Nästa artikel
Det var på tiden
Provkörning

Det var på tiden

Publicerad 20 november 2014
Grillen på nya Mondeo andas Aston Martin.
Inte ens den svenska järnvägen kan mäta sig med nya Ford Mondeo – två år försenad kommer modellen till bilhallarna. Vi provkör och frågar oss: är den gammal redan som ny?
Hösten 2012 presenterades nya Mondeo, men bara veckor efter premiären kom beskedet att Ford bommar igen fabriken i belgiska Genk, och vips fanns inte längre någonstans att bygga nyheten. Visst, Ford gjorde förluster i miljardklassen och behövde göra sig av med överkapacitet, men för en utomstående är förfarandet att först visa en ny modell (och därmed döda den gamla) och sedan fimpa tillverkningen en obegriplig tabbe. Nu, två år senare, har Ford flyttat produktionen till spanska Valencia och framåt årskiftet debuterar ”nya” Mondeo.

Grundkonstruktionen har några år på nacken men Ford har inte rullat tummarna under förseningstiden. Fler dieselalternativ har lagts till, en ny version av infotainmentsystemet har installerats och vissa inredningsmaterial har bytts ut. Bilen har även fått ett nytt säkerhetssystem som aktiverar bromsarna automatiskt om föraren inte reagerar i tid på fotgängare som kliver ut i vägen. Tekniken, som också bromsar för att undvika kollisioner med fordon, ingår i ett säkerhetspaket för 17 300 välinvesterade kronor.

Apropå säkerhet erbjuder Ford uppblåsbara bälten till ytterplatserna i baksätet. Krockkudden, som är insydd i bältesremmen, fångar kroppen på ett mjukare sätt och minskar risken för skador i bröst, nacke och huvud. Pris 2 000 kronor. Än så länge är nya Mondeo inte krocktestad av Euro NCAP, men allt annat än toppbetyget fem stjärnor vore en skräll. Den fina Körkänslan var den utgående modellens kanske starkaste kort och nya Mondeo är ytterligare ett exempel på att Ford är en duktig chassibyggare, som kan kombinera skön komfort med livliga köregenskaper  och så långt det är möjligt maskera bilens klumpiga storlek. Förbindelsen mellan ratten och framhjulen känns också direkt.

Motorn i provkörningsbilen, en turboladdad bensinare på 1,5 liter och 160 hästkrafter, är instegsmotor. På låga varv känns den lite tunn men längre upp i registret finns kraft så att det räcker och blir över. Till sedankarossen (7 500 kronor billigare än kombin) finns en bensinhybrid med en liten elmotor som gör att bilen kan rulla kortare sträckor utan utsläpp, men det gäller att vara extremt försiktig med gaspedalen. Minsta pådrag gör att tvålitersbensinaren brummar igång. Ford har också gjort det enkelt för sig och placerat batteriet i skuffen, vilket stjäl utrymme. Nästa år breddas utbudet med Fords trecylindriga enli-tersmotor (frågan är om den räcker till för en så stor bil som Mondeo) och fyrhjulsdrift.

Ett annat starkt kort hos föregångaren var de tilltagna utrymmena. Nya Mondeo är någon enstaka centimeter längre och svängrummet i kupén något större. Baksätet håller nästan taxiklass och lastutrymmet är brett och lättlastat. För att sänka bullernivån har Ford satsat på bättre isolering och nya hjulupphängningar. Första intrycket är att bilen går tyst, men en senare testmätning på svenska vägar får avgöra om vägljudet minskat med de tre decibel som Ford hävdar.

På pluskontot finns också bekväma framstolar och generösa avlastningsytor för småprylar runt förarplatsen. Finishen och kvaliteten på detaljarbetet är överlag bra men Ford har en bit kvar till exempelvis huvudkonkurrenten Volkswagen Passat. Instrumenteringen är heller inte klockren, Ford har blandat analogt och digitalt och resultatet är tämligen rörigt. Allt som allt är nya Mondeo en trevlig bekantskap som inte alls känns gammal redan som ny, men konkurrensen är tuff och framför allt nya Passat blir en svår nöt att knäcka.

Diskutera: Vad tycker du om nya Ford Mondeo?
Ford Mondeo Kombi 1.5T Ecoboost

PRIS, FRÅN KR: 253 500.

MODELL: Femdörrars kombi.

SÄLJSTART: December.

MÅTT, CM: L 487/B 185/H 150.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 504.

Max dragvikt, KG: 1 450.

MOTOR: Rak tvärställd fyrcylindrig bensinturbo, volym 1 498 cm3, max effekt 160 hk (118 kW) vid 6 000 v/min, max vridmoment 240 Nm vid 1 500–4 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell eller sexstegad automatlåda (17 500 kr).

PRESTANDA: Toppfart 217 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,3 s.

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 5,9 l/100 km.

CO2-UTSLÄPP: 137 g/km.

KONKURRENTER: VW Passat, Volvo V70, Toyota Avensis, med flera.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-11-20 20:07
Peugeote-Pär

Väldigt snygg bil, absolut en bil jag ska kolla närmare på när den står i hallarna.

#2 • Uppdaterat: 2014-11-20 22:04
Raphael

Det blir ingen Ford på min gård...

#3 • Uppdaterat: 2014-11-21 00:32
Simon no1

Jag tycker den liknar en fisk i fronten, kan bara inte bestämma mig om det är en brax eller en sutare ;)

#4 • Uppdaterat: 2014-11-21 16:37
Styggavargen

Bensinförbrukningen på denna lär nog snarare hamna någonstans på 0.7-0.8 liter/mil än specifikationen på 0.59 liter/mil. Bilen väger trots allt 1,5 ton. Men det är positivt att vikten minskat, det är trots allt en väldigt stor bil. Dock tror jag inte på att detta kommer göra den till en storsäljare då priset är för högt och konkurrensen för hård i detta segment.

#5 • Uppdaterat: 2014-11-23 09:05
Lason1

Varför ser alla fordar ut som Aston-Martin anno 2010 i fronten?

#6 • Uppdaterat: 2014-11-23 12:03
Sven E

Ford är ju billigare än Passat så de går ju inte att jämföra egentligen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.