Sedan 2008 testar och betygsätter den svenska försäkringsbranschen nya bilars stöldskydd på ett sätt som mycket påminner om det som Euro NCAP använder för sin utvärdering av krocksäkerheten.
Den testnorm som används går under beteckningen NVSA (New Vehicle Security Assessment) och är ursprungligen utvecklad av den brittiska försäkringsorganisationen Thatcham.
Bilarna granskas såväl när det gäller stöld- som inbrottsskydd. Först gör tillverkaren en självdeklaration över bilens stöldskydd. Därefter kontrollerar NVSA handgripligen hur systemen fungerar och betygsätter dem enligt en femstjärnig skala. Hittills har 100 modeller genomgått alla moment i testerna och i tabellen här intill redovisar vi resultaten för samtliga dessa bilar.
Ett problem för NVSA är att en del tongivande biltillverkare inte vill delta i stöldskyddsgranskningarna. Dit hör bland andra BMW, Mercedes, Kia, Nissan och Honda. De motiverar, enkelt uttryckt, sin vägran med att är alltför nationellt begränsade (Sverige och Storbritannien) och därför kräver en kostsam specialanpassning av bilarna för några enskilda marknader.
– Vi menar att nationella normer inte gagnar köparna och förespråkar istället en europeisk, eller ännu hellre global, stöldskyddsnorm, säger BMW:s svenska informationschef Michael De Geer.
Så är det ju när det gäller krocksäkerhet, avgasrening, bränsleförbrukning och avgasutsläpp. Där gäller enhetliga normer i hela Europa. Det finns väl ingen idag som skulle förespråka nationella särbestämmelser på de punkterna?
Anders Edvardsson, Sverige-ansvarig för NVSA-bedömningarna, är av en annan åsikt. Han menar att testerna är till stor nytta för bilköparna, som med hjälp av dem enkelt kan bedöma olika modellers stöld- och inbrottsskydd. Klassificeringen är också ett bra redskap för att kunna sätta rättvisa försäkringspremier på bilarna.
– Mot den bakgrunden är det mycket beklagligt att BMW, Mercedes och vissa andra tillverkare väljer att inte låta sina bilar delta. Särskilt med tanke på att några av dem finns bland de mest frekventa i stöldstatistiken, säger Anders Edvardsson.
100 bilar testade – så bra är deras stöldskydd:
Klicka här för att se hela listan
Relaterade dokument
Medelvärde |
Halvljus |
Helljus |
Längd, m |
99 |
186 |
Bredd, m |
25 |
18 |
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja chefen blev av med en bmw x5 14 dagar gammal samt en x1:a natten mellan tis-ons det var bilar för över miljonen.
Fattar inte att de kan sno en sådan bil så lätt, de är väl ute yr landet sen länge...
Nu väntar dom väl bara på att han ska få en ny x5:a... sen ryker väl den också.
Äsch. Nu var en fransk bil bäst. Och BMW o MB fick tummen ner. Måste vara nåt lurt med testet. ;-P
Finns ett skäl till att en del biltillverkare avstår att deltaga i undersökningen.
De håller inte måttet.
Sedan spelar det ingen roll vilken prislapp det är på bilen.
Vääldigt tyst på vissa håll!
Citroen C5 Exclusive från 2009- har som enda bil på listan fått 5 stjärnor både på stöld av bil och ur bil. Inte dåligt
Finns de som blir av med nya, dyra bilar, för att strax efteråt ha en betydligt tjockare plånbok putande ur bakfickan.
Bästa stöldskyddet har väl den bil som stjäls minst - eller? Kolla med Folksam! Sen finns det ju bilar som ingen vill stjäla om de inte är olåsta, men det är en annan femma.
KIA cee´d stjäls som sagt i väldigt liten omfattning!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.