Nästa artikel
Ljuddämpningsprogram var bluff
Reportage

Ljuddämpningsprogram var bluff

Publicerad 11 september 2012 (uppdaterad 12 september 2012)
I marknadsföringen utlovas sänkningar av kupébullret med upp till 50 procent. Det låter nästan för bra för att vara sant – och så är det också. När vi testade Tectyls nya ljuddämpningsprogram blev resultatet i praktiken noll! Bilarna bullrade precis lika mycket efter behandlingen som innan.

Tectyl sticker ut hakan rejält i lanseringen av sitt uppdaterade system för dämpning av kupébullret i bilar. I den internationella annonskampanj som planeras påstår man till och med att oljuden halveras (!) efter en behandling med den nya produkten.

På den svenska marknaden är tongångarna lite försiktigare när det handlar om konkreta siffror. Men budskapet är detsamma och i annonsmaterialet heter det bland annat: ”Med Tectyl ljuddämpning reduceras vägbullret väsentligt. Detta ger en stor förbättring av ljudet i kupén”.

Priset för ljuddämpningsåtgärderna, som går under beteckningen Tectyl Sound Damping, är cirka 5 000 kronor. Men priset kan variera lite beroende på bilmodell. Gör kunden dessutom en rostskyddsbehandling slutar notan för det kombinerade rost-/dämpningsprogrammet på runt 8 000 kronor för en ordinär mellanklassbil.

Det är summor som många bilägare säkert skulle kunna tänka sig att lägga ut för att bli av med det elaka däcksbuller som uppstår i de flesta moderna bilar, i synnerhet när de körs på den grovkorniga asfalt som täcker stora delar av det svenska vägnätet.

Men då krävs förstås att dämpningen fungerar. Och det är vad som – via en tjock bunt interna ”bevismaterial” – förespeglades när Vi Bilägare bjöds in till ett test av det nya ljuddämpningsprogrammet som utvecklats av Tectyls ägarbolag Valvoline.
Som en extra krydda skickade Valvoline med en samling mail där en rad norska kunder och bilhandlare hyllar effekten av åtgärderna. Till och med ett mätresultat fanns bifogat. Där hävdar en norsk återförsäljare av Nissan/Subaru att kupébullret i en Subaru XV sjunkit från över 70 till cirka 60 dB efter Tectyl-behandlingen. Det är en minskning med 10 dB, något som med örat uppfattas som en halvering av ljudnivån.

Läser man den typen av utsagor så är det klart att man bli nyfiken. Tänk om det skulle fungera – vilken grej! Då skulle tiotusentals öronplågade svenska bilägare kunna lösa sina bullerproblem för i sammanhanget anständiga 5 000 kronor.

Det blev så klart ett rungande ja från redaktionsledningen till att ställa upp på testet, där Tectyl/Valvoline erbjöd sig att tillhandahålla två bilar för vår ljudmätning; en behandlad och en obehandlad Mitsubishi Outlander.

Men vi nöjde oss inte med det, eftersom (ursäkta misstänksamheten!) vi inte kunde vara hundraprocentigt säkra på att Tectyl-bilarna inte hade manipulerats på ett eller annat sätt. Därför krävde vi också att en av våra egna långtestbilar, en erkänt däcksbullrig Kia Cee´d av 2007 års modell, skulle få vara med i testet.

– Inga problem, blev beskedet från Valvolines representanter. Vi tar med den också. Då kan ni känna er hundra procent säkra på att vår bullerdämpning fungerar.

Kian behandlades, liksom Mitsubishin, med Valvolines nya och tunna ljuddämpade material. Det läggs ut över hela underredet, på hjulupphängningarnas länkarmar och i hjulhusen. Tanken är att det ska minska de vibrationer som ger upphov till det lågfrekventa vägbullret. Som slutkläm förseglas ljudisoleringsåtgärderna med ett konventionellt rostskyddsmedel. Hela processen tar cirka två dygn.         

Förväntningarna var förstås stora när vi efter behandlingen rullade ut bilarna för det avgörande bullertestet. Som vanligt mätte vi ljudnivån vid förarens öron, det är ju där man hör. Vi körde bilarna i fyra olika hastigheter på både grov och slät asfalt och åt två håll för att eliminera vindens påverkan.

Resultatet blev rena katastrofen, åtminstone för Tectyl/Valvolines vidkommande. Såväl bullernivå som frekvenser var i princip oförändrade i båda bilarna, oavsett fart och underlag. Som mest uppmättes en skillnad mellan en odämpad och dämpad bil på 0,8 dB(A) och det är helt försumbart. Det mänskliga örat kräver mellan två och tre decibel för att uppleva en markant sänkning av ljudstyrkan.       

Slutsatsen kan bara bli en: Tectyls/Valvolines ljuddämpningsprogram fungerar inte alls som utlovat och i testlagets ögon är det fullständigt obegripligt hur man kan marknadsföra det på det sätt man gör. De 5 000 kronor behandlingen kostar är enligt vår bedömning mer eller mindre bortkastade.

En intressant notering är också att inte ens Tectyls europeiske marknadschef, holländaren Remy de Bruijn, märkte någon förbättring efter ljuddämpningsåtgärderna. De Bruijn fanns på plats vid testtillfället och fick följa med när vi mätte kupébullret i Mitsu-bishi Outlander. När vi frågade honom om han hörde någon skillnad mellan den odämpade och dämpade Mitsubishin blev han tvungen att erkänna att så inte var fallet.     

Resultatet av Tectyl-testet bekräftar det som Vi Bilägare i en rad tidigare granskningar kommit fram till; att det i stort sett är omöjligt att i efterhand minska däcksbullret i moderna bilar. Vi har genom åren provat det mesta, från bitumenplattor runtom om i karossen till extra tysta däck och drygt 15 liter ljuddämpningsmassa i en Mazda6. Men ingenting har hjälpt.

Den enda avgörande förbättring vi hittills uppmätt – och den var markant – var när Toyota byggde om förra generationens Avensis efter hård kritik om högt däcksbuller. Då valde de japanska teknikerna att gå mycket samvetsgrant tillväga och ändrade bland annat gummiblandningen i hjulupphängningarnas bussningar, som uppenbarligen är en källa till mycket av det oljud som läcker in i kupén.

Problemet är att det är en åtgärd som både tar massor av tid och helst kräver och att man har en bilfabrik med tillhörande chassi-ingenjörer till sitt förfogande. Bussningarna påverkar ju inte bara bullernivån, utan även väghållningen. Dessutom måste uthålligheten testas, bussningarna får inte ge upp i förtid bara för att de görs mjukare.

För Toyota, som ändå är en av världens största biltillverkare, tog det hela tre månader att komma tillrätta med däcksbullret i Avensis…

Valvoline väntar med kommentarer
Tor Jøran Saetre, teknisk chef för Valvoline i Sverige/Norge, har fått ta del av Vi Bilägares ljudmätningar och också erbjudits att kommentera resultaten. Men han har avböjt, med motiveringen att han först vill läsa hela artikeln och dessutom kontakta Valvolines egen bullerexpertis.

– Jag hoppas att jag får möjlighet att istället kommentera era mätningar i nästa nummer av Vi Bilägare. Först då vet jag ju exakt vad ni skrivit.

Det önskemålet ska vi förstås uppfylla. Då ska Tor Jøran Saetre också få svara på frågan hur Tectyl kan hävda att kupébullret minskar med ända upp till 50 procent efter den nya ljuddämpningsbehandlingen.

Något som i ljuset av våra bullertester framstår som en gigantisk överdrift.

Ingen hörbar skillnad
Tabellerna uppe till höger visar bullernivån i kupén vid förarens öron i Kia Cee´d och Mitsubishi Outlander före och efter Tectyls omfattande ljuddämpningsprogram. Som synes är effekten i stort sett lika med noll, oavsett hastighet och underlag.

Ljudnivån minskade som mest med 0,8 dB(A) och det är helt försumbart; örat märker det överhuvudtaget inte. En markant hörbar skillnad ligger någonstans mellan 2 och 3 dB(A) och det är en siffra som våra mätningar inte kommer i närheten av. Resultatet är att båda bilarna uppfattas som precis lika bullriga efter behandlingen som innan den gjordes.

Den enda förändring som registrerades under testet var att de så kallade infraljuden minskade relativt kraftigt i både Cee´d och Outlander. Men infraljuden ligger på extremt låga frekvenser, runt 20 Hertz, och det är inget man hör. Istället uppfattas det som ett tryck mot trumhinnan, något som i värsta fall kan leda till trafikfarlig trötthet. Så på ett sätt gjorde Tectyls åtgärder trots allt en viss nytta.

Men den utlovade bullersänkningen blev det som sagt inget av med och de cirka 5 000 kronor (priset varierar lite mellan olika bilmodeller) som behandlingen kostar måste anses som kastade i sjön.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-09-11 17:35
gsson

Väldigt intressant test! En annan som är allergisk mot störande vägljud gillar sånhärinna artiklar.

Dock är det konstigt att det ska vara så svårt att få till en tyst bil. Min v70-2011 är allt annat än tyst, trots att den skulle vara så himla tyst. Märkligt... :/

#2 • Uppdaterat: 2012-09-11 19:29
Uno von Lööf (ej verifierad)

Brorsan har fått jobb på en kyrkogård utanför Växjö. Han har fått hörselskydd av märket Husqvarna och de funkar bra.

#3 • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

Enklaste och billigaste sättet att minska ljud i kupén, är att vara noggrann när man väljer nya däck till sin bil.

#4 • Uppdaterat: 2012-09-11 22:50
saabnisse

Jag tycker att det här var ett utmärkt test eftersom det sedan många år funnits en åsikt om att rejält med underredsmassa dämpar ljud.
Jag var själv med om ett sådant prov på 1970-talet där en bil som bullrade väldigt försågs med rikligt med svartbrun gegga, samtliga ansåg att den blev markant tystare.
Men det var bara en subjektiv värdering och den kan mycket väl varit inbillad.

#5 • Uppdaterat: 2012-09-12 07:13
Thommys

Mycket bra att vägljud debatteras och granskas. En tyst bil är något helt annat vad gäller komfort. Man ser ju bara hur vissa företag försöker tjäna pengar på detta förhatliga buller.

Tyvärr får vi stå här rätt ensamma med buller i vårt land med vår hemska asfalt. Allt för att vägarna ska hålla för dubben.

Det är rätt intressant att flytta bilen ett snäpp i sidled från de slitna delarna i vägbanan, där alla kör, till de mer oanvända delarna och låta bilen vandra så i sidled höra den stora skillnaden på hur en slät väg ger en betydligt bättre komfort än den grova som råder här i Sverige.

Enklaste och nog enda åtgärden vi konsumenter kan göra är att skaffa tysta däck, till vår befintliga bil. Därför är det viktigt att även ljudmätningar finns med i däcktester. Nu väntar jag på nästa nummer av Vi Bilägare, nr 13, med däcktestet av dubbfria vinterdäck. Det ska bli intressant att läsa om vilket däck som går tystat. En rätt avgörande del för mig personligen. Framförallt så väljer jag bort de som låter mest.

Mina sommardäck som jag har idag Continental contiecocontakt är inte de tystaste och komfortablaste. Detta utlåtande fick de i Vi Bilägares sommardäcktest tidigare i år. "Däcken går ganska hårt över ojämnheter och mullrar på ojämn väg." Nu var det de som satt på bilen när jag fick den men till nästa sommar funderar jag på att köpa nya. Jag hoppas på ett givande sommardäcktest innan dess.

#6 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Jag upplever att bilar från 80-90 talet generellt har mindre vägljud än dagens bilar, låt vara att motor och vindljud ofta var högre men just det irriterande däcksbullret var lägre.

Bilarna idag är ofta utrustade med lågprofilsdäck, hårda satta chassin och stumma dämpare, allt för körglädjens skull.
För är inte bilen körglad så vinner den heller inga tester, tillverkarna läser vad som skrivs i biltidningarna och anpassar bilarna därefter.

Så jag anser att ni som testar bilarna bär en del av ansvaret för dagens bullriga bilar.
Premierades ljudnivå på samma sätt som förmågan att vällustigt kunna pressa bilen genom kurvorna i hög fart (vilket 98% av kunderna aldrig gör) så skulle det här vara ett mycket mindre problem.

Att sitta mil efter mil och lyssna på ett evigt dånande från däcken verkar uttröttande i längden och därmed så påverkas också körsäkerheten, en nog så viktig aspekt.

#7 • Uppdaterat: 2012-09-12 09:26
Hanzzon

Mycket bra konsumenttest Vibilägare!
Anledningen till att man kan uppleva att bilarna har mer vägbuller i dag kan ju just vara att motorljus och vindbrus reducerats till lägre nivåer varför vägbullret framkommer desto mer.

#8 • Uppdaterat: 2012-09-12 10:32
Thommys

Prestigelös 8:40 Jag håller med dig fullständigt i det du skriver.

#9 • Uppdaterat: 2012-09-12 11:21
Peugo

EU kommer kanske med nåt gott till slut? Ljudnivån på nya däck uppvisas nuförtiden eller hur var det?

#a • Uppdaterat: 2012-09-12 13:39
Skodaägare

Jag tycker också denna trend med lågprofildäck och hårda chassin på vardagsbilar är mycket märklig. Min Skoda Superb rullar på 225/45/17. Honda NSX, en erkänt bra sportbil på 90-talet, rullade på 225/50/16. Varför ska en familjekombi ha lägre profil än en sportbil?! Men man måste ju klara slalomtesterna i tyska tidningar och minst 70 km/h i TV:s älgtest. Så mjukt chassi och mycket gummi på däcken är ju uteslutet....

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.