer i början så kan denna eminenta låda nog dröja.. men den är snabbare och skönare än Dualogic, och ändå väldigt energieffektiv. Bättre än Volkswagens DSG, för Fiats lösnng är torr-koppling vilket gör den resurssnålare - rent teoretiskt är en våt-koppling (Volkswagen DSG) mjukare men Fiat-gruppen har lyckats väldigt bra med mjukheten i sin torr-kopplade dubbelkopplings-automat så Volkswagens DSG har inga fördelar i jämförelse, tvärtom fler nackdelar (tyngre, inte lika energieffektiv, och fungerar sämre med start&stopp-teknik).
Nu när jag tiitat närmare på bilen, är min bedömning att Fiat, som vanligt, ivrigt försöker undvika att bli av med några personbilar i vårt land. Bättre grundutrustad, längre garanti och betydligt lägre pris, så hade 500L iaf gett sej själv en liten chans att locka köpare.
Provkörde Fiat 500L , och priset är väl inget fel på tanke på utrustning , en liknande Mini är betydligt dyrare.
Känner inte igen något dom skriver om sladdrig växelåda, vindbrus o dyl. Det jag kan hålla med om är att motorn är riktigt tråkig, ska testa TwinAiren när den kommer. Sen förstår jag inte varför man bara har 3 motorer att välja på. Och alla lika svaga, hur hade det varit med en 150 Hk bensinare och 140 Hk Diesel med och eventuellt en 200 Hk 1.8 Turbo.
Tja, tittar vi på konkurrenterna så har ju de också mindre motorer. Picasso säljs i Sverige med diesel och bensinmotor där båda ligger på 90 - 95 hästar. Min Picasso på 110 upplever jag övermotoriserad i jämförelse och jag skulle absolut klara mig med en mindre motor men det fanns inte när jag köpte den.
Idag säljs 500 L med Twin Air turbo 105 hästar och 145 i vridmoment vid 2 000 rpm men turbon börjar ladda redan vid ca 1700 varv. 105 hästars dieseln har 320 nm vridmoment vilket faktiskt är mer ån Fiat-koncernens 14 multiair turbo på 170 hästar som ligger på en 280 nm. Är det maximal styrka man söker kan 105 hästars dieseln vara det bästa alternativet. Snål är den också.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.