Nästa artikel
Så ska bilarna prata med varandra
Trafiksäkerhet

Så ska bilarna prata med varandra

Publicerad 7 juni 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Tänk om bilar kunde tala med varandra. Då kunde de varna för farliga situationer, både längre fram på vägen och runt gathörnet. Det skulle dramatisk kunna minska trafikolyckorna. System för kommunikation mellan bilar är under snabb utveckling, men fortfarande återstår några problem att lösa.

Många kommer säkert ihåg den amerikanska serien ”Knight Rider” som dök upp i våra TV-rutor på 80-talet. Huvudpersoner körde omkring i en smart och mycket avancerad bil med egen intelligens. I kritiska situationer talade bilens röststyrda dator om vad chauffören skulle göra. Men bilen tog också egna beslut och agerade då helt utan inblandning av föraren.

Det som då var ren science fiction är på väg att bli verklighet. Tillverkare runt hela världen jobbar intensivt med att utveckla system för att bilarna ska kunna kommunicera med varandra.

Problemet är att de än så länge talar olika språk. Precis som i verkliga livet går det inte att förstå varandra om en talar japanska, en annan tyska och en tredje engelska. Man måste ha ett gemensamt språk och det har man ännu inte hittat.

I Europa har några av de mest betydande tillverkarna, tillsammans med datorföretag och universitet, bildat ett samarbetsorgan med namnet C2C-CC. Beteckningen står för Car to Car Communication Consortium och är en industriellt driven organisation med målsättningen att utveckla och testa fram en gemensam europeisk standard för bil till bil-kommunikation.

De biltillverkare som hittills anslutit sig till projektet är Audi, BMW, Mercedes,Volkswagen, Fiat, Honda, Renault och Volvo Lastvagnar.

Skickar vidare
Car2car, som systemet kallas, är en radiobaserad teknologi. Det använder ett trådlöst datornätverk för kommunikationen, som sker både direkt mellan bilarna och mellan bilarna och trafikljus, hastighetsskyltar och annat som påverkar trafikflödet.

Det finurliga med systemet är att varje bil som tagit emot en varning om en trafikfara, köbildning eller något annat som kräver extra uppmärksamhet omedelbart sänder den vidare till andra bilar i närheten.

Car2car kan dock inte bara förutse och varna andra bilar, det kan också kommunicera med trafikljus och vägskyltar och på så sätt hjälpa förarna att köra på ett så energieffektivt och bränslesnålt sätt som möjligt.

Systemets användningsområden är näst intill obegränsade. Eftersom satellitpositionering ingår i systemet kan alla anslutna förare på sina gps-skärmar exempelvis se var det inträffat en olycka, om ambulans är på väg, om en bil stannat på en undanskymd plats eller var det finns bilköer.

En av finesserna med Car2car-systemet är att det inte kräver några specialbyggda basstationer längs vägarna. Bilarna själva fungerar som routrar (datorsändare) och kommunicerar direkt med varandra på ett avstånd av några hundra meter.

De kan snabbt och effektivt vidarebefordra information om sin egen situation/position och därmed bidra till att kollisioner undviks. En annan viktig funktion är att bilarna kan varna mötande trafik för faror man passerat, eller för ändrade väg- och trafikförhållanden längre fram längs färdvägen.

Car2car-systemet anses vara en av de absolut viktigaste innovationerna för en förbättrad trafiksäkerhet i framtiden. Praktiska tester har genomförts under ett antal år och de tillverkare som kommit längst i sitt utvecklingsarbete är Mercedes, VW-gruppen och Lexus/Toyota.

Kan gå in aktivt
Sannolikt dröjer det inte alltför länge innan någon form av kommunikationssystem dyker upp i deras premiumbilar. Men för att Car2car-systemet ska fungera fullt ut krävs förstås att alla bilar är anslutna till det och det lär dröja åtskilliga år till.

En annan intressant fas i utvecklingen är när de nya aktiva säkerhetssystemen – typ autobroms, automatisk undanmanöver och Night Vision – kan kopplas till Car2car. Då kan systemet inte bara varna andra bilar, utan också se till att aktivt gå in och förhindra en olycka om föraren skulle brista i uppmärksamhet.

När det sker är vi nästan tillbaka till 80-talets ”Knight Rider”, men den här gången i verkligheten. Helt klart är att Car2car-systemet med alla sina applikationer kommer att vara till stor nytta för Europas bilister, såväl säkerhets- som miljömässigt.

Fokus på ny teknik:

Bilarnas aktiva säkerhetssystem blir allt mer avancerade. Såväl radar, laser, infrarött ljus som kameror används för att hjälpa föraren att undvika olyckor.

Vi Bilägares tekniska illustratör Herbert Müdsam har kartlagt tre av de nya säkerhetssystemen. Nu är det dags för Car2car, bilarnas eget kommunikationssystem.

Läs de tidigare artiklarna:

Presentation av nya säkerhetssystem som finns på marknaden

Granskning av Volvos nya autobromssystem med fotgängarskyddet Pedestrian Detection

Så fungerar nattsiktssystemet Night Vision

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-06-07 22:49
Nithin

Då vill jag ha en psykopatbil som röker och pratar franska...

"F*ck it, im french! I don't give i shiiiat!"

#2 • Uppdaterat: 2011-06-09 00:01
Roy J

Det här är ju inte precis några nya tankar och den verkligheten närmar sig så sakteliga - men än är vi inte där.

#3 • Uppdaterat: 2011-06-10 12:00
Raymond K (ej verifierad)

Jag blir nöjd om bilen kan känna av när jag är kaffesugen och den fixar en kopp kaffe till mig och plingar till när den är färdig

#4 • Uppdaterat: 2011-06-11 18:15
Sture Oxelhieck (ej verifierad)

Jag vill ha en bil med kvinnlig småländsk dialekt. Så sexigt!

#5 • Uppdaterat: 2011-06-11 18:32
Sture Oxelhieck (ej verifierad)

Jag vill även ha en bil som kan dra ord vittsar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.