Vi Bilägares reporter Fredrik Diits Vikström befinner sig utanför Venedig för att provköra Opels senaste modelltillskott.
Fredrik, vad är Opel Crossland X för bil?
– Det är ersättaren till lilla familjebussen Meriva. Men det är inte någon utpräglad familjebuss längre. Opel har insett att det så kallade MPV-segmentet håller på att krympa, bilköparna vill hellre ha suv- eller crossover-liknande bilar. Därför skrotar man Meriva och satsar på Crossland i stället.
Vad är första intrycket?
– Jag gillade Meriva och alla fiffiga lösningar som fanns i den bilen. Det var en väldigt praktisk bil som kunde möbleras om efter behov. Crossland är helt enkelt inte lika praktisk. Baksätet är skjutbart, om man betalar 6 900 kronor extra, men inredningen är inte lika smart som Merivas. Å andra sidan är det väl just den här biltypen som många bilköpare skriker efter just nu.
Meriva hade bakhängda bakdörrar. Finns de kvar?
– Nä, de är borta. De var för tunga och dyra att tillverka, enligt Opel. Nu hänger dörrarna som vanligt i framkant. Det bidrar till att Crossland har blivit 200 kilo lättare än Meriva.
Vad skiljer Crossland X från Mokka X?
– Storleksmässigt är det väldigt lite skillnad. Crossland är bara sju centimeter kortare än Mokka. Opel menar dock att bilarna är positionerade helt olika. Crossland är enbart framhjulsdriven, har relativt låg markfrigång och är begränsad till 17-tumshjul. Mokka finns med fyrhjulsdrift, markfrigången är lite högre och den som vill kan beställa större hjul.
Märks det i bilen att franska PSA har tagit över Opel?
– Den här bilen är baserad på teknik från PSA. Själva plattformen, motorerna och växellådorna är franska. Crossland har dock varit planerad i flera år som en del av ett tidigare samarbete mellan PSA och General Motors. Det var ju först härom månaden som GM sålde Opel till PSA.
Vad kommer bilen att kosta?
– Priserna börjar från 179 900 kronor. Då får man en trecylindrig 1,2-liters bensinmotor på 81 hästar och en femväxlad manuell låda. Sedan finns samma motor också med turbo och 110 hästkrafter, den kostar från 189 900 kronor med manuell låda och från 201 900 kronor med automat. Sista alternativet är samma motor fast med 130 hästar och manuell låda, 201 900 kronor kostar den. Bara trecylindriga bensinare med andra ord, ingen diesel. Försäljningen börjar från och med nu och lanseringen blir i sommar.
Läs hela provkörningen av Opel Crossland X i ett kommande nummer av Vi Bilägare. Prenumeranter får tidningen först av alla och till lägre pris.
Diskutera: Vad tycker du om Opel Crossland X?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Utomlands finns Crossland med både diesel och med gasdrift. Tråkigt att de versionerna inte tas in till Sverige, känns lite som att Opel Sverige inte riktigt tror på modellen. Nå, jag väntar på Citroëns version som får högre markfrigång, Grip control-systemet och annat fjädringssystem och stolar för maximal komfort. Men Opelfansen borde vara nöjda med Crossland tycker jag, den ser ut som en Opel både utanpå och på insidan.
Nja Raphael, det är nog mest skräp i vilket utförande det än presenteras. Varken Peugeot, Opel eller Citroen står sig riktigt i folkmun numera, och vi vet väl varför?
200 kg, nja.. det skulle jag nog inte hålla med om. Meriva väger 1500 kg (ganska exakt) medans denna nya Crossland börjar på 1360 kg.. och ända upp till ca 1500 kg. Förövrigt verkar Astra Kombikupé vara i nästan samma storlek, så jag vet inte riktigt vad denna nya Crossland löser för problem? Priset, är det inte lite väl högt för en bil i "golfklass"? Jag byggde en bil på Opel's hemsida och hamnade på strax över 200.000 kr och då hade jag fått rabatt på 8000 kr. Men jag skall nog provköra modellen, en i släkten skall byta ut sin Insignia och denna kanske kan vara ersättaren? En något lite billigare och enklare bil som ändå uppfyller transportbehoven.
Bond, ni bönder åker ännu också med hästvagn? :o
Hej Peugo.
Bond. James Bond. Med rätt att se klart, skakad men inte störd.
Jag håller med Bond. Opel och PSA har spelat i samma klass länge nu, inget nytt, lite bytt och Korea har kört om för länge sedan.
Korea-bilarna med sina höga reservdelspriser, dyra service, trista motorer och tråkiga utseenden samt dåliga komfort - om man tycker det är att "köra om"... Så kan jag inte förstå varför man tycker att sämre egenskaper är bättre.
Astra halvkombi är både dyrare och större men Crossland precis som kommande C3 Aurcross rymmer mer. Och dessa bilar gör det därför att de är byggda på höjden. Det innebär att föraren och passageraren sitter rakare istället för med rumpan i golvet med utsträckta ben. Det gör även att man får mer plats. Den högre sittpositionen ger ett bekvämare insteg, man har bättre överblick över trafiken, det högre och rakare bakpartiet innebär att Crossland och C4 Aircross funkar bättre för frakt av kartonger med innehåll än den väldugt lutande aktern hos Astra halvkombi. Dessutom får man plats med hundburen bättre än i Astra halvkombi.
Jag har ju en C3 Picasso idag och uppskattar det skjutbara baksätet, den höga raka lådformen och sittpositionen. Jag skulle absolut inte kunna tänka mig stiga ner i en vanlig lågbil igen.
Renault Captur, Opel Meriva och Peugeot 2008 är de mest sålda i denna klass i Europa. Vadå koreanerna kört om? Närmaste koreanska konkurrenten Kia Soul ligger långt ner i listan.
Redan nu berömmer testande journalister Crossland för den franska drivlinan med bra motorer, smidiga växellådor och bra förarkomfort med många justeringar. Lite roligt att en del klagar på handbromsen som fsktiskt är typisk Opel, den har knappen ovanpå spakrn istället för i fronten som annars är det vanliga.
Körkomforten i Crossland är bra med snabb och exakt styrning, men jag väntar på den franska varianten med de nya stötdämparna som har hydrauliska "kuddar" för den rätta "flygande mattan känslan" plus andra stolar med flerlagers minnesstoppning som en Tempur madrass.
Så de olika versionerna kommer kännas olika i upplevelse, Opel är fastare, Citroën satsar helt på mjuk komfort och 70-talets fluffighet som de var kända för.
Astran är bredare men Crossland högre, den är luftigare på höjden så ger en annan rymdkänsla. Sen så är markfrigången högre än Astran även om Merivan lägger sig över. Men det är ingen "Golfklass" (C-klassen) utan det är en crossover (MPV/SUV) i B-klassen. Priserna ligger som Peugeot 2008, Renault Captur och Mazda CX-3 m fl. Grandland X är crossovern i C-segmentet, motsvarande Peugeot 3008 m fl.
Opel hade inte alls gett upp om Meriva som koncept, man försöket göra den här till en Meriva men det visade sig att det var omöjligt, därför är den som den är.
Merivas dörrar var inte alls tunga, en dörr blir inte tung för att man flyttar gångjärn och lås från en sidan till den andra, när Meriva var ny var argumentet att dörrarna var lätta och vägde lite i jämförelse med andra lösningar, man anpassar tydligen historien till vad som är lämpligt att säga.
Att erkänna att den nya bilen är sämre än den gamla är ju en omöjlighet så lite lämpliga lögner i PR syfte används.
Fördyringen bestod i det elektroniska låssystemet som automatiskt låser och öppnar bakdörrarna beroende på hastighet, ingen astronomisk kostnad.
Nej Opel försökte inte göra Crossland till en Meriva. Både Opel och PSA såg att marknadssegmentet för små minibussar sjönk. Även fast C3 Picasso och Meriva var populära så flyttades intresset hos konsumenterna allt mer till SUV och crossovers. Succén för Renault Captur och Peugeot 2008 var tydlig. Både Opel och PSA var intresserade av att ersätta Merivan och C3 Picasso med en crossover, som minskade minibuss-faktorn till förmån för mer SUV-faktor eftersom det är vad kunderna önskar. SUV-faktorn innebar lägre höjd och högre markfrigång jämfört med både Merivan och C3 Picasso, men fortfarande mer högbygge än en vanlig lågbil.
Varken Merivan eller C3 Picasson har varit storsäljare i Sverige de senaste åren, största marknaderna för minsta minibuss-klassen har varit Frankrike och Italien. I resten av Europa har de inte slagit riktigt. Vi får se om nya Crossland och C3 Aircross kommer göra intryck på marknaden. Men konkurrenterna i B-storleken säljer bra så crossover-typen i B-segmentet är populärt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.