– Det handlar om samma slags organisationer som smugglar vapen, narkotika, människor eller cigaretter, säger kriminologen Jerzy Sarnecki.
Att en bil stjäls i ett land för att senare dyka upp i ett annat, med ny identitet, är inte ovanligt speciellt när det gäller dyrare och lyxiga bilar. Fotbollsspelaren David Beckhams BMW X5 stals från ett parkeringsgarage i Madrid 2006.
Ett par år senare dök bilen upp i Makedoniens huvudstad Skopje, med inrikesministern Gordana Jakulova bakom ratten. Bilen hade fått ny identitet och importerats via Grekland.
– Det här är grov organiserad brottslighet som opererar över hela Europa. När vi löser in en bil som blivit stulen blir vi ägare till den. På det sättet får vi information av Interpol eller polismyndigheter i andra länder när de påträffat bilar som misstänkts vara stulna, säger Göran Kellner, utredningschef på försäkringsbolaget If.
Lyxbilar ofta utsatta
I EU-länderna rapporterades cirka 1,3 miljoner fordon som stulna under 2007. Av dem har omkring 450 000 fordon aldrig återhittats. De antas antingen vara fraktade ut ur EU eller ha fått nya, falska identiteter.
– De här är utan tvekan organiserade personer. De har utrustning för att kunna ta sig förbi det elektroniska stöldskyddet. I de fall polisen fått tag i några av de här tjuvarna hittar man ofta elektronisk utrustning som är avsedd för att just slå ut stöldskyddet på en viss biltyp som man riktat in sig på. Men ibland stjäls också bilen med den riktiga nyckeln som de kommit över på något sätt, säger Torbjörn Serrander, utredare på Larmtjänst.
Så här går bilstöldsproffsen till väga: en person får i uppdrag i ett annat land att stjäla ett visst antal bilar som det finns köpare till. Ofta handlar det om lyxiga suv-modeller som Porsche Cayenne, BMW X5/X6, Audi Q7 och VW Touareg. Även Lexus och Honda CR-V har figurerat i sådana utredningar.
Biltjuvarna åker till en stad där de kan hitta just de här modellerna. En person letar upp lämpliga ”objekt”, en annan person stjäl bilen och en tredje fraktar den utomlands. Antingen körs bilarna över Öresundsbron, eller så körs de via färja, vanligen till Estland eller Lituaen.
De stulna bilarna kan också fraktas via täckt lastbil eller med container till en destination utomlands. För många stulna bilar är slutdestinationen ofta länder som Ukraina, Vitryssland, Uzbekistan eller Kirgizistan.
– Det här är multikriminella personer som ingår i nätverk. I vissa fall kan vi anta att de bilar som förs ut ur Sverige är betalning för knark som kommer in hit istället, säger Lars Stervander på länskriminalen i Stockholm.
Tjänar 150 000 kr per bil
I de fall där polisen lyckas gripa någon inblandad i stölderna handlar det ofta om grovt häleri. Det kan ske efter tips om en stulen bil då man kan hålla utkik vem som kör iväg med den bilen och vart. Gripanden sker ofta vid färjelägen eller när biltjuven satt sig i sin privatbil efter att ha lämnat av en stulen bil vid en plats.
– Ofta är det kurirer som grips som ska ta bilen vidare. Det är väldigt svårt för oss att få information om vilka som ligger bakom det här. De som grips kan lätt ersättas av andra kriminella och verksamheten kan därför fortsätta, säger Lars Stervander.
Nyligen upptäckte finska gränspolisen en stulen BMW X5 vid en kontroll där chassinummret visade sig vara en förfalskning. BMW:n var försedd med registreringsskyltar från Ukraina, men kom från Sverige och var stulen här. I det fallet torde det vara ganska klart vilket land bilen skulle transporteras till.
En del bilar smugglas också till afrikanska länder, oftast i containrar. För några år sedan härjade rånligor i Göteborg som stal Volvo S60. Bilarna skeppades vidare via olika hamnar i Europa till Gambia. Förra året kunde polisen gripa en man som misstänks vara inblandad i liknande verksamhet.
Mannen utgav sig för att vara köpare till olika Audi i Stockholmsområdet. Men istället för att betala lurade han till sig bilarna och drog iväg. Mannens ursprung och tillvägagångssätt gör att polisen misstänker att bilarna skulle fraktas till Afrika.
Enligt beräkningar från Interpol uppskattas att de kriminella tjänar minst 15 000 euro (cirka 150 000 kr) per stulen bil.
Begränsad kontroll av utförsel
Efter att en bil stulits i Sverige för att smugglas utomlands byts vanligen identiteten ut på bilen. Det kan handla om att man slipar bort chassinumret och ändrar siffrorna. Ibland har ligorna också satt en plåt över det riktiga chassinumret och därmed försökt ändra bilens identitet.
Det kan också handla om att man tar en skrotad eller utbränd bil av samma typ och byter chassinummer och registreringshandlingar mellan bilarna.
Brottet avslöjas först när bilen stoppas av tull, polis eller vid registreringar och verkstadsbesök. Ibland cirkulerar bilarna runt i Europa som privatimport. En bil som stjäls i Spanien kan senare dyka upp i Tyskland där en köpare privatimporterar den till Sverige.
Tullen kontrollerar mest inkommande gods och har begränsad möjlighet att kontrollera vilka bilar som körs ut ur landet. Dessutom har den här typen av brottslighet inte ansetts som så särskilt högt prioriterad, säger Lars Stervander.
Stöldproffsens favoritbil nummer ett är Porsche Cayenne, sett till hur många som finns i trafik. Cayenne är den bil som har högst stöldfrekvens av nyare bilar enligt Länsförsäkringar. I Stockholms län är 2,78 procent av alla Porsche Cayenne rapporterade stulna. Motsvarande siffra för Volvo XC90 är 0,05 procent.
Andra populära bilar hos stöldproffsen är BMW X5/X6.
– När fabriken ändrat något i stöldskyddet dröjer det bara några månader innan tjuvarna löser det. Grundproblemet är den efterfrågan som gör att det finns en marknad för stulna bilar. Om vi skulle göra det helt omöjligt att stjäla bilen så kommer marknaden för stulna bilar ändå att finns kvar. Då skulle förmodligen tjuvarna ta bilen på något annat, ännu obehagligare sätt, säger Michael De Geer, informationsansvarig för BMW i Sverige.
Austin: 3
Alfa Romeo: 26
Audi: 901
BMC MG: 1
BMW: 637
Buick: 4
Cadillac: 10
Chevrolet: 76
Chrysler: 162
Citroën: 99
DAF: 1
Daewoo: 6
Daihatsu: 11
Datsun: 2
Dodge: 17
Dacia: 1
Ferrari: 2
Fiat: 77
Ford: 2 430
GMC: 5
Galloper: 1
Honda: 195
Hummer: 1
Hyundai: 171
Infiniti: 1
Iveco: 1
Isuzu: 1
Jaguar: 18
Jeep: 71
Kia: 51
Lada: 5
Lancia: 3
Land Rover: 9
Lexus: 19
Mazda: 783
Maserati: 1
Mercedes: 460
Mercury: 1
Mini: 8
Mitsubishi: 285
Nissan: 427
Oldsmobile: 1
Opel: 723
Peugeot: 202
Plymouth: 5
Pontiac: 23
Porsche: 34
Renault: 228
Rover: 11
Saab: 2 121
Seat: 70
Simca: 1
Skoda: 114
Smart: 8
SsangYong: 4
Subaru: 63
Suzuki: 48
Toyota: 473
Volkswagen: 1 407
Volvo: 2 583
Övriga: 72
Källa: Larmtjänst
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ännu en anledning till att rösta svenskt.
Toyota är det vanligaste märket men trots det vill tjuvarna ändå hellre ha andra märken. :)
..därför har man monterat en liten privat "egentillverkad option" på bilen...
Tror att en röst på MP är effektivare, då blir det till slut inga onödiga lyx-SUV:ar kvar att stjäla...
Hejja Sverige som gått med i EU. Fritt fram för alla gangster att komma hit, har vi inte tillräckligt många i Sverige?
Jag tror du har fel FELLALLI, om MP får råda blir bilarna hur stora och lyxiga som helst bara de går på sprit eller kan kallas hybrider.
Sätt en GPS-tracker i bilen, så borde problemet bli mindre!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.