Nästa artikel
Volvon har kostat 64 000 att laga
Konsument

Volvon har kostat 64 000 att laga

Publicerad 22 mars 2012 (uppdaterad 23 mars 2012)
Volvoägarna Elin och Tomas Westenberger har fått rena chockräkningen. På ett år har deras fem år gamla Volvo kostat dem över 64 000 kr i reparationer. Det är 26 kr milen – enbart för reparationer! – Den största chocken var motorbytet som kostade över 42 000 kr, säger Elin Westenberger.

För drygt ett år sedan började problemen för Elin och Tomas Westenberger med deras Volvo V50 2,0 D från 2007.

– Bilen var svårstartad och motorn gick ryckigt, bilen liksom hoppade fram. När jag körde på motorvägen började plötsligt bilens motor rusa iväg, berättar Elin Westenberger.

Bilen lämnades in på en verkstad i Gnesta som då var auktoriserad för Volvo, men som numera ingår i Mekonomenkedjan. När verkstadsmekanikerna skulle undersöka bilen startade den inte. Verkstaden i Gnesta lyckades inte laga bilen, utan skickade den vidare till Skobes i Nyköping. Där hade verkstaden inte tid utan skickade i sin tur bilen vidare till Skobes i Katrineholm.

Där ansåg man att motorn behövde bytas ut. I februari förra året monterades en utbytesmotor i bilen. Utbytesmotorn var begagnad och hade gått cirka 5 000 mil. Kostnaden för motorbytet blev 42 350 kr. Exakt vad felet var på motorn blev aldrig fastställt.

Bilverkstaden ansåg att det var bättre att byta motor än att ta reda på var felet fanns. Bilägarna fick veta att det troligen berodde på  trasiga kolvringar.

– När vi läst i Vi Bilägare om problemen med skenande dieselmotorer kände vi igen oss, säger Tomas Westenberger. Det var ju samma problem på vår bil. Men ingen av verkstäderna som vi har varit i kontakt med oss har sagt något om det. Visst har bilen gått långt, cirka 18 500 mil innan motorbytet. Men den var bara fyra år gammal och hade hela tiden servats på auktoriserad Volvoverkstad. Ska en Volvomotor inte hålla mer än fyra år.

När motorbytet var klart dröjde det bara sex dagar innan bilen började krångla igen. Den här gången var det växelvajern som gav upp. Backväxeln gick inte att lägga ur. Det blev bärgning till närmaste Volvoverkstad, Bilia. Reparationen av växelvajern kostade cirka 8 400 kr.

Verkstaden i Katrineholm hade plockat ur växellådan vid motorbytet. Växelvajern demonterades dock inte utan lossades från växelreglaget. Växelvajern har enligt verkstaden inte tagits ur vid motorbytet. Själva hävdar verkstaden att de inte har orsakat felet.

– Det tror jag är en ren tillfällighet. Vi bedömer inte att det skulle vara orsakat av oss. Det är inte vi som bytt växelvajern heller så jag kan inte säga nåt om det alls, säger Mats Kjäll, verkstadschef på Skobes i Katrineholm.

– Vi tycker att det är konstigt att de monterar in en växelvajer som är så dålig att den bara håller sex dagar. Borde inte verkstaden i Katrineholm upptäckt det att när de höll på med växellådan, säger Tomas Westenberger. Varken Skobes eller Bilia tycker däremot att det är märkligt. Om växelvajern var trasig hade inte bilen gått att växla alls, hävdar de.

I november förra året började den ”nya motorn” i paret Westenbergers bil att krångla. Den gick ojämnt och började låta knackigt. Bilen hade körts cirka 2 500 mil efter motorbytet.

– När jag körde på motorvägen så rusade motorn under en kort stund. Det var som om det var samma fel igen, fast motorn var bytt, säger Elin Westenberger.

Bilen lämnades in till Volvoverkstaden Bilia i Södertälje. Verkstaden hittade inga felkoder, men höll med om att motorn gick dåligt. De trodde att det kanske var fel på EGR-ventilen, men också att mer felsökning skulle tillkomma. Verkstaden rekommenderade att bilägarna skulle vända sig till Skobes i Katrineholm, där motorbytet var gjort. Men på Skobes fick bilen en helt annan feldiagnos.

– Vi har kommit fram till att det är dubbelmassesvänghjulet mellan motor och koppling som är glappt, säger Mats Kjäll på Skobes. Då blir det osynk och bilen går illa och ryckigt. Dubbelmassesvänghjulet är inte från utbytesmotorn utan är överflyttad från den andra motorn.

– Men vad som händer efter det, ja vi kan aldrig garantera att ingenting går sönder senare.

Om bilägarna väljer den här reparationen av svänghjulet så kommer de att ha lagt ned över 64 000 kr på ett år i reparationskostnader. Vad tycker du om det?
– Ja, jag vet inte hur bilen är servad, vi har inte haft den inne på service hos oss. Om den är servad nån annanstans kan vi inte se hur det är gjort. Men det är mycket pengar, säger Mats Kjäll.

Enligt Volvo Personbilar kan det ursprungliga felet bero på att verkstaden inte har servat bilen enligt Volvos rekommendationer. Att bilverkstaden i Gnesta helt enkelt har slarvat.

– Vår rekommendation är att man kontrollerar så att bilen är servad enligt Volvos serviceprotokol, säger Bo Larsen, presschef på Volvo. Med det kostnadsunderlag som Skobes fått se gör både Skobes och vi bedömningen att endast basservice är gjord, vilket inte är enligt tillverkarens rekommendationer.

Volvo vill inte alls kommentera reparationskostnaderna på den här bilen. De anser att de inte har tillräckligt med information kring bilen för att kunna dra några slutsatser.

– Vi trodde att Volvo stod för kvalitet, att bilen skulle hålla i flera år efter att vi köpt den, säger Elin Westenberger. Vi är väldigt besvikna på Volvos verkstäder också, det verkar som de inte alls kan prata med varandra.

– Det känns också som vi inte får veta sanningen om vad som är fel. Det verkar som det är fler fel på bilen än vad de talar om för oss.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-03-22 09:38
hultarn

Personligen tycker jag att Volvo gör det lätt för sig och bara skyller på tveksam service.
Då är ju följdfrågan: - vad i servicen kan påverka vad som hänt?
Utan att veta exakt vad servicen består av, så tror jag knappast att det gjort någon skillnad.

Och varför sätter man in ett dubbelmassvänghjul som redan gått 18500 mil? Det är hål i huvudet enligt min mening.

Det verkar som Volvo inte vet vad de håller på med, man byter ut delar utan att veta säkert, och det blir bilägaren som blir lidande.

#2 • Uppdaterat: 2012-03-22 09:46
Swenssons

Det är klart att om en bil körts uppemot 20 000 mil på 4 år har den troligen varit en hårt körd säljarbil eller iaf en tjänstebil där ingen tar ansvar för något eftersom "det är inte min bil"... Men å andra sidan ska man INNAN man köper en hårt körd bil kolla den noggrannt särskilt som den körts så långt det är inte tiden i sig som sliter utan kombinationen tid OCH körsträcka. Nä, köp inte en tjänstebil - säljarbil - som varit en "allemansbil". På mitt arbete VET jag hur våra säljare kör - racear - sina bilar och "kör skiten" ur dem för att hinna göra så många säljmöten som möjligt i syfte att komma högt på den månatliga "säljadvertismenten" avstämningen och avancera inom firman. På vårt företag kör vi alltfrån Saab 9-3, Volvo V70 till Mercedes, Ford, Opel och även nån japansk "riskokare", vill en nämna märke, som mest blir stående eftersom de ogillas av säljarkåren. Jag vill dessutom ge Volvo och dess verkstäder en ordentlig känga för hur illa de bemött denna kunden.

- Shame on you!!!!

#3 • Uppdaterat: 2012-03-22 09:53
KaptenOberkommando

Fy f-n vilken röra. Jag orkar inte skriva alla mina tankar om det som har hänt men nog fasen förefaller kunden ha blivit blåst i alla tänkbara dimensioner. Alla skyller på alla och ingenting verkar gå att bevisa nu i efterhand.

Men en sak är säker: Vill man vara garanterad att servicen verkligen utförs måste man som kund vara med inne i verkstaden och se själv att allt som skall göras enligt serviceprotokollet också görs. Så har jag gjort - till verkmästarens stora förtret ...

#4 • Uppdaterat: 2012-03-22 10:36
Henrik_gbg

Billigt att äga Volvo...har jag hört ;-)

#5 • Uppdaterat: 2012-03-22 13:03
Raphael

Om det har varit fel i svänghjulet från början (det verkar ju så eftersom felet har återkommit och just svänghjulet är överflyttat från den gamla motorn) då har de bytt motor helt i onödan. Detta är en tragisk historia som visar att vissa verkstäder tar den enkla vägen (motorbyte) istället för den rätta vägen (felsökning och byta det som är fel).

Våga vägra Volvo!
Jag är så glad jag kör Citroën och har en bra serviceverkstad som är kanon, med fri lånebil och allt. Och om något skulle behöva felsökas så tar de inte betalt för felsökningen. De tar bara betalt när de utför en reparation eller service.

Det vore något för Volvos verkstäder att lära sig!

#6 • Uppdaterat: 2012-03-22 15:45
Granlund (ej verifierad)

Tänk om dom hade köpt en begagnad prius istället av samma årsmodell...

#7 • Uppdaterat: 2012-03-22 16:19
mrbackoffice

Raphael, orsaken till krånglet i detta fall är en 2.0D-motor, ne mycket snål och trevlig motor, men utvecklad och tillverkad av PSA-koncernen. Så kör du en Citroën med 1,6 eller 2.0 HDi så är det samma kvalitetsbygge i motorrummet...

#8 • Uppdaterat: 2012-03-22 16:27
1storstark

Om man kunde se in i framtiden skulle man adrig kostat på en -05:a så mycket pengar, utan bytt bil strax innan första ryckningarna. Men har man väl börjat så är bara att fortsätta tills den blir bra. Annars är tidigare reparationer bortkastade pengar. Fast å andra sidan, kunde de se in i framtiden så vore det bara att skriva ner nästa veckas lottorad. Då får repet kosta vad det vill!

#9 • Uppdaterat: 2012-03-22 16:48
Peugo

mrbackoffice, det är en PSA/Ford -motor om vi ska vara korrekta och den har varit väldigt driftsäker i praktiken, speciellt då man ser i hur många bilar den levererats.

#a • Uppdaterat: 2012-03-22 17:00
Hanzzon

En -07 var väl detta till och med, inte -05:a.
Men det är inte unikt med väldigt dyra reparationer på många nyare bilar.

Vi har en VW diesel -09:a på verkstaden nu med otäckt hårt lagerknack från motorn så något allvarligt fel är det troligen även på den där det förmodligen blir byte av motor, den har visserligen gått 20 000 fina långkörnings-mil på dessa tre år men den är helt fullservad med finaste oljor samt körd av enbart två personer som är pedanter båda två och är rädd om bilarna så man kan knappast skylla på handhavande fel eller misskött service där.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.