Krockkuddar fångar upp åkande vid en kollision och antisladdsystem stabiliserar bilen om den är på väg att krocka. Hur kan en bilförsäkring ha lika stor säkerhetseffekt?
Folksam påstår att så är fallet. Försäkringsbolaget har i samarbete med bland annat Trafikverket genomfört forskningsprojektet ”Grönt ljus”. Syftet var att undersöka om försäkringspremien kan stöpas om för att stimulera förare till att inte köra för fort.
250 privatbilister rekryterades och delades slumpmässigt in en testgrupp och en kontrollgrupp. Testgruppens bilar försågs med samma typ av mätutrustning som beskrivs i artikeln här intill. Samma teknik installerades i kontrollgruppens bilar, men skillnaden att bildskärmen släcktes ned för att inte ge någon hastighetsinformation.
Förarna erbjöds möjligheten att sänka sin försäkringspremie med upp till 30 procent om de inte överskred hastighetsgränserna. Testet pågick under elva månader.
Resultatet visar på tydliga skillnader mellan grupperna. Testgruppen mer än halverade sina hastighetsöverträdelser, jämfört med kontrollgruppen.
– Om alla i Sverige körde med ”Grönt ljus” skulle vi rädda 40–60 liv och 200–300 svåra personskador varje år. Man kan jämföra det med till exempel krockkuddens eller antisladdsystemets effekt, säger Helena Stigson, trafikforskare vid Folksam.
Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket, beskriver resultatet som ”positivt förvånande”:
– Det här är ett genombrott i vår värld som ofta bygger på att bestraffning är det bästa sättet för att få människor att bli mer skötsamma.
Bland deltagarna i testgruppen var det nio av tio som fick billigare försäkring. Sex av tio fick minst 25 procent rabatt. Deltagarnas bränslekostnader antas ha minskat, men den lägre medelhastigheten medförde att restiden ökade med en minut per restimme.
Folksam planerar nu att lansera en försäkring som bygger på samma princip. Enligt produktchefen Daniel Eriksson kan de första bilarna försäkras enligt modellen 2014.
– Jag tror aldrig att det kommer bli 100 procent som tycker att det här är en bra idé, men om vi kunde sikta på 50 procent om tio år så skulle jag tycka att det vore en fantastisk framgång, säger Daniel Eriksson.
Innan försäkringen kan rullas ut på marknaden återstår dock flera frågor att lösa. Bland annat måste Trafikverkets vägdatabas förbättras. Under testperioden har deltagarna rapporterat att bildskärmen ibland visat hastighetsgränser som inte överensstämmer med skyltarna längs vägen. Utrustningen måste även kalibreras och formges för att fungera i skarpt läge.
En annan fråga som återstår är kostnaden. Prislappen för att installera systemet i en bil är i dag 1 000 kronor. Om hela Sveriges vagnpark på omkring fyra miljoner bilar ska förses med utrustningen slutar notan på fyra miljarder kronor.
Vem ska betala?
– Jag vet inte riktigt, det är någonting vi måste utforma. Eftersom kunden får sänkt försäkringspremie är det möjligt att kunden kan tänka sig att betala. Eftersom försäkringsbolagen får sänkta kostnader är det möjligt att de kan betala. Det finns också en möjlighet att vi kan be samhället att bidra, säger Daniel Eriksson och öppnar för samarbete med de konkurrerande försäkringsbolagen.
Förutsättningarna för ett system som ”Grönt ljus” kan dock komma att förändras. Den huvudsakliga tekniken som behövs för att upplägget ska fungera finns troligen i de flesta nya bilar inom några år. Utvecklingen kan påskyndas eftersom Euro NCAP från och med 2013 kommer att ge extra poäng till bilar som stödjer föraren med hastighetsinformation.
– Bortom hörnet vet vi att alla bilar kommer att vara uppkopplade på nätet och då blir det här ännu mer intressant, säger Claes Tingvall.
Läs också:
Belöning väntar om du sänker farten
Diskutera: Vad tycker du om hastighetskopplad bilförsäkring?
» Sex procent av testgruppens totala körsträcka kördes mer än fem km/tim över fartgränserna, jämfört med 14 procent för kontrollgruppen. Testgruppen mer än halverade sina överträdelser.
» Nio av tio deltagare i testgruppen fick billigare försäkringspremie. I genomsnitt uppgick rabatten till 21 procent, vilket motsvarar 950 kr/år.
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ett typiskt förslag från verklighetsfrämmande personer som tror att de av Trafikverket bestämda hastighetsgränserna är det enda riktiga.
Om man följer dessa gränser, oavsett om det på grund av omständigheter som sänkt sikt, viltvarningar, halka och liknande medger på tok för hög hastighet, är det på förslag att man premieras för detta.
Hur länge kommer det att dröja innan man vänder på det och kollar alla som råkar överskrida gränserna och bestraffa?
Jag betackar mig för dessa övervakande storebrorsfasoner.
Och hur sjutton ska man komma till rätta med det allt mer ökande drogmissbruket?
Kollar Folksams elektroniska mackapärer detta också?
Och med alla dessa pengar som det här idiotförslaget kostar vore det enda vettiga att skicka ut väsentligt fler vägpatruller som gör en effektiv kontroll, inte bara av hastigheter utan också av drogbruk.
Övervakningssamhället växer fram, bara en tidsfråga tills böter skickas och körkort dras med automatik....... Hoppas vi slipper se detta elände ! Vi är ju värre än vad Ryssland var under sina glansdagar som förtryckare....
Och hur mycket riktiga poliser skulle man inte kunna få för ett par miljarder.. om jag skulle ha bråttom. löser inte en strömbrytare det problemet just då?Så att fart och körsträcka inte registreras. Om man valt en kort körsträcka per år och kör mycket längre ska maskinen uppgrade mig till en högre försäkrings klass då? Gissar att systemet uppmanar till fusk och möjlighet till att kontroll av individen. Tom tomgångs körning skulle ju kunna registreras om man ville det.. ska start-stop bilar få extra bonus då?
Systemet med fast videokamera som lagrar senaste 5 minuter är intressantare då. Finns i vissa länder där kamera ger rabatt. - eftersom skuldfrågan är inte svår att beddöma då.
Det finns inget effektivare än polisbilar på vägarna. När man ser en polisbil går man ju liksom igenom ett helt checkschema för att försäkra sig om att allt är riktigt. Och inte skulle jag komma idén att köra om en polisbil som kör i 90 på 90-väg. (Men skulle den däremot köra i 85 vågar jag allt köra om.) Det värsta med en sådan här utrustning är att den fasen i mig kan komma att bli obligatorisk vad det lider, vilket ju inte ens kräver lagstiftning - det räcker med att försäkringsbolagen höjer premierna med flera hundra procent för de som inte har utrustningen så kommer snart de bilägarna att krypa till korset. Att trafiksäkerhet är bra begriper ju vem som helst, men den här övervakningen - det är ju bara så sjukt.
Håller helt med kaptenen, saabnisse m.fl. Hastighetsövervakning är inte försäkringsbolagets jobb.
Håller med kommentarerna och som jag hela tiden sagt: hastighetsövervakning ersätter inte riktiga poliser!
Jag håller mestadels hastigheten men det är ingen garanti för säker körning ändå, som bäst smäller det inte lika hård... (och det är bra men räcker det?)
Nästan viktigare än den skyltade hastigheterna är dem relativa som beror på underlaget och sikten. Jag ser väldigt få som saktar in på backkrön och kruvor med begränsad sikt (vi nämner inte hålla avstånd nu...), i tron att de kör säkert, de kör ju inte fortare än skyltat... men olagligt ändå, men det är bara en riktig polis som kan lagföra sånt. Det är bara att kolla t.ex. alla olyckor på E4:an söder om Stockholm som orsaker stora samhällsekonomiska förluster...
Då betydligt fler än de påstådda 40-60 som inte skulle omkomma med denna vansinninga manick, i verkligheten dör på grund av ratt- och drogfylleri eller/och vårdslös körning, borde man istället lägga energin på dem.
Och dessa 40 - 60 som påstås överleva lär väl inte till största delen bestå av vanliga "Svensson" som annars skulle kört 100 på en 90 väg.
Ännu en typisk skrivbordsprodukt!!
Jag har kört mer än 100.000 mil med bil och MC, och aldrig orsakat en olycka, men det händer att jag kör för fort. Dock aldrig där det är olämpligt. Jag ska alltså bestraffas, korkat!
Som jag sade i en annan tråd:
Jag vill hellre att mobilpladdrandet, eller rättare sagt längden på denna, skall övervakas. Snabba samtal på 10-15 sek. är OK, menjag ser flera som tjattrar och nästan tappar kontrollen på fordonet eftersom de inte kan släppa snuttefilten.
Plus beteendemätare som aggressiv och omdömeslös körning, korta avstånd, osv skulle också behövas kontrolleras, för det är dessa som orsakar olyckorna.
Utan att ha läst alla inlägg men...
Är det ingen som inser att detta bara är ett sätt för bolagen att höja premien för oss alla?
Enligt Trafikverkets modeller skulle det mellan 1980-1996 ha skett en ökning av antalet dödade i trafiken med mer än 20 % beroende av ökande medelhastigheter. I verkligheten halverades antalet dödade trots en kraftig ökning av trafikarbetet. Det har skett en kraftig manipulation av det svenska folket som gått på myten att sänkning av hastigheten är den viktigaste parametern för att minska antalet dödade i trafiken.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.