Företrädare för kinesiska Youngmans tidigare uttalande om att man är beredd att investera åtta miljarder kronor över tid i Saab tillsammans med Pang Da har nu dementerats – av samma företrädare. Det rapporterar TTELA, lokaltidning i Trollhättan.
Exakt hur mycket Youngman och Pang Da är beredda att investera är än så länge oklart enligt TTELA, men kineserna är beredda att investera mer än de dryga två miljarder som satsas så fort det önskade övertagandet är klart.
Om Saab skulle bli nekat rekonstruktion i hovrätten är Youngman även beredda att investera kortsiktigt kapital, enligt TTELA.
Konkursansökan tillbakadragen
Samtidigt skriver Dagens Industri att konkurskraven mot Saab har dragits tillbaka. Det är produktionsbolaget Edithouse Communication, som producerat reklamfilmer åt Saab och tidigare varit anonymt med sin ansökan, som dragit tillbaka ansökan.
Edithouse Communications vd Niclas Bergman har skrivit i ett uttalande till DI att man fört samtal med Saab och rett ut missförstånd.
Fackförbundens konkursansökningar mot Saab kvarstår dock fortfarande. Förhandlingar kommer att hållas i Vänersborgs tingsrätt måndagen den 26 september.
Diskutera: Hur ser du på Saabs framtid?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tror fortfarande att det är för tidigt att räkna ut Saab.
Det verkar som det finns de som verkligen vill rädda företaget.
Men förmodligen kommer det snart ett gäng förnuftiga begravningsentreprenörer som ju som vanligt vet bäst och ropar på nedläggning.
Pang Da, tycker, i likhet med Antonov, att det är "häftigt" att vara biltillverkare - man får bl.a åka på bilutställningar. Det är också ett sätt för Pang Da att placera sina vinster.
Youngman sitter på pottan - dom måste trovärdigt visa att dom kan växa och bli en av de 10 biltillverkare som får fortsätta. Dom lever idag på busstillverkning. Producerar sedan ett år en (av Lotus Engineering) modifierad Proton.
Detta gör att de båda företagen är beredda att köpa SAAB för dryga 2 miljarder - och lägga utvecklingsuppdrag - på sikt - för ett antal miljarder.
Inget av företagen är, däremot, beredda att skjuta till flera miljarder, bara för att hålla SAAB flytande.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.