Vi lever i terrängplastens era. Bland kombibilar inleddes den med Volvo V70 Cross Country 1998, snabbt omdöpt till XC70 som fortfarande är namnet. Det fanns visserligen modeller med svarta plastlister runt skärmarna och höjd markfrigång tidigare än så, men idén om en ”livstilskombi” med utseende som en grövre allväderssko är som av en händelse göteborgsk.
Det är emellertid bara Audi som med A6 Allroad löpt hela linan ut och försett sin variant med höj- och sänkbar luftfjädring. Därmed får man både och; en normal och mycket rymlig högstatuskombi för alla möjliga lågflygande landsvägsuppdrag och samtidigt en bil som vid behov kan kavla upp byxorna och kliva ut i spenaten eller snön.
Den adaptiva luftfjädringen i A6 Allroad är sammanbyggd med fjäderbenen i framvagnen och separerad från stötdämparna bak. Den automatiska höjningsförmågan är maximalt 35 millimeter upp till 80 km/tim.
I riktigt låg fart kan markfrigången via ett knapptryck ökas ytterligare tio millimeter, till totalt 181 mm. Ingen riktig terrängbil förstås, och i sanningens namn sämre än dagens Volvo XC70, men i kombination med den standardutrustade fyrhjulsdriften är det nog för rejäl framkomlighet. Det är dessutom 60 mm mer än i en vanlig A6 Avant.
Körsystemet Drive Select är standard i Allroad och ger stora valmöjligheter för föraren att variera mappningen för styrning, gasrespons, stötdämpning etc., inom fyra lägen kallade dynamic, auto, comfort och allroad, samt lift, då man alltså tvångsstyr markfrigången. Luftfjädringen sänker också markfrigången en smula i hög fart, som mest 15 mm.
Man behöver inte tänka så mycket på de här sakerna under färd, viktigare är att A6 Allroad verkligen beter sig både behagligt och betryggande under skiftande körsituationer. Ännu är det en hårsmån upp till den totala fjädringskomforten i en Mercedes E-klass kombi, men registret är stort och bilen känns mycket spänstigare och mindre än vikt och dimensioner ger sken av.
Till förfogande under provkörningen fanns ”tyvärr” bara den maximala modellen, med hela 313 hk och ett massivt vridmoment på 650 Nm. Ljudet var en fiskebåts, förstärkt av en speciell reglerventil före sista ljuddämparen. Barnsligt, visst, men lite mulligt också.
I Sverige blir 204 hk-varianten den vanligaste och dess tekniska data anges här intill. Motorn räcker gott och väl i den, trots flitig användning av lätta material, ganska tunga bilen. Alla dieselvarianter är på tre liters cylindervolym, men det är bara den starkaste som har den åttaväxlade automatlådan, övriga får nöja sig med sju.
Vikten har ökat cirka 100 kg jämfört med en A6 Avant med samma motor och låda och prislappen är (minst) 35 000 kronor högre.
Visst blir slutsumman för detta välgjorda och i trafiken väl synliga bygge hög, men jag har en känsla av att just Allroad-utförandet inte minskar i värde lika brant som standard-modellen.
Det här är en bil många verkligen vill ha, inte bara som ny utan också i andra hand. Och i tredje.
Diskutera: Vad tycker du om Audi A6 Allroad?
Testinformation
Modeller i det här testet:
FAKTA Audi A6 Allroad 3,0 TDI/204 hkBetyg
PRIS, FRÅN KR: 490 100 (204 hk), provkörd bil 569 500 (313 hk).
MODELL: Stor kombi.
SÄLJSTART: Nu.
MÅTT, CM: L 494/B 190/H 147.
TJÄNSTEVIKT, KG: Ca 1 960.
MOTOR: V6-diesel med två överliggande kamaxlar per cylinderrad, fyra ventiler per cylinder, enkelturbo. Volym 2 967 cm3. Max effekt 204 hk. Max vridmoment 400 Nm vid 1 250 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Permanent fyrhjulsdrift. Sjuväxlad automatlåda.
PRESTANDA: 0–100 km/tim 7,5 s. Toppfart 223 km/tim.
FÖRBRUKNING: 6,1 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 159 g/km.
KONKURRENTER: Peugeot 508 RXH, Volvo XC70 D5.
PLUS: Stark och snål motor, stora utrymmen, smidig att köra, flexibel fjädring och hög åkkomfort.
MINUS: Högt pris.
VAD NYTT? Tredje generationen av A6 Avant med terrängstuk.
FÖR VEM? Den som söker en snudd på komplett bil och kan bekosta den.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nya Allroad skulle man absolut inte säga nej till... VILL HA!!
"Ännu är det en hårsmån upp till den totala fjädringskomforten i en Mercedes E-klass kombi". Tja, är det Mercedes så är det. Men nåväl, klart som korvspad att många vill ha en sådan här Audi.
Fjädringssystemet är ju ändå inte lika sofistikerat som det snart 60 år gamla gashydrauliska i Citroën.
Men det är säkert en väldigt fin bil.
Ja, den skulle man ha! Det som imponerar mest är väl ändå bränsleförbrukningen, om den nu verkligen stämmer någorlunda med verkligheten. Vi pratar trots allt om en 2 ton tung bil med permanent fyrhjulsdrift och automatlåda.
Pris från 490 100 (204 hk), provkörd bil 569 500 (!)
Jag har alltid tyckt att Audi har kostat mer än de smakar. Även om den här bilen verkligen är Audis pärla så för den prislappen finns många alternativ. Själv så sparar jag 200 KSEK och köper en Subaru Outback igen istället.
Men en verkligt fin bil är detta, och fjädringen är underbar sålänge den är hel...
Artikeln börjar med ett rejält dubbelfel ang. livstilskombi där just Outback var först. Volvo köpte in flera stycken Subaru Outback 1997 och försökte 'kopiera' :)
Sigge, Citroëns fjädring är också datorstyrd nu för tiden.
Att den inte var det för sextio år sedan finns det ju en naturlig förklaring till.
Läckande gasklockor är inte speciellt vanligt, men det var det på 1950-talet då man hade en hel del barnsjukdomar.
Sedan dess har fjädringen utvecklats mycket.
Men skulle man drabbas av läckande gasklockor är det inte särskilt dyrt att åtgärda.
Luftfjädring har det däremot varit väldiga problem med.
Borgward och Mercedes hade väldiga problem innan man fick ordning på systemet, men det är inget som säger att Audi klarar sig bättre.
Men Ok, funkar det så är det ju bra.
Gillar inte de svarta skärmbreddarna som gör att den ser ut att ha galonbyxor på sig, annars är det nog en kompetent bil för de som är beredda att hosta upp en slant eller två.
Verkar vara en kalasbil men jag måste framhålla en annan bil, inte i denna klassen men ändå, och det är nya Skoda Superb Alldrive. Det har blivit många "ALL-varianter" i VW-koncernen nu men jag måste säga att Skoda tilltalar mig, både ekonomiskt och designmässigt. Lite lik Subarun, bruksig, lite högre och lite hasplåtar undertill, bra utrustad. Väljer jag mellan Passat Alltrack eller Skoda Alldrive vete katten om jag inte för första gången skulle snegla åt Skodan. Audin kan man ju tyvärr bara dregla åt.
Det talas mycket om bilar men ändå inget om – bilen -.
Om en bil är motor och fjädring, då är det ingen bil.
En bil är i första hand kaross och inredning, sedan tillkommer resten.
Ta bort kaross och inredning och det man får kvar är en hög bråte som knappast lär förflytta sig många cm.
Ändå tycks denna insikt inte existera hos någon, och självklart inte hos den som gillar VAG som officiellt deklarerar att förekomsten av något som kallas ”kaross” och ”inredning” är en ren vandringssägen.
"Ta bort kaross och inredning och det man får kvar är en hög bråte som knappast lär förflytta sig många cm."
Ok, Niklas, men om du tar bort bråten, hur många cm kommer du då?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.