Det var under Vienna Motor Symposium i Österrike som Volkswagens styrelseordförande Dr. Martin Winterkorn och designchefen Hans-Jakob Neusser lade fram VW-gruppens planer på sänkt bränsleförbrukning för koncernens samtliga personbilar fram till 2020. Det är i dessa planer som en tiostegad DSG-växellåda ingår enligt uppgifter som bland annat sajten Road and Track gick ut med igår.
Tanken med de tre extra växlarna ska uteslutande vara att sänka bränsleförbrukningen. På symposiet i Wien ska den nya tiostegade dubbelkopplingslådan bland annat presenterats i kombination med en fyrcylindrig diesel på 236 hästkrafter. Kanske kommer vi få se den nya växellådan så snart som i nästa generation Passat som når marknaden nästa år.
Diskutera: Tror du vi kommer få se fler tvåsiffrigt stegade växellådor i nya personbilar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tror inte på massor av växlar annat än som skrytobjekt.
Med tanke på hur grymt bra den sjustegade funkar, givet att man aldrig kör mer än 4000 mil med en bil, så känns det som en hit. Kanske kan få ned livslängden till 1501 mil, och akta sig väldigt noga för en motorgaranti längre än så....
Jag fattar inte att det behövs tio växlar. Å andra sidan förstod jag inte vitsen med dom sjuväxlade automatlådorna heller som vi har i våra två VW-bilar. innan jag provade dom. Och är numer helt lyriskt i våra växellådor.
Vi får väl hoppas att tyskarna lärt av sina misstag:
Heinz-Jakob Neußer, chef för drivlineutveckling i VW-koncernen.
""Vi har analyserat DSG-problemen och det är främst taxibilar som har haft fel på DSG-lådorna. De kör på ett annat sätt än gemene man – långt och väldigt mycket av och på gas. Vi har därför bytt ut själva ytskiktet på lamellerna i kopplingen som vi tror ska råda bot på problemet. Vi ska nu låta taxibranschen testa DSG-lådor åt oss för att undvika problem i framtiden", sade Heinz-Jakob Neusser i vår intervju."
"Som vi TROR..." Låter ju betryggande ; )
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20140512/volkswagen-bekraftar-10-stegad-dsg-lada-och-ny-dieselmotor
Avd. Nä, det finns ingen substans bakom de påstådda problemen med VAG:s DSG-lådor.
Rålle G, vem har förnekat problemen? Ingen! Det där är åter igen den vanliga gamla hat-retoriken mot tyska bilar.
Hur stort är problemet? Igen vet, förutom möjligen VW. Alla rapporter som kommit visar att det är Taxi-näringen som drabbats. Att gå som taxi lär nog vara den tuffaste uppgift en bil kan ha. De körs dygnet runt, inte sällan med max last och de körs av förare som inte bryr sig om bilen som sådan.
DQ200 är VW's minsta dubbelkopplingslåda. Med facit i hand så skulle den aldrig ha hamnat i stora Taxi-passater. I de små bilar den främst är ämnad för, så fungerar den galant (Polo, A1, m.fl)
Våra 8 firma-A6'or me dubbelkopplingslådor har nu passerat 12,000 mil och har aldrig drabbats av ett enda fel. Inte ens en glödlampa. Till hösten kommer de att bytas ut mot nya A6'or.
Är det inte
Bättre att se över växellådor som de redan har
Och se till så att de håller.
Och inte göra ytterligare en låda som inte håller
Vw har ju redan en världs ÖKÄND DGS lådan
Som i flera länder kräver vito om de inte åtgärdar dessa lådor eller förlänger garantin
@ Swemba:
Du är ju tydligen så pass objektiv att du medger att problem finns och därigenom så behöver du ju inte ta illa vid dig.
"Hat -retorik mot tyska bilar"? Inte alls, jag kör tyskt själv vettu...,Fårrd.
Dbbelkopplingslådan, var fransk uppfinning från 1939, så det är bra att de bygger på principen :)
Varför inte CVT, då finns ju hur många växlar som helst!
Jag vet inte riktigt om jag är positiv till så många växlar i en DSG.
En trevlig fördel med en DSG är att man när andan faller på kan köra lite själv med paddlarna (med växelväljaren i M). Att hålla rätt på var man är bland 10 växlar blir inte lätt. Personbilsmotorer har sådan elasticitet och så stora varvtalsområde att man vid inspirerad körning inte behöver så tätstegad låda. Inte heller blir det lätt att (så som man enkelt gör idag) med paddlarna peta ned en växel eller två inför en omkörning - med 10 växlar får man väl peta ned en sisådär 3-4 växlar.
En 10-växlad DSG kommer nog då bara köras i D och då försvinner ju lite tjusningen med DSG framför en konventionell automatare (som enligt min mening är något bättre än en DSG när man bara kör i D).
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.