Via ett knapptryck på fjärrkontrollen öppnar Birgitta bakluckan, fäller ner rampen och sänker bakdelen på bilen. Sedan kör hon in sin permobil, en bjässe på 150 kilo som inte låter sig bäras.
Det ska monteras hyllor hemma i dag och hon ska åka till Hornbach för att handla mollyplugg. På en så stor byggfirma behöver hon sin permobil för att ta sig fram och i den nya bilen finns gott om plats för den och eventuellt annat skrymmande material. Eller under semester eller utflykter – för pojkvännen och hans rullstol.
Utvändigt ser man inte att det är något speciellt med Birgittas Volkswagen Caddy i trendig björnbärskulör. Invändigt är förändringarna mer framträdande. Över trehundra arbetstimmar har lagts ner på att anpassa bilen efter hennes behov sedan hon valde ut den hos bilfirman.
Ett nytt förarsäte, extra batteri och ventilationssystem med specialanpassat luftfilter, och så det allra viktigaste – rampen som styrs genom en fjärrkontroll. Hon har också extra backspeglar för att minska belastning på axlar, rygg och nacke. Mycket faciliteter i bilen kom på köpet eftersom hon valde dieselmodellen, för det var den enda med automatlåda.
– Annars hade jag på grund av min ekonomi valt den betydligt billigare basmodellen, säger hon.
Birgitta Kjöllerström, 38, har ett medfött fel på immunsystemet kombinerat med allvarlig astma och allergi. När hon var 25 år fick hon äntligen rätt diagnos fast då hade hon haft många, svåra lunginflammationer och luftvägsinfektioner ända sedan hon var barn. Luftvägar, lungor och bihålor hade tagit mycket stryk och det innebär att hon inte kan gå några längre sträckor idag. Hon får ofta infektioner och blir lätt väldigt trött.
Letade förgäves efter tester
För snart tre år sedan blev Birgitta berättigad till en permobil och då ansökte hon hos Försäkringskassan om att få bilstöd för att kunna köpa och anpassa en ny bil. Detta bland annat för att få plats med elrullstolen som kräver mer utrymme än den vanliga manuella rullstolen.
Ett år senare fick hon klartecken efter en hel del turer med olika handläggare. Då kunde hon tillsammans med en tjänsteman från Trafikverket börja planeringen av ett bilköp med anpassningar enligt just hennes behov.
– Egentligen ville jag ha en begagnad bil, eftersom det är jag som står för merparten av kostnaden för bilen, men den ska hålla i nio år enligt reglerna och då rekommenderades jag att köpa en ny, säger hon.
Kostnaden för anpassningen av hennes bil hamnade på cirka 350 000 kronor. Allt utom det extra ventilationssystemet bekostades av Försäkringskassan.
– Eftersom det förra sommaren kom en dom om detta i regeringsrätten, spelade det ingen roll att jag hade ett mycket bra intyg om mina lungproblem. Jag fick trots det betala ventilationssystemet själv.
Hon letade förgäves efter guider och tester kring vilka bilar som var bäst lämpade för henne. Birgitta Kjöllerström hade gärna sett att bil- och motorbranschen testade olika modeller just kring hur väl de lämpar sig för rullstolsanpassning. Även om varje anpassning är unik, finns det mycket som är gemensamt, som till exempel om måtten räcker eller inte.
– Den typen av information, inklusive tester, hade varit bra att få ta del av tidigt i processen, så att man kan välja rätt bil, säger Birgitta Kjöllerström.
Som det nu är räknas den här typen av bilar oftast som ”hantverksbilar” – även om det är en hel del kunder som har behov av helt andra funktioner. Även barnfamiljer köper dem eftersom det är lättare att få in en barnvagn och flera matkassar i dessa bilar.
Bilsemester lockar
Trots att det ska röra sig om en handläggningstid på cirka fyra månader, kan dessa processer ta ännu längre tid och det krävs en hel del tålamod hos den som är funktionshindrad och sålunda behöver en anpassad bil. Sommaren 2010 togs första kontakten med företaget Bilanpassning i Staffanstorp och i februari 2011 kunde hon hämta sin hett eftertraktade bil.
Då hade Birgitta inte varit utomhus på över en månad, på grund av den dåliga snöröjningen i Lund. Permobil eller rullstol och stora snöhögar på oröjda, isiga trottoarer går inte ihop.
Det första hon gjorde när hon fick sin bil var att åka och köpa julklappar. Bättre sent än aldrig! Nu ser hon fram emot utflykter i sommar, runtom i Skåne och kanske även längre turer.
– En bilsemester nere i södra eller mellersta Europa hade varit väldigt kul. Det krävs förstås en del planering då, och jag och min pojkvän gillar att vara spontana. Vi får se hur långt vi kommer!
» Du som har en funktionsnedsättning som ger dig stora svårigheter att förflytta dig på egen hand eller att använda allmänna kommunikationer kan få bilstöd. Även du som har barn med funktionsnedsättning kan få bilstöd. Bilstöd kan vara bidrag för att köpa bil, anpassa bilen efter dina behov och för att ta körkort. Du kan också få bidrag för motorcykel eller moped. Om du inte får bidraget måste du själv också stå för anpassningskostnaden.
» Läs mer om detta på www.forsakringskassan.se.
Här är några exempel på anpassningar:
» Golvmonterat handreglage.
» Rattspinnare.
» Lyft för rullstolar.
» Rullstolslås.
» Elektrisk styrning.
» Elektrisk gas och broms.
» Elektrisk växelväljare.
» Elhandbroms.
» Kommunikationssystem.
» Rullstolsanpassningar i bilen.
» Vridplatta.
» Joystickstyrning.
» Parkeringsvärmare.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.